Författare Ämne: Balance of Powers  (läst 4469 gånger)

Scipio

• Administratör
  • Major
  • *
  • Antal inlägg: 2493
    • Visa profil
    • http://www.foxtail.nu/roger
Balance of Powers
« skrivet: 6 juli 2015 kl. 16:22:43 »
Har länge varit på jakt efter ett bra strategiskt WW1-spel på strategisk nivå men det är inte lätt att hitta.
SPI/TSRs WW2: European Theater of operations ligger på en fantastiskt bra nivå för ett strategiskt WW2-spel med listig spelmekanik som suger in spelarna, något liknande för WW1 är vad jag har haft i siktet.

La Grande Guerre är ju grymt coolt, men rätt stökigt och behöver lite "patchande" för att fungera som det borde.
Tittade en del på och köpte Storm of Steel från Decision games men nej.
Great war in europe föll platt.
Weltkrieg känns inte riktigt jämförbart
Osv.

Såg en blänkare om det här spelet innan det släpptes men var initialt skeptisk, framsidan på boxen är inte snygg, spelplanen och brickorna ser sådär ut.
Och med tanke på mängden ETO WW2 spel som släppts på sistone och att jag inte blivit särskilt förtjust i något av dem så kändes inte oddsen så goda för att det här skulle vara något annorlunda även om det är WW1.
När det väl släpptes så passade jag på och läste lite av recensionerna och blev ändå nyfiken och beställde det.

Nu har vi läst reglerna och testat östfronten 1915-scenariot.
Jag är så här långt mycket positivt överraskad av regelboken och spelupplevelsen, mekaniken känns genomtänkt och rätt listig och är rätt så rättfram men funktionell och det flyter på bra.

Spelet är på kår-nivå och täcker framförallt europa och mellanöstern men precis som till exempel La Grande Guerre så finns resten av världen med men övriga världen är i en annan skala.

Någon annan som tittat på det?
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

• Major
  • *
  • Antal inlägg: 2860
    • Visa profil
SV: Balance of Powers
« Svar #1 skrivet: 6 juli 2015 kl. 17:50:27 »
Nej, men som du alltid nyfiken på större skala på vk 1-spel. Vill gärna höra mer om era erfarenheter och kan gärna tänka mig att testa vid tillfälle. Kommer dock inte att köpa förrän jag testat. Ett litet scenario på FF?
Thunder in the East!

Scipio

• Administratör
  • Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 6 juli 2015 kl. 22:56:01 »
Ska kommentera lite mer när vi kört fler av scenariorna.
Det är helt klart ett alternativ till att köras på FF. Reglerna är bra skrina och lätta att ta sig igenom.

Fredrik H

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 616
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 6 juli 2015 kl. 23:41:49 »
Jag har spelet och har spelat et drygt år av kampanjen. Det finns saker att gilla och saker som jag saknar. Stridssystemet är ganska klurigt i sin enkelhet och har en bra förmåga (tror jag att jag törs säga) att skildra sega skyttegravsstrider. Det vi saknade mest var nog upplägget för östfronten. ÖU har ingen anledning att ta till offensiven vare sig mot Serbien eller mot ryssarna. Det kan nog avhjälpas med lite husregler, men jag skulle gärna höra vad andra tycker om situationen. Det verkade också svårt att få till turkarnas tokerier i Kaukasus. Utan tvång kommer turkarna aldrig att bränna en enda kår i offensiva strider i bergen.
Jag måste dock säga att spelet flyter på i snabb takt (i synnerhet om man är van vid GG) och det har ett intressant moralsystem (för hela länder) som det ska bli intressant att se hur det påverkar längre fram i kriget.
Jag tror man hinner långt på ett konvent.

Scipio

• Administratör
  • Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 7 juli 2015 kl. 09:09:08 »
Ja jag gillar också verkligen hur bra det flyter på.
Crises of July starten känns som ett spännande upplägg för kampanjstarten.
Och att designern har valt att skapa två olika system för flottstrid och diplomati som spelarna kan välja mellan beroende på tycke och smak om detaljnivån man vill ha.

Med reservation för att bara ha testat scenarion ännu så är min känsla att ÖU vill erövra Serbien om det går, det bör ju frigöra trupp.
ÖU borde också vara intresserad av att attackera Ryssland iom. att om man lyckas trycka ner Ryssland i revolution så ger det en svängning på 2VP i kampanjen.
Och det finns mer än 5 ytterligare VP att hämta om man lyckas ta de 5+2 bargaining chips som finns i Ryssland.

Scipio

• Administratör
  • Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 8 juli 2015 kl. 11:52:28 »

Fredrik H

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 616
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 8 juli 2015 kl. 17:27:20 »
Ja jag gillar också verkligen hur bra det flyter på.
Crises of July starten känns som ett spännande upplägg för kampanjstarten.
Och att designern har valt att skapa två olika system för flottstrid och diplomati som spelarna kan välja mellan beroende på tycke och smak om detaljnivån man vill ha.

Med reservation för att bara ha testat scenarion ännu så är min känsla att ÖU vill erövra Serbien om det går, det bör ju frigöra trupp.
ÖU borde också vara intresserad av att attackera Ryssland iom. att om man lyckas trycka ner Ryssland i revolution så ger det en svängning på 2VP i kampanjen.
Och det finns mer än 5 ytterligare VP att hämta om man lyckas ta de 5+2 bargaining chips som finns i Ryssland.

Vår bedömning var att det var helt omöjligt att erövra Belgrad och att man som bäst kunde byta kårer m serberna, något man knappast tjänar på. Bättre då att vänta på att bulgarerna trillar in alternativt att tyskarna skickar lite artilleri så att fortet slås ut.
När det gäller fronten mot ryssarna så är ÖU hopplöst underlägsna 1914. Om man koncentrerar sig för anfall så kan ryssen lätt skära underhållet. Det är bättre att backa och låta ryssarna pressa på.
Eftersom vi tyckte det blev lite knas med ÖU så vore det kul att få ta del av andras erfarenheter. Mer än en gång har jag varit övertygad om att ett spel skildrar något på ett visst sätt, för att sedan få höra att något annan upplever det precis tvärtom.

För övrigt tycker jag att kartan förmedlar en skön sekelskifteskänsla. Brickorna däremot, är riktigt fula. Riktigt fula.

Delirium

• Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 1 december 2015 kl. 13:37:43 »
Har någon nya intryck om det här spelet? Finns en del positiva omdömen på BGG, till exempel (gillar Herr Dockters AAR:er). Fula brickor, absolut, men storstrategiskt vk1 är lockande, om nu reglerna är vettiga som de verkar vara...
Thunder in the East!

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4271
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
« Svar #8 skrivet: 1 december 2015 kl. 16:30:12 »
Jag har det och är impad av vad jag ser (i lådan och skrivet på nätet). Skulle gärna lira!

Via Tapatalk
Senast: SPQR (SGBOH), Liberty or Death, Space Empires 4X

Delirium

• Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 1 december 2015 kl. 20:02:39 »
Jag gillar den entusiastiska inställningen, herr Lundin! Känns osannolikt att jag köper det så skulle gärna testa på konvent framöver.
Thunder in the East!

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
« Svar #10 skrivet: 1 december 2015 kl. 20:28:19 »
Toppen!

Via Tapatalk

Folket

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2 december 2015 kl. 10:33:32 »
Om folk har och vill så spelar jag gärna spelet i Göteborg i Januari.

folow

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 4 december 2015 kl. 16:51:34 »
Jag har länge varit sugen på att testa. Jag tycker det ser ut som ett elegant system. Kommer det till Galore?

Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j’attaque.

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
Balance of Powers
« Svar #13 skrivet: 4 december 2015 kl. 22:24:17 »
profilen calandale på Youtube kör fn en grundlig tvåtimmarsgemenomgång av reglerna. Sedan kör han igenom spelet en vända oxå.

Via Tapatalk
« Senast ändrad: 5 december 2015 kl. 09:02:11 av Andreas Lundin »

Delirium

• Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 4 december 2015 kl. 22:36:31 »
Du har säkert redan tänkt på det, men ta med det till Galore oavsett så vi kan titta/dregla/klaga på blippar.
Thunder in the East!