Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Fallen Eagles, scenario 2

Startat av nielsen.filip, 7 juli 2015 kl. 01:16:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

nielsen.filip

Målet för fransmännen är att nå vägen norr om Haye Sainte, just nu till större delen besatt av 5th div och/eller ockupera Haye Sainte (krävs inte kontroll av lika många väghexar om Haye Sainte är erövrat).

Franska styrkor:
Grande Batterie
1er corps, D'Erlon
4e corps cavalerie, Milhaud

Brittiska styrkor:
Cavalry, Uxbridge
3rd div, Alten
5th div, Picton
6th div, Cole
2nd NL div, Perponcher
Netherlands Cavalry, Collaert

nielsen.filip

Första timmen:
Striden börjar med ett bombardemang av Haye Sainte samt vägen av Grande Batterie. Elden är verkningslös.
1er corps grupperar för strid i bland annat sänkan framför Grande Batterie. Lätta strider kring Haye Sainte som förstärks av ytterligare förband från 3rd div.

nielsen.filip

Andra timmen:
Grande Batterie fortsätter beskjutningen av Haye Sainte och vägsträckan. Nu med förödande effekt. Delar av 3rd div retirerar men ännu värre drabbas 2nd NL div som flyr okontrollerat.
Den hårda beskjutningen gör att Piction bestämmer sig för att dra tillbaka 5th div från vägen. 1er corps avancerar snabbt och besätter stora delar av 5th div:s tidigare positioner.
Hårda strider runt Haye Sainte men fransmännen lyckas inte driva ut britternas lätta trupper utan får dra sig tillbaka.

nielsen.filip

Tredje timmen:
Grande Batterie fortsätter beskjutningen av Haye Sainte, dock utan resultat. Coles 6th div på britternas vänstra flank tar dock förluster under beskjutningen.
Collaert stormar upp mot Grande Batterie, får vända om under tung beskjutning och hinns istället upp av 4e corps cavalerie. Collaert blir tillfångatagen och hans kavalleri utslaget. Fördröjde dock 4e corps cavalerie.
1er corps kämpar sig upp på höjden väster om Haye Sainte och lyckas nästa isolera gården.
Uxbridge kavalleri stormar ner mot vägen för att driva bort de franska trupperna samt öppna upp förbindelsevägen med gården. Anfallet stoppas dock av 29 Ligne samt 13 Léger b.

nielsen.filip

Fjärde och sista timmen:
Grande Batterie fortsätter beskjutningen av Haye Sainte och försvararna tar förluster. Behåller dock ställningarna.
Uxbridge kavalleri försöker ytterligare en gång driva bort fransmännen norr om Haye Sainte samt trupper som står på vägen. De misslyckas dock igen och när 4e corps cavalerie går rakt igenom resterna av Altens tredje division är striden över. Fransmännen besitter nu 5 väghexar och har uppfyllt målet.

Trupperna som motstod två rejäla kavalleri-anfall, 29 Ligne samt 13 Léger b:

Slutet:

nielsen.filip

Det här var roligt!  :up:
Britterna borde aldrig backat från vägen. Eftersom de flesta brittiska trupperna var hårdstyrda på med "defence-order" kunde de inte köra anfallsnärstrid. Mycket svårt att erövra terräng då.

Dags att köra igång riktiga slaget och se systemet i dess helhet.

Strv102r

Den gräver en grop åt andra... Jag har ju fått veta att mina replays då och då fått någon så sugen på ett spel att de köpt det. Nu är det jag som faller i gropen. Beställt! Hände ju nyligen med Dien Bin Phu oxå.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Kul att man kan vara till nytta!  :)

Engelbrekt

Mitt ex kom igår. Ska bli kul! Ett vackert spel, förutom hex-koordinaterna på kartan som är för iögonfallande. Märkligt beslut att ha det så.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

Den här AAR:en är riktigt bra med bilder som faktiskt säger mycket om spelet, tack!
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet 22 juli 2015 kl. 21:01:41
Den här AAR:en är riktigt bra med bilder som faktiskt säger mycket om spelet, tack!

Tackar för de snälla orden.

Håller på med hela scenariot och börjar snart rapportera. Det går inte fort för mig. Försöker spela nån timme varje kväll men tror att ovanan att dricka bourbon under tiden gör hela processen långsam.

Sen är det ju kul att det är så många kopplingar med slaget att dricka just bourbon. Amerikansk dricka som engelsmännen precis krigat emot. Nu försöker de återinsätta en bourbon på tronen genom att slå fransmännen. Etc etc. Ni kan säkert detta bättre än mig. :insecure: