Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_magnus lindström

Wing Leader

Startat av magnus lindström, 20 augusti 2015 kl. 16:11:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Fast Avalanche-metoden var mer riktat mot Panzer Grenadier som följer den designfilosofin.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

The Fat Red Line

Citat från: Elias Nordling skrivet  7 april 2016 kl. 19:39:58
Sen, om du envisas med att inte köpa fakta att spelet är på en annan skala, kan jag rekommendera Avalanche Press-metoden. Ställ upp en IL2 och ett ryskt jaktplan, bägge quality green. Och en tysk jakt med ett äss. Spela, går på en kvart. Upprepa hundra gånger och byt modell på det ryska jaktplanet då och då. Si, du har nu hundra scenarer! Det måste ju spelet bli bättre av!

HAHAHA!  :up:

Alltså, är det någon som verkligen gillar Avalanche Press grejer? Jag köpte ett par av deras sjöspel och trodde jag åkt bakåt i tiden. Uselt balanserade scenaria, tillräckligt med bokföring för att kväva en val och en regelbok som knappt ens hängde samman med spelboken. Det har gjort att jag helt avräknat Panzer Grenadier som ett intressant spel.

magnus lindström

Jag är inte tillräckligt insatt i flygstriderna på östfronten. Men det kanske är som du skriver att det var massa små-strider på östfronten, (det sköts ändå ner en hel del flygplan).

Men minns jag inte fel så var det ett rejält flygslag vid Kursk? Men det kanske också rörde sig om sammanstötningar mellan mindre grupper?

Något som var riktigt intressant var att flygstriderna 1941-42 på västfronten behandlas, det sker inte ofta varken i bok eller spel.

Innan landstigningen på Sicilien så pågick det flygstrider som gick ut på att nöta ner Luftwaffe, jag antar att dessa skapar underlag till ett scenario?

The Fat Red Line

Jag är också dåligt insatt om just flygstriderna på östfronten, men jag kan lätt tänka mig att de var småskaliga 41-42, med tanke på att nästan hela flygvapnet förintades på marken vid överfallet.

Det jag tyckte var roligt med Wes kommentar är att man så ofta i anglosaxiska spel följer historieskrivningens kvarlevande dramaturgi från kalla kriget. Trots att det finns rätt mycket fakta på att den är felaktig. Vilket tyvärr gör att man betvivlar spel även när de råkar ha rätt. I det här fallet kan jag inte avgöra vilket, men jag tycker ändå Wes kommentar var rolig, eftersom amerikanska spel generellt sett har i alla fall hos mig förverkat allt förtroendekapital angående en opartisk historieskrivning.

Elias Nordling

Lee Brimmicombe-Wood är britt. Han är designer, developer och grafisk designer för spelet. Reglerna är skrivna på brittisk engelska. Han köper dyra böcker om ungerska jaktplan bara för att se om det går att hitta scenarior och för att justera speed value på IAR-planen upp eller ned. Att kalla honom lat, okunnig om ämnet eller amerikan känns grovt oförtjänt.

Kursk och Kuban var två kampanjer med större luftstrider, men bägge var 1943, utanför volym 1s tidsram.

Notera att inte bara ryssen utan även tysken flög i små paket på östfronten. Det beror på att taktiska understödsuppdrag tenderar att vara små. Med några få undantag är det få scenarior som handlar om taktiskt understöd av marktrupp, och många av dem kombinerar flera närliggande incidenter.

I volym 2 finns det f n fyra östfrontscenarior. Ytterligare ett i "leftovers". Det finns bara tre på den amerikanska strategiska bombningen av Tyskland, som annars brukar vara huvudnumret för VK2-flygspel 1943-45. Ett scenariopaket enkom för östfronten i framtiden är inte orimligt. Det lär komma ett för fransmännen, och Lee drömmer om ett med svenska VK2-plan :-)

Övriga ämnen i VK2 (subject to change):
1 Italien
2 Frankrike
1 Norge
1 Rumänien
1 Tyskland
1 Jetplan
7 stilla havet
+2 Kamikaze
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Ja jag har full koll på tidsfaktorn jag syftade på Wing Leader 2 när jag skrev Kursk :) Jag har sett en prel-lista och saknade Kursk där, det var därför jag skrev det.

Jag älskar flyg och fartyg så jag skulle direkt köpa ett scenario-pack där en flight Me109 jagar en flight I-15 bis :)

Elias Nordling

Polen är också en no-do pga den lilla skalan på luftstriderna, men en kille jobbar med luftstriderna över Holland 1940.

Alla Ryss-scenariorna är för 1944.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Jag lyckades norpa 3 scenarior som låg ute på boardgame geek med Belgare, Finnar och Midway. Plockades de bort för att ingå i en modul. Det finns dock inga värden för de två ryska flygplanstyperna.

Elias Nordling

De är inofficiella av fans. Åtminstone finnarna är av typen Två brickor mot en.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

The Fat Red Line

Citat från: Elias Nordling skrivet  8 april 2016 kl. 12:14:59
Lee Brimmicombe-Wood är britt. Han är designer, developer och grafisk designer för spelet. Reglerna är skrivna på brittisk engelska. Han köper dyra böcker om ungerska jaktplan bara för att se om det går att hitta scenarior och för att justera speed value på IAR-planen upp eller ned. Att kalla honom lat, okunnig om ämnet eller amerikan känns grovt oförtjänt.

Kursk och Kuban var två kampanjer med större luftstrider, men bägge var 1943, utanför volym 1s tidsram.

Notera att inte bara ryssen utan även tysken flög i små paket på östfronten. Det beror på att taktiska understödsuppdrag tenderar att vara små. Med några få undantag är det få scenarior som handlar om taktiskt understöd av marktrupp, och många av dem kombinerar flera närliggande incidenter.

I volym 2 finns det f n fyra östfrontscenarior. Ytterligare ett i "leftovers". Det finns bara tre på den amerikanska strategiska bombningen av Tyskland, som annars brukar vara huvudnumret för VK2-flygspel 1943-45. Ett scenariopaket enkom för östfronten i framtiden är inte orimligt. Det lär komma ett för fransmännen, och Lee drömmer om ett med svenska VK2-plan :-)

Övriga ämnen i VK2 (subject to change):
1 Italien
2 Frankrike
1 Norge
1 Rumänien
1 Tyskland
1 Jetplan
7 stilla havet
+2 Kamikaze

Men, milde himmel.  :shock:

Jag har inte kallat honom för lat, okunnig eller ännu värre, amerikan. Han är en duktig designer och grafiker och det är det enda som jag i slutändan bryr mig om. Att jag tycker han är rätt otrevlig som person, är helt ovidkommande och det påverkade inte ens mitt spontana skratt åt Wes kommentar.

Jag förstår inte alls varför du går på så här hårt, eller varför du använder dig av en så mästrande och otrevlig ton. Om jag oavsiktligt satt eld på din hund så kan jag bara beklaga. Eftersom du tagit dig rätten att själv gå på rätt hårt mot både spel och designers i andra trådar, så trodde jag att det berodde på att det var högt i tak här. Ett beklagligt missförstånd från min sida. Jag insåg inte att det var auktoritetsstyrt forum. Jag trodde befälsrankerna var ett skämt.

Man lär så länge man lever.

Pierre

Citat från: The Fat Red Line skrivet  8 april 2016 kl. 18:19:46
Citat från: Elias Nordling skrivet  8 april 2016 kl. 12:14:59
Lee Brimmicombe-Wood är britt. Han är designer, developer och grafisk designer för spelet. Reglerna är skrivna på brittisk engelska. Han köper dyra böcker om ungerska jaktplan bara för att se om det går att hitta scenarior och för att justera speed value på IAR-planen upp eller ned. Att kalla honom lat, okunnig om ämnet eller amerikan känns grovt oförtjänt.

Kursk och Kuban var två kampanjer med större luftstrider, men bägge var 1943, utanför volym 1s tidsram.

Notera att inte bara ryssen utan även tysken flög i små paket på östfronten. Det beror på att taktiska understödsuppdrag tenderar att vara små. Med några få undantag är det få scenarior som handlar om taktiskt understöd av marktrupp, och många av dem kombinerar flera närliggande incidenter.

I volym 2 finns det f n fyra östfrontscenarior. Ytterligare ett i "leftovers". Det finns bara tre på den amerikanska strategiska bombningen av Tyskland, som annars brukar vara huvudnumret för VK2-flygspel 1943-45. Ett scenariopaket enkom för östfronten i framtiden är inte orimligt. Det lär komma ett för fransmännen, och Lee drömmer om ett med svenska VK2-plan :-)

Övriga ämnen i VK2 (subject to change):
1 Italien
2 Frankrike
1 Norge
1 Rumänien
1 Tyskland
1 Jetplan
7 stilla havet
+2 Kamikaze

Men, milde himmel.  :shock:

Jag har inte kallat honom för lat, okunnig eller ännu värre, amerikan. Han är en duktig designer och grafiker och det är det enda som jag i slutändan bryr mig om. Att jag tycker han är rätt otrevlig som person, är helt ovidkommande och det påverkade inte ens mitt spontana skratt åt Wes kommentar.

Jag förstår inte alls varför du går på så här hårt, eller varför du använder dig av en så mästrande och otrevlig ton. Om jag oavsiktligt satt eld på din hund så kan jag bara beklaga. Eftersom du tagit dig rätten att själv gå på rätt hårt mot både spel och designers i andra trådar, så trodde jag att det berodde på att det var högt i tak här. Ett beklagligt missförstånd från min sida. Jag insåg inte att det var auktoritetsstyrt forum. Jag trodde befälsrankerna var ett skämt.

Man lär så länge man lever.
Du behöver nog inte ta det på allt för stort allvar. Det var nog ett missuppfattning från Elias som i sin tur verkar tycka väldigt bra om Lees spel (det med all rätta om man ser till Nightfighter och Bomber Commander). 
Här finns ingen annan auktoritet än admins och moderatorer och dessa håller en väldigt låg profil vad gäller skötseln av forumet.
Sedan kan jag personligen inte se vad som var direkt otrevligt i Elias inlägg, men det är kanske för att jag själv är någorlunda härdad av flertalet års hängande på andra forum.

Elias Nordling

Det är nåt med den här tråden. Jag uppfattade Wes inlägg som rätt dryga och besserwissiga (vilket kan ha berott på sömnbrist och trilskande barnläggning) vilket nog gav mig en grinig ingång till det hela för mig. Jag förstår om folk känt detsamma för mina inlägg.

Min kommentar var egentligen bara avsedd som en referens till "amerikanska spel" och jag tyckte inte att man kunde kalla Wing Leader för amerikanskt då det enda i det som är gjort av amerikaner troligen är packningen av lådorna. Sen löpte jag lite amok när jag skulle föra det i bevis  :oops: Jag ber om ursäkt för det, och för min raljanta ton över lag i denna tråd.

Man skulle kunna ana en viss japansk bias i scenarioutbudet, Lees fru är ju japanska, men faktum är att de flesta av de scenariorna inte är gjorda av honom.

I speltestprocessen finns det fler scenarier än vad som får plats i lådan, och fokus ligger då på att de som kommer med är intressanta som spel. Då får man nog finna sig i att det blir en del "varför är inte xx med". Sen är det nog styrt av källmaterialet också. Att det finns en hel drös scenarior på Rabaul men inget på Kursk kan bero på att det finns en bra bok om de förra men ingen om de senare. Jag får en känsla av att just luftstriderna på östfronten är underdokumenterade på engelska.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Tanken slår mig att använda dessa spel för att avgöra flygstriderna i Second World War at Sea, RAF eller luftwaffe ☺

Elias Nordling

Skulle kunna funka, men skulle kräva att man skriver en liten regelbok för att översätta resultatet. Enklast blir nog att matcha bombresultatet, faktiskt. Svårast är att setupen spelar så väldigt stor roll för utfallet, hur mycket tid jakten har på sig, om eskorten hinner reagera etc. Man skulle nog behöva nåt system för att avgöra om försvararen är överraskad eller förberedd, och ställa upp beroende på det. Anfallarna kan komma in omgång ett, men spelet simulerar egentligen inte varför man flyger i de formationer man gör, så helt fri setup är nog inte bra.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Någon som vill avvara extramaterialet från C3I?