Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bästa krigsspelsreglerna?

Startat av Andreas Lundin, 8 december 2015 kl. 22:15:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Längre utläggning på min blogg - Spelkrönikan

• 1914: Twilight in the East
  • Up Front
  • Red Winter

Vad tycker ni?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Frocken

Håller med i stort. Måste även lyfta fram BAR, reglerna är åt det pratiga hållet men en fröjd att läsa.

Snygga blipps också.

Elias Nordling

Att säga att Up Front har en av de bästa regelhäftena genom tiderna är som att säga att Task Force Games History of the Second World War är det bästa krigsspelet genom tiderna.

Jag har ingen häst i racet, men jag har nog nästan aldrig hört någon hylla Up Front utan en brasklapp om att reglerna är förfärliga. Elleråtminstone att det är nästan omöjligt att lära sig spelet utifrån dem, vilket ju borde vara ett av regelböckernas huvudsyften.

Själv har jag nog läst närmare tusen regelböcker och kan inte säga att jag kommer på att någon sticker ut åt ena eller andra hållet. Det beror rätt mycket på dagsform om reglerna är lätta eller svåra. Men generellt uppskattar jag sk programmed instructions, det vill säga när du kan läsa en delmängd av reglerna och sedan spela scenarior för att på så sätt smälta systemet i bitar. Detta givet att man inte ändrar i reglerna för varje inlärningsnivå, då är det värdelöst.

Saker jag hatar är när man lägger in onödiga lager av abstraktion och förkortningar. Hatexempel: DR= 2 tärningar, dr = 1 tärning. 2 Dice är sex tecken i regelboken, men neej, det ska nödvändigtvis förkortas så att man måste tolka TYPOGRAFIN...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Up Front var ett skämt

Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

En "My Little Pony - rollspelet"?

Får erkänna att jag inte reflekterat över originalfrågan särskilt mycket mer än att jag förordar korta regler med vattentäta referenser.

Regel: En enhet kan bara byta riktning en gång under sin förflyttning.
Tillägg: Det finns tre och endast tre undantag från regeln: skog (se 9.3); marsmänniskor (se 2.4) och Pridefestivalen (se 25.2).

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

CiteraRegel: En enhet kan bara byta riktning en gång under sin förflyttning.
Tillägg: Det finns tre och endast tre undantag från regeln: skog (se 9.3); marsmänniskor (se 2.4) och Pridefestivalen (se 25.2).

Du menar Vance von Borries östfrontserie?

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Red Winter var nog det bästa jag läst det senaste åren. Fick spelet förklarat för mig och kunde mer eller mindre direkt hitta detaljer i reglerna efteråt.

Unconditional Surrender kan vara en contender för att nämna något annat.

Scipio

Iron Tide-reglerna var exceptionellt bra
"Randomization is too important to be left to chance"

Maglica

Robert Maglica

ErikLj

Citat från: Maglica skrivet  9 december 2015 kl. 22:29:52
ASL  :up:
ASL är väl som att dricka fyra liter bra rödvin. I liten dos är riktigt bra men överkonsumtionen förstör upplevelsen.

jerry

Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Engelbrekt

Fallen Eagles regler känns föredömliga. Bra skit!
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Kanger

Combat Commander, dels för att de nästan var fria från errata, dels för att allt faktiskt förklaras där, oavsett vilken specialkrånglig situation som man försöker tänka fram.