Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Engelbrekt

Nytt Musket and Pike

Startat av Engelbrekt, 14 januari 2016 kl. 23:11:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

#30
Fastnat lite med Oldendorf så jag har istället jobbat med Kempen (1642), som jag hoppas kan bli ett kul scenario.

Test av set up, baserad på dåtida källor men förmodligen lite väl prydlig.

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

magnus lindström


Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Vad är det för "järnvägsbank" som delar styrkorna åt? Ett krondike?


Skickas från min iPad via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Engelbrekt

Det är ett "Landwehr", medeltida långa vallar som tyskarna byggde i de platta delarna av landet för att förhindra folk och boskap att röra sig fritt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

magnus lindström

Jag trodde det var mer en grav än vall? En kombination kanske?

Fascinerande sak iaf, verkar ju typ vara anlagda mitt i ingenstans. Mongolskräck?

Engelbrekt

Två stora vallar i mitten och två små på var sida, vilket innebär tre diken också. Sen var det hela beväxt med snår och törnen. På 1600-talet hade vallarna krympt något men var uppenbarligen fortfarande rejäla hinder för trupper, förmodligen var de två stora vallarna 3-4 meter höga. Idag är det inte mycket kvar av dem dock.

Som sagt, när det är platt eller på strategiskt viktiga punkter kan man behöva konstruera egna linjära hinder. Danevirke, Götavirke, Offas Dyke, etc. De är inte så mycket militära skydd som vi kanske trott förr utan snarare gigantiska stängsel. Det är svårt att smita undan med en flock kor man stulit om djuren måste förbi en vall. Dessutom gjorde vallarna att man kunde ta ut tull av folk som reste.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Strv102r

Enorma framsteg hoppas jag? Rent av mirakulösa?
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Engelbrekt

Tyvärr. Kombon semester, EM, en fyraåring och en 6-veckors bebis innebär vissa hinder för spelmakande. Men jag kan sätta manken till. Har du någon deadline?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Strv102r

Någon deadline finns väl inte i den bemärkelsen att sedan är det kört. Vi ska ta The Far seas, Jutland, och Lützen. Sedan kan man alltid stoppa in 30-åriga kriget, Won By the Sword med mera. Men lägg du manken till bara. Oldenburg verkar trevligt!
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

En prel-setup-bild är aldrig fel 😀

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Engelbrekt

Ingen utveckling än tyvärr. Semestern slutar denna vecka, sedan kan jag få ur mig nåt spelbart.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers