Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av APs Jutland 1916

Startat av Strv102r, 24 mars 2016 kl. 09:19:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Fick lite tid över idag, men spelbordet är ju upptaget av Strafexpedition som har en stor karta så operationskartan till Jutland får inte plats. Dock får den taktiska kartan plats. Så jag körde ett taktiskt scenario för att lära mig stridssystemet. Det blev slaget vid Doggers Bank 24 januari 1915 mellan fem brittiska slagkryssare och fyra tyska slagkryssare och en i sammanhanget ganska antik tysk pansarkryssare. Cooooolt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Kommer du att använda den taktiska delen? Min erfarenhet är att det är lite omständigt för varje liten sammanstötning. Snabbvarianten påminner om hur striderna går till i pq17

Strv102r

Jag provade det"avancerade" taktiska systemet. Mycket tärningsslag blir det. Rapport inom några dagar.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget. Tyskarna i centrum på den taktiska kartan och britterna uppe till vänster.






Inzoomning på tyskarna. Och nedan på britterna.








Britterna sätter fart mot tyskarna som rör sig mot sydväst. Ännu utanför det tunga artilleriets räckvidd. Men nästa impuls minskar avståndet då britterna närmar sig en hex och skjutandet börjar med det unga artilleriet. Först tänkte jag redovisa träffar och skada för varje impuls, men det blir ogörligt. Det slås hinkvis med tärningar och kryssas i skadeloggar högt och lågt. Tyskarna kan nu välja på att dra utanför skotthåll eller närma sig ännu mer till 2 hex avstånd så att det medeltunga artilleriet också når. Då tyskarna har mycket mer medeltungt artilleri än britterna så blir det så. Mer skjutande, rullande av drösar med tärningar och kryssande i skadeloggar. Tyskarna tål mer stryk innan de sänks, men britterna har starkare tungt artilleri, dock träffar tyskarna bättre. Britterna som har mer lätt artilleri väljer att gå in på kort håll.



Tärningskast i stora lass. Kryss, kryss. Blücher tar mycket stryk men det gör Princess Royal och Lion också. Seydlitz får det mesta av sitt tunga artilleri söderskjutet.



Tyskarna väljer att öka avståndet igen. Mer skjutande. Blücher tappar all fart och är nära att sänkas och Seydlitz har bara lätt artilleri kvar, men i övrigt inte så illa skadad. Derflinger har hälften av det tunga kvar. Lion och Princess Royal illa skadade och kommer snart att sänkas.

Det hela känns snart lite andefattigt och jag bryter där. Kanske situationen är sådär, men det känns som att grejen med spelsystemet nog är det operativa för verkställandet av striderna blir mycket mekanik. I och för sig får man lite av den känslan som Lupanders bok om Skagerackslaet ger avseende artilleriduellerna.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Lite det jag var inne pp när jag menade att det nog kan gå bra att spela med de enklare reglerna. En underlig sak som jag aldrig kom underfund med var att ett skepp med 1 secondary gun tar mer hull-träffar efter den är utslagen än ett skepp utan secondary

tinG

Dreadnaught (AP) innehåller ett mer avancerat system med kurs, arc of fire etc. Fortfarande "bucket of dice" med ngt fler intressanta beslut för spelarna att fatta.

Ser fram emot ARR på den operationella nivån.

Mvh
J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

Jo jag provade ett alternativt stridssystem i White Fleet för dessa spel också, men det var så konstigt att det måste ha varit felskrivet.

Jag tror inte ett för detaljerat stridssystem gör detta spel mer intressant. Om PQ17 osv klarar sig med enklare stridssystem så borde även detta göra det. (Det är för övrigt min livsplan att omarbeta dessa till PQ17-systemet :) )

Jag minns hur jag spelade några scenarier från Second World War at Sea (kusin) och tänkte "NEJ!" när jag var tvungen att ta fram stridskartan vid varje kontakt. Flyganfall gick dock snabbt och smidigt.

Elias Nordling

Det finns undantag från regeln, men jag kan inte komma på något exempel på rak arm där Battle Boards faktiskt blivit kul.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Jag funderar dock som jag skrev på en regel som dock även uppträder i det enklare systemet.

Lion 8-0-3 klarar åtminstone 3 träffar på det sekundera pjäserna innan det blir träffar i skrovet eftersom att sådana saknas blir det träff på de tertiära pjäserna istället

Moltke 6-2-1 tål bara 2 träffar innan det börjar bli träffar i skrovet

Lion: Secondary hit = slå igen
Moltke: 3:e Secondary hit = slå igen

Detta stör mig men kanske har det ingen betydelse, kanske är det inbakat i systemet? Ett smidigare sätt vore att rulla om om det inte finns något att träffa. Det rullas ju en del tärningar redan! :)

Strv102r



Tha Far Seas rullar på. Snart dags för detta. Vi kommer värma upp med 1905 scenariot och kanske något till innan vi går på själva Skagerackslaget.

Utgångsläget är att de svenska pansarskeppen finns i Karlskrona med en massa truppstransportfartyg. I Göteborg finns ett antal kanonbåtar och några jagare. Norrmännen har sin flotta i Horten och danskarnas, inledningsvis neutrala men det finns 50% chans att de ingriper på norrmännens sida, i Köpenhamn. Svensken ska landstiga i anslutning till Horten eller Bergen. Norrmännen har två minfält.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Två svenska eskadrar lämnar Karlskrona. Lite förvånande. Jag väntade mig en eskader som var eskorterad vilket i spelsystemet blir en eskader på kartan. Jag hade också väntat mig att eskadern skulle gå till Göteborg. Där trodde jag att stridsindelningen skulle göras om och skräddarsys med hänsyn till den minspaning jag förväntade mig att Göteborgs-eskadern skulle genomföra medan Karlskrona-eskadern var på väg. Då hade han bara behövt ha en eskader mellan Karlskrona och Göteborg vilket medgett att alla pansarskepp krafstamlat eskorterat den samlade transporten. En dansk inblandning hade blivit självmord.

Dock så lämnar två eskadrar Göteborg.







6h senare har de två Karlskona-eskadrarna separerat sig? Den ena verkar runda Bornholm. Eskadrarna från Göteborg delar sig och den ena går norrut längs kusten och den andra västerut. Den norska flottan kastar loss och går söderut.






6h senare. Mycket riktigt rundar en eskader Bornholm. Den norrgående eskadern från Göteborg kryper snudd på inomskärs norrut och befinner sig i jämnhöjd med norska flottan.







12h efter förra bilden. Den norrgående kustnära Göteborgs-eskadern kommer in i ruta N39 som är minerad. Eskadern består av ynka två svenska kanonbåtar. Ingen av dem minsprängs utan de vänder söderut men de hamnar nära den norska flottan. Samtidigt löper den danska flottan ut för att möta den svenska tät-eskadern från Karlskrona. På båda platser upptäcker vi varandra. Nu blir det strid!







Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Vid den Bohusländska kusten undkommer de två svenska kanonbåtarna mötet med den norska flottan då svenskarna får initiativet och kan nöja sig med att slinka undan av den taktiska kartan nästan från samma sida de kom in för att sedan ånga vidare mot Orust och Göteborg. Jag hinner inte ikapp dem innan de försvinner.




Lite annorlunda blir det utanför Köpenhamn...



Även har får svenskarna initiativet och en "surprise sighting" men de har ju att ta sig förbi den danska flottan för att komma genom Öresund. De svenska pansarskeppen grupperar framför transportfartygen fulla med blå-uniformerade soldater med G m/96 som ska skyddas. Båda sidor har lika många pansarskepp men dansken har dessutom två torpedbåtar.







Efter första sekvensen har torpedbåtarna börjar ta ut svängen för att kringgå de svenska pansarskeppen och komma åt transportfartygen istället. Dessa rör sig åt andra hållet, mot Landskrona. De danska pansarfartygen rör sig mot de svenska pansarskeppen som placerar sig mellan de danska kollegorna och transportfartygen. Kanonerna dundrar och träff på träff landar in på pansarskeppen. Iver Hvitfeldt får tidigt en kritisk träff som lämnar henne "dead in the water" men hennes tunga artilleri har räckvidd.






Torpedbåtarna närmar sig målen som försöker komma så långt åt väster som möjligt. Nu har många av pansarskeppen kraftigt reducerad beväpning och rejäla skador. De danska pansarskeppen har räckvidd med sitt tunga och medeltung artilleri mot transporterna, in den mån skeppen har kvar något. Det svenska pansarskeppet Göta är nu också "dead in the water".






De svenska skeppen växlar mål till torpedbåtarna som sänks innan de kommit till skott. Det innebär dock att de svenska pansarskeppen får ta emot mycket stryk av de danska utan att slå tillbaka. Göta sänks. Herulf Trolle, vars relevanta beväpning är utslagen, rör sig norrut för att bogsera hem Iver Hwitfeldt.








Svenskarna drar ur söderut och ger upp att slå sig genom. Inga av se svenska pansarskeppen har någon beväpning kvar som kan skada danskarna. På den danska sidan är det bara Olfert Fischer som har tung beväpning kvar så hon förföljer en kort stund innan slaget är över.

Taktiskt är det väl en smärre dansk seger, men operativt är det en större dansk seger då den svenska eskadern får återgå till Karlskrona. Den är dock inte avgörande då den andra svenska eskadern fortfarande är på väg norrut in i Öresund. Där finns fler oskadade svenska pansarskepp. Den danska flottan kan inte utmana dem i sitt nuvarande skick.

Jag undrar varför motståndaren inte organiserade sig med en eskader eskorterad av alla svenska pansarskepp. Då hade det mycket sannolikt slutat annorlunda.




Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Har inte reglerna här nu men får man dela en grupp om ett skepp blir dead in water?

Strv102r

Tänkte inte ens på att kolla om det finns ett specialfall för det i reglerna. Men för mig är det uppenbart att man kan det. Gruppen är i sig inte delad. Den fortsätter. Ett fartyg kan bara inte följa efter. Och det var väl precis det tyskarna gjorde vid Doggers Bank? Slagkryssarna lämnade pansarkryssaren Blucher bakom sig och alla britter fokuserade på henne som flugor på en sockerbit?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 14 juli 2016 kl. 18:39:14
Har inte reglerna här nu men får man dela en grupp om ett skepp blir dead in water?

Har flundrat på detta. En sådan regel verkar märklig, men man vet ju aldrig vad den skulle söka skildra. Så jag kollade.

7.3 All of the players ships of the same classification in a hex forms a group. (-) A group may not split up.

Solklart, men sen kommer en punkt till.

7.35 Crippled ships: During tactical combat a player may separate an individual ship from a group once the ship has lost at least half its largets guns och half its hull boxes, or if it has suffered a reduction in speed.

Med de värden de tidiga pansarskeppen har innebär det i princip att en träff från medeltungt artilleri eller grövre så kan de lämna gruppen.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.