Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av APs Jutland 1916

Startat av Strv102r, 24 mars 2016 kl. 09:19:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Min 1. eskader, med lätta kjryssare och jagare, går nu rakt österut mot den tyska kusten nära den Holländska kusten. Tanken är att ta en av de svaga tyska eskadrarna med lätta kryssare som vill hem efter minläggningarna. Dock går jag själv in i ett tyskt minfält väster W I Wilhelmshafen. En lätt kryssare sänks av minsprängning. Eskadern vänder om hemåt.








Den tyska högsjöflottan går västerut och kanske kommer krocka med mina stackars fem pre-dreadnaughts som rör sig österut... Övriga tyska eskadrar rör sig österut i huvudsak.






Tyskarna samlas i större men förre eskadrar. Högsjöflottans markör finns under eskader 7 som den kommer "suga upp". Mina gamla slagskepp har vänt om och går nu mot sydväst.






Nästan alla tyska stridskrafter i Nordsjön är nu samlade i Högsjöflottan. En eskader rör sig dock norrut. Beattys slagkryssareskader följer efter den och de gamla slagskeppen viker.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Mina eskadrar viker undan för tyskarna. Upp vid norra Skottland kan man se slagflottan med alla dessa moderna slagskepp och bakom dem eskadern med alla gamla slagskepp.






Den tyska norrgående eskadern innehåller som bäst ett par slagkryssare. Jag låter Beatty jaga efter dem norrut men försämrat väder gör att jagarna inte kan hänga med utan måste separeras. Tyskarna sänker istället tempot vilket gör att jag tror att det finns jagare även i den eskadern. Mina fem gamla slagskepp i söder går i skydd av hamnen i Sheerness.






I tilltagande dåligt väder seglar vi runt varandra i norr. Då den tyska högsjöflottan går norrut och kanske kommer möta min slagflotta så går mina fem gamla slagskepp till sjöss igen i söder för att kunna ta hand om överlevande enstaka tyska fartyg från det avgörande slaget jag utgår från att jag vinner. 






De tyska styrkorna förenas. Det ser ut som en drabbning är under uppsegling.




Något GT senare seglar högsjöflottan och Beatty till kontakt. Tysken får initiativet. Vädret har lugnat sig till dimma igen.



Mot 14 slagskepp, två pansarkryssare och tre slagkryssare samt en hög lätta kryssare och jagare har beatti inte mycket att hämta. Som tur är så är han snabb nog att dra undan i dimman varför det blir ett nytt antiklimax.


Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nu börjar vi segla runt varandra ute på Nordsjön. Jag vill få till en drabbning mellan eskader 7, slagflottan, och tyskens högsjöflotta i sann Mahan-anda. Tysken vill undvika det men istället få till en drabbning mellan den större eskadern med gamla slagskepp, eskader 6, eller Beattys styrka med slagkryssare (6 st) och gamla slagskepp (5st) samt en handfull lätta kryssare. Då man plottar sin rutt 2 GT innan den verkställs är det inte så lätt som man kan tro. Systemet är enkelt, men ganska genialt i sin effekt. Om man kastar om sin riktning tar det ett par GT innan motståndaren hinner reagera vilket motsvarar bristen på bra underrättelser innan radarn kom ganska bra.





Men så slår jag samman mina styrkor för att ta bort tyskens möjligheter att få till en överlägsen duell med en svagare del av mina styrkor. Nu har jag ca 20 moderna slagskepp, 15 äldre, 6 slagkryssare och 5 pansarkryssare mot 14 moderna slagskepp, 4 slagkryssare och ett par pansarkryssare.






Tysken svarar genom att segla norrut! Jag hade väntat mig att han skulle gå mot hemmahamnarna i söder! Jag har plottat för att komma mellan honom och hamnarna...









Det hela visar sig bero på att han missat att man inte kan byta uppdrag mitt under lösandet av en uppgift. Han har nu intercept men vill bombardera kusten uppe i norr som är försvarslös. Det går tyvärr inte. Därmed har han satt sig just i den situation jag ville ha med mig mellan honom och hamnarna. Han börjar röra sig mot sydost. Jag inväntar att han kommer ner till mig men aktar mig för minfälten längs kusten.




Men så plötsligt börjar han gå rakt mot öster istället! Och säger " jag kan väl gå genom Kattegatt och till Kiel för att ta Kielkanalen till hemmahamnarna?" Det kan han. Faaaaan!



Min enda chans att få till en drabbning är nog att skicka slagkryssarna som förstyrka. Bara de kan komma ikapp fiendens styrka. Men vänta! Slagkryssarnas hastighetsövertag mot slagskepp fick de väl för att kunna komma undan slagskeppen och slippa bli sänkta? Inte för att hinna ifatt dem och bli sänkta? Det är inte en bra idé.







Där är det i praktiken klart. Jag kommer inte hinna ikapp honom. Jag får 60 VP för Blücher och kryssaren samt de stora skadorna på Moltke. Han får 48 för kustbeskjutningar, mineringar och de sänkta lätta kryssarna. Tja. Royal Navy har ju jagat bort fienden och sänkt en pansarkryssare så det är väl kanske relevant?

Spännande och roligt även kom de taktiska momenten tenderar att bli ganska enahanda. Om de ens blir av. Själva spelandet är sig rätt likt från scenario till scenario. Vi tar en paus innan vi går vidare. Åter till 30-åriga krigets slagfält. För en stund.













Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Intressant att systemet inte skapar allt för "blodiga" situationer, vilket det känns som när jag spelat solo. Så länge man spelar någorlunda historisk och undviker strid osv så blir det tydligen inte så många sänkta och de gånger i historien båda vill slåss går det oftast rätt hett till.

Vad gjorde luftskeppet? Minns jag rätt kan tysken spana med det?

Strv102r

Japp. Det spanar. Det var med hjälp av det han insåg hur stark slagflottan var.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

I huvudscenariot så har britten tillgång till flyg och kan försöka skjuta ner det också om jag minns rätt