Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Under the Lily Banners

Startat av Strv102r, 30 september 2017 kl. 20:06:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Lens kör vi sista fälttåget i Won by the Sword, 1648 som slutade med drabbningen vid Zusmarshausen. Därefter en omgång Thirty Year War igen. Och med undantag av Wolfenbüttel och Kempten, som dröjer lite, så är trettio åriga kriget klart. Så kan man duka undan ett par spel helt och inte ha för mycket halvöppen samtidigt. Engelska inbördeskriget är faktiskt ett annat krig. Men det kommer snart!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Villequier anfaller Salm men tar själv en kula vid första stridskontakten. Det gör det möjligt för Salm att gå till motanfall med andra träffen och få övertaget. För stunden. Villequiers flygel har andra träffen kvar i stort sett intakt. Dessutom har Erlach ridit upp bakom denna med sina skvadroner. Beck påbörjar rörelsen mot den franska centern, men den tänkbara utvecklingen på vänstern gör att han avdelar flankskydd. de Ligne är upptagen med något. Han borde röra sig framåt i höjd med Beck, men inget händer.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Som jag väntad mig så blir Villerquiers efterträdares och Erlachs anfall för mycket för Salm. Både Salm och härföraren Ärkehertig Leopold, som ridit med min vänster faller, liksom Villerquiers efterträdare. Men striden  på vänstern ar avgjord. Det leder till att Beck avbryter framryckningen och vinklar upp delar mot vänstern. de Ligne ansluter framåt på högern. Kan vara viktigt att han lyckas där nu.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det spanska artilleriet för överraskande god verkan på de franska två hex bataljonerna i den franska centerns höger (vänster på bilden) så Beck tar chansen och stormar. Den franska centerns höger inte baka sviktar utan är nära kollaps, men den franska centerns vänster slår tillbaka de spanska bataljonerna på Becks höger i flykt. De felar av Beck som avdelat som flankskydd mot Villerquiers når framgång och fienden viker. Vänster flank är just nu trygg.  Gramont förekommer de Ligne och stormar. Denne stormar tillbaka med sin andra träffen och kaoset är igång. de Ligne har ett visst övertag. Nu ska bara Beck fullfölja mot den franska centerns höger!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Beck fortsätter, att avbryta nu känns inte bra även om utgången på högern är miserabel. Den franska högern krossas, men de tercios som nu brutit genom är i fullständig oordning efter en räcka anfall. Flankskydd tvingas också avlägsna sig mer och mer mot en vikande Villerquiers, och en kroatisk kavallerienhet får sy ihop ledningen. Den franska centern går till motanfall, deras tre gendarmesskvadroner rider över till högern och stormar mina röriga tercios. På det hela slår han min center i bitar. Delar är kvar på min vänster. I övrigt sprängs förbanden eller flyr. Ute på högern återformerar de Ligne och motparten.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den franska centern börjar reformera sig medan Becks kvarvarande förband inte vill avbryta framryckningen mot Villerquiers som fortsätter falla bakåt. På höger flank har parterna separerat och reformerar.






Till sist lyckas Beck avbryta framryckningen och med franskt kavalleri både framför och bakom sig så börjar han gruppera för igelkottsförsvar i väntan på att de utspridda helt oorganiserade kavalleriskadronerna ska reformeras och ansluta till infanteriet. Villerquiers ser en lucka och rider an mot de spanska vänstra batterierna. de Ligne anfaller på nytt sin motpart och nu börjar det se ut att gå vägen. Den franska centern fullbordar reformering för att gå antingen mot de vänstra spanska batterierna, mot Beck, eller mot de Ligne. Alla möjligheter är öppna!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



de Ligne slår ut huvuddelen av Gramonts flygel så att denne bara har två skvadroner kvar och hotar nu att ta de franska batterierna. Gramont faller tillbaka för att skydd dessa och Chatillon som tagit de högre spanska batterierna rör sig nu mot de Ligne och de egna batterierna för att skydda dem. Det får de Ligne att kasta om riktning och rida bakåt för att återta de egna högra batterierna som Chatillon lämnat. Beck rör sig efter Chatillon för att ta de franska västra batterierna på andra flygeln när dessa nu blir oskyddade. Villequiers och Erlach, med sina totalt fyra skvadroner rensar upp bland Becks och Salms spridda oordnade skvadroner efter att Villequiers tagit de vänstra spanska batterierna. Salms enda kvarvarande skvadron ansluter till Beck.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Villerquiers och Erlach sätter fart mot de högra spanska batterierna och de Lignes flank för att hindra mig från  att återta pjäserna. De hinner inte fram innan de Ligne stormar batterierna och Chatillons förband bortom dem som marscherat för att skydda batterierna. Pjäserna återtas men anfallen mot de franska bataljonerna går lite sådär. Den andra delen av Chatillons befäl vänder sig mot Beck som fortsatta anfallet mot de franska batterierna med ett motanfall. De lyckas återta ett batteri och hejda Beck. Det kostar både Turenne och Chatillons.

Slutläget!

375  franska VP mot 275 spanska. 99 VP marginal för fransosen är marginal Spanish, 100 är draw, så oavgjort. Det var de Ligne som räddade mig tror jag, även om Salm bet ifrån sig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.