Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Star Wars Rebellion

Startat av Delirium, 5 april 2016 kl. 11:05:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wes

Citat från: Delirium skrivet 14 april 2016 kl. 18:50:25
(att spränga Dödsstjärnan ger bara två poäng!?!).

Med tanke på dess försvarssystem så kan den inte vara för värdefull.

Imperiet skulle behöva bättre kravställning mot leverantörerna.


Engelbrekt

De kanske glömde skriva uttryckligen i kravspecen att det inte skulle finnas ett litet öppet hål på ytan genom vilket hela konstruktionen kan förstöras med en torped.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Elias Nordling

Meh! Värst vad ni var gnälliga då! Försök speca en dödsstjärna själva får ni se hur lätt det är!  ;)

Taktiken att skicka ut dödsstjärnan på solouppdrag utan eskort måste vara var Kriegsmarine och amiral Raeder hämtade sin inspiration.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Nisse

Ja, helt klart var de en inspiration för Raeder och grabbarna. Likaså var britterna inspirerade av rebellerna enär en usel torped utgjorde grunden för sänkandet av den dödsstj... förlåt Bismarck.

Nostradamus släng dig i väggen, Star Wars förutspår verkligheten bättre :D

Delirium

Ingen annan som har provat än?
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Scipio

Jodå jag har kört ett antal gånger nu.
Gillar det skarpt, det var nog exakt vad jag hade hoppats på att det skulle vara, kanske överträffade det lite till och med.
Jag tycker det fångar Star Wars-känslan på ett förträffligt sätt och varje gång man spelat så har man gått därifrån med en episk berättelse i huvudet. Well done FFG, well done indeed.

Testat på fyra också...funkade väl hyggligt, bättre än motsvarande på WotR faktiskt...men det är rätt tydligt för mig att det är ett tvåmanna-spel även om det kan vara en kul variation att köra det på fyra någon gång emellanåt.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

Jag kanske spelar mitt andra parti ikväll.  :P

Körde ni med de uttalade team play-reglerna? Alltså att turordningen blir varsin dubbelturn? Vi kände i teorin att det skulle göra spelet lite bökigare och kräva mer planering?
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 27 april 2016 kl. 12:59:30
Jag kanske spelar mitt andra parti ikväll.  :P

Körde ni med de uttalade team play-reglerna? Alltså att turordningen blir varsin dubbelturn? Vi kände i teorin att det skulle göra spelet lite bökigare och kräva mer planering?
Nja, jag vet inte om jag tycker det är en särskilt stor finess att spela två per sida om allt ska avgöras av konsensus-symbios-diskussoner. Känns mer som upplagt för att få ett redan rätt långt spel att ta längre tid utan någon större vinst med det hela, måste väl vara bättre att spela två parallella partier istället?
Det känns som lika mycket vinst som att spela Settlers of Catan på åtta med två per färg som ska resonera sig fram till varje drag innan man kan göra det.

Ska man köra på fyra så tyckte jag reglerna som var skrivna för det fungerade hyggligt men jag tycker det förtar en del av upplevelsen att spela på fyra istället för två på samma sätt som i WotR.
Nä det är nog bättre att spela två parallella partier isf.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

Uppdatering efter 35 spelade partier.
Just det 35 partier senare och jag kan inte vänta på nästa speltillfälle...det är ett rätt bra betyg i min bok.

Mekaniken med att försöka hitta den gömda rebellbasen och asymmetrin mellan dom båda sidorna gör det här spelet till en vinnare i längden.
Det är definitivt ett spel som är ok dom första gångerna som man spelar det men ju bättre båda spelarna kan spelet ju mer intressant och nagelbitande blir det.

En sak som dom lyckat särskilt bra med i SW:R till skillnad från de många av de andra asymmetriska krigsspel är att ju bättre spelarna kan spelet desto mer aktiv och aggressiv blir rebellerna. Det är rätt vanligt annars att den svagare sidan premieras att vara passiv och rätt inaktiv.

Summasummarum: Det är ett bra spel de första gångerna man provar på det men när man verkligen har koll på allt så är det ett fenomenalt spel.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

 :up:

Har "bara" spelat ynka sju partier men håller med i allt.  :P
Dungeons and Dragons och Kingmaker

BjornH

Har spelat det 4 ggr nu. Tycker det är riktigt bra. Dock tycker jag att striderna är ganska långrandiga utan att tillföra så jättemycket.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Scipio

Citat från: BjornH skrivet  7 juli 2016 kl. 16:28:52
Dock tycker jag att striderna är ganska långrandiga utan att tillföra så jättemycket.
Det är tvärtemot vad jag har upplevt. Striderna brukar för oss ofta vara på liv och död och väldigt avgörande.

Sen kan man ju inte ge ut ett spel som heter "Star Wars" och inte ha med strider...  ;)
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

BjornH

Ja, alltså det är klart att det ska vara strider. Och hur striderna avgörs är viktigt, absolut. Själva mekaniken för hur man avgör striderna tycker jag däremot innebär en hel del mek utan att innehålla några särskilt många intressanta val.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Scipio

Ja stridskorten pillar till det hela lite utan att nödvändigtvis tillföra jättemycket i många strider men i dom stora striderna så kan dom vara fruktansvärt avgörande så dom fyller en viktig funktion helt klart.
Kanske att det hade möjligtvis kunnat gjorts på ett elegantare sätt.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Diego

Kan varken säga bu eller bä om spelets stridsmekanik utan tycker att det får jobbet gjort. Avgörandet hänger på de strategiska besluten: i vilken grad skall imperiet dela upp sina styrkor eller hur många fräcka räder rebellerna vågar genomföra.

Hoppas kunna använda detta fina lilla spel som en inkörsport till COIN. Star Wars-loggan har större tilldragande effekt i brädspelgruppen än vad GMT-loggan har. Märkligt kan tyckas.