Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleon's Last Gamble (OSG) presentation

Startat av Delirium, 7 april 2016 kl. 10:53:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Det här är tänkt att vara en presentation i text och bild av min senaste investering Napoleon's Last Gamble, designat av Kevin Zucker och producerat av Operational Studies Group: https://www.boardgamegeek.com/boardgame/174298/napoleons-last-gamble och http://www.napoleongames.com/main_page.html

Som jag tjatat om tidigare är jag sedan i höstas inne på tidigare outforskad mark, jag har varken varit så intresserad av Napoleon eller den taktiska snarare än strategiska biten men det blir mer och mer intressant och jag får erkänna att jag varit en smula färgad av anglo-saxisk historieskrivning. Numera är jag lite av en Bonapartist.

Hur som helst, efter att ha tuggat en del i La Bataille (och innan dess Fallen Eagles) var jag nyfiken på det här systemet som alltså är på en högre skala än fältslagens taktiska detaljer.

CiteraOSG's COMPLETE LIBRARY OF NAPOLEONIC BATTLES
Grand-Tactical Simulations Proposed
The following projects will each include 3 to 5 games in the Last Battles system, each with 3 to 5 maps, 280 or 560 counters, 2 separate rules folders, and 100 cards. The series uses a constant scale of 480 meters and 1 hour turns, brigade-level.
The full series covers 70 battles in 18 separate packages:

Systemet har enkla regler (24 sidor) som för mig är lätta att begripa sig på, plus lite specialregler för varje spel: till NLG är en så kallad Study Folder 16 sidor varav tre är regler och resten delat mellan scenario setup och designer's notes. Komponenterna ger ett blandat intryck, tabellhäften och turn record charts och den delen är väldigt simpla enfärgade kartongutskrifter. Å andra sidan är kartorna top notch, enormt vackra. Blipparna snygga och stilrena och korten stabila och funktionsdugliga.

NLG behandlar kulmen på de hundra dagarna med striderna i "Belgien" med fokus på 16-18 juni och har två huvudsakliga kartor: södra och norra delen av stridsområdet där den södra används för vad som blev slagen vid Ligny och Quatres Bras och på den norra ligger Mont St Jean/Waterloo och Wavre. Spelet inkluderar också det sista slaget under Napoleonkrigen, La Souffel, där Rapp slåss mot österrikare och annat löst folk. Det har en karta av halv storlek.

Om man köper expansionen (vilket man så klart gör) tillkommer en liten kartremsa för själva övergången vid Charleroi 15 juni, plus en fullstor karta som täcker området norr om Waterloo och fokuserar på Bryssel självt med tänkt strid 19 juni. En Grand Campaign finns då att tillgå som sträcker sig mellan 15 och 19 juni. Annars är man hänvisad till den vanliga kampanjen 16-18 juni om man inte vill spela kortare scenarior.
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

Jag valde att testa det absolut första scenariot kronologiskt: "The crossing of the Sambre 15 June". Enligt beskrivning handlar det mest om en logistisk övning vad gäller att knuffa undan preussarna från broarna och sedan försöka administrera en så effektiv march som möjligt norrut.

Så här ser det ut vid start när man zoomar in den franska utgångspositionen:

Men för ett större perspektiv kan man zomma ut för hela det "södra" kampanjområdet. Quatres Bras är långt uppe i det nordvästra hörnet. När man spelar Grand Campaign tillkommer alltså två hela kartor ovanför detta. :)

Delirium

En väldigt viktig aspekt i spelet som jag valde bort den här första gången är att allt på kartan är dolt för motståndaren generellt. Lite senare i scenariot valde jag att markera detta och då ser det ut så här för den franska sidan:

Den här hidden-funktionen och de stora ytorna är vad jag tror den stora underhållningen med spelets "grand tactical"-skala. Formationer rör sig några kilometer från varandra men kunskapen är bristfällig och det finns också små kavallerispaningsenheter (vedettes, ca 50 man) som bör sättas i flitigt bruk för att både spana och skärma av motståndet. Tillsammans med att spelet är "card assisted" - varje sida har 50 kort och normalt en hand på tre att välja mellan och MÅSTE spela ett per turn, korten kan ändra villkor i en strid, addera alt-hisförstärkningar för att nämna några exempel - gör det att det finns många oväntade infall som kan störa planerna. Tyvärr gör det att solitärspel blir lite rumphugget, så klart, men jag tycker jag fått in de rent mekaniska bitarna.

Så här ser förstärkningarna ut i scenariot för 15 juni, bara fransmän som synes. Preussarna måste på något sätt försöka fördröja framryckningen tillräckligt så att man kan få en bra position inför slaget som bör komma nästa dag. Den aspekten blir så klart mest markant när man spelar kampanjen, återigen, allt man gör får en betydelse ett antal timmar/dagar framåt.

Delirium

Av någon anledning får jag inte visa mer bilder så jag får fortsätta senare men det var kul så länge det funkade.

Nu fungerar det igen!

Scipio

Jo jag tycker också den här spelserien är intressant och har plockat upp dom delarna som har getts ut hittils.

Har provat spela La Patrie en Danger 1814 och gillade definitivt nivån.

Organsiationen av reglerna är definitivt på OSG-nivå fast tydligare tyckte jag än vad man vant sig vid.

Men i grunden så känns det väldigt mycket som ett 80-tals-regelsytem på gott och ont och det kändes som det var rätt mycket L'Armée du Nord över det.
"Randomization is too important to be left to chance"

The Fat Red Line

Eftersom jag inte ser bilden så måste jag fråga... Vänder man på markörerna för att 'gömma' dem?

Isåfall kanske man borde skaffa sig sådana där markörhållare som jag sett många franska spelare använda sig av. Någon som vet var man hittar sådana? Eller ens vad de heter?

Delirium

Citat från: Scipio skrivet  7 april 2016 kl. 12:06:34Jo jag tycker också den här spelserien är intressant och har plockat upp dom delarna som har getts ut hittils.

Har provat spela La Patrie en Danger 1814 och gillade definitivt nivån.

Organsiationen av reglerna är definitivt på OSG-nivå fast tydligare tyckte jag än vad man vant sig vid.

Men i grunden så känns det väldigt mycket som ett 80-tals-regelsytem på gott och ont och det kändes som det var rätt mycket L'Armée du Nord över det.

Låt oss testa tillsammans framöver! Tycker reglerna är föredömligt enkelt formulerade även om man vid ett par tillfällen behöver undra över vad intentionen egentligen är. Känner inte till L'Armée du Nord alls.

Scipio

Citat från: Delirium skrivet  7 april 2016 kl. 17:12:10Låt oss testa tillsammans framöver! Tycker reglerna är föredömligt enkelt formulerade även om man vid ett par tillfällen behöver undra över vad intentionen egentligen är. Känner inte till L'Armée du Nord alls.
Ja för att vara OSG så var reglerna fenomenalt bra...  :)
Fortsätter också gärna att pilla med systemet framöver, det fanns en del att gilla där tyckte jag.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Citat från: The Fat Red Line skrivet  7 april 2016 kl. 17:02:58Eftersom jag inte ser bilden så måste jag fråga... Vänder man på markörerna för att 'gömma' dem?

Isåfall kanske man borde skaffa sig sådana där markörhållare som jag sett många franska spelare använda sig av. Någon som vet var man hittar sådana? Eller ens vad de heter?

Både och, en del har bara flagga på baksidan men vanliga brigader har en reducerad sida så de kan man gömma med extra flaggor. Om man tycker att man har tillräckligt med blippar och vill ha maximal FoW bör man så klart lägga extra marker på alla blippar.

I den videoserie som C Moeller postar på BGG har de hållare i trä, vet inte mer om dem: http://www.boardgamegeek.com/video/88936/napoleons-last-gamble/napoleons-last-gamble-grand-campaign-pt-1

Delirium

Scenariot rann ut i sanden efter halva tiden och kändes inte så spännande så mitt nästa steg var att testa ett riktigt matigt actionställe. Jag valde den så kallade mini-kampanjen 16 juni där man inkluderar både Quatres Bras och Ligny.

Först ett försök att överblicka hela kartan efter set up för start 14.00:

Sedan Quatres Bras (lite väl inzoomat):

Och slutligen Ligny:

The Fat Red Line

Citat från: Delirium skrivet  7 april 2016 kl. 17:17:14
Citat från: The Fat Red Line skrivet  7 april 2016 kl. 17:02:58Eftersom jag inte ser bilden så måste jag fråga... Vänder man på markörerna för att 'gömma' dem?

Både och, en del har bara flagga på baksidan men vanliga brigader har en reducerad sida så de kan man gömma med extra flaggor. Om man tycker att man har tillräckligt med blippar och vill ha maximal FoW bör man så klart lägga extra marker på alla blippar.

I den videoserie som C Moeller postar på BGG har de hållare i trä, vet inte mer om dem: http://www.boardgamegeek.com/video/88936/napoleons-last-gamble/napoleons-last-gamble-grand-campaign-pt-1

Tack! Jag skickar honom ett mejl och frågar.  :)

nielsen.filip

Jag hoppas du avnjuter spelet med den excellenta boken "Waterloo, Belgien 1815" av Michael Tamelander!  :up:

Delirium

Tiden går fort och jag kom inte längre i just detta projekt innan jag var tvungen att plocka ner igen men jag tog med till Stugcon och fick folk intresserade. Dessutom fick jag spela några omgångar La Souffel, som jag också kört solo sedan. Tas med till Lincon om någon vill testa.  :up:

jerry

Citat från: Delirium skrivet  7 april 2016 kl. 11:17:13
En väldigt viktig aspekt i spelet som jag valde bort den här första gången är att allt på kartan är dolt för motståndaren generellt. Lite senare i scenariot valde jag att markera detta och då ser det ut så här för den franska sidan:

Den här hidden-funktionen och de stora ytorna är vad jag tror den stora underhållningen med spelets "grand tactical"-skala. Formationer rör sig några kilometer från varandra men kunskapen är bristfällig och det finns också små kavallerispaningsenheter (vedettes, ca 50 man) som bör sättas i flitigt bruk för att både spana och skärma av motståndet. Tillsammans med att spelet är "card assisted" - varje sida har 50 kort och normalt en hand på tre att välja mellan och MÅSTE spela ett per turn, korten kan ändra villkor i en strid, addera alt-hisförstärkningar för att nämna några exempel - gör det att det finns många oväntade infall som kan störa planerna. Tyvärr gör det att solitärspel blir lite rumphugget, så klart, men jag tycker jag fått in de rent mekaniska bitarna.

Så här ser förstärkningarna ut i scenariot för 15 juni, bara fransmän som synes. Preussarna måste på något sätt försöka fördröja framryckningen tillräckligt så att man kan få en bra position inför slaget som bör komma nästa dag. Den aspekten blir så klart mest markant när man spelar kampanjen, återigen, allt man gör får en betydelse ett antal timmar/dagar framåt.

Oregon runda-hörn-klippare ??
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Delirium

Nej, bara ovanligt säker på hand en kväll.  :oops: