Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire de Luxe 24-25-26 mars

Startat av Rydfalk, 27 augusti 2016 kl. 00:13:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ErikLj

Igen!

Skickat från min D2203 via Tapatalk

Hannes

Delirium

Kanon, verkligen! Jag hade inte protesterat om vanliga FF också blev lyx-FF. ;)
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 26 mars 2017 kl. 23:07:59
Kanon, verkligen! Jag hade inte protesterat om vanliga FF också blev lyx-FF. ;)
Bara mitt bankkonto skulle protestera mot två FF de luxe per år... ;)

Tack allesammans! Det var svinkul! Känslan att bara luta sig tillbaka och bli serverad var kanon!
Det enda lilla smolket i glädjebägaren - fylld med IPA - var att det vart lite lite hexrutor.

Det vart i alla fall:

• Ett par tre partier Quartermaster General
  • En bra bit av The Lamps Are Going Out
  • En massa A Distant Plain
  • Lite Bang!
  • Lite Conflict of Heroes
  • Blandat CityFight för resten
"Hoppas det regnar i sommar!"

Elias Nordling

Mycket lyckat!

På fredagkvällen hann vi med två partier Ascending Empires, 4X-spelet där man flyttar genom att knäppa iväg sina rymdskepp. Lördag dag var vi fem personer som spelade Origins. Ett bra Civ-spel som inte alls är så obegripligt som regelboken, men ett grymt spel. Mot slutet av spelet sstt fyra av fem spelare som åskmoln kring bordet, inte för att vi var sura på varandra utan för att vi kände oss illa behandlade av spelet.

Lördagkväll spelade vi ett mindre scenario av Thunder at the Ozarks, med systemet Blind Swords som framför allt appliceras på amerikanska inbördeskriget. En del konstigheter i stridssystemet gör att det inte riktigt blir något helig graal-system för mig, men det var kul och lättspelat, och jag skulle gärna spela mer av det.

På söndag spelade vi Churchill. Ett spel jag varit lite kritisk mot här på forumet tidigare. Jag gillade det bättre den här gången. Upptäckte ett par saker jag spelat fel tidigare, och kunde konstatera att "Churchill struntar i kriget och tar över kolonierna" går att kontra om man är beredd på det. Vi körde det fullständiga scenariot och han tyvärr bara nästan klart, omgång 8 av 10. Vi summerade poängen och kunde konstatera att det var helt omöjligt att säga vem som skulle vinna. Ingen hade dragit ifrån och alla hade goda förutsättningar att kamma hem segern med rätt spel och tur. Jag gillar spelet, men tror att tournament-scenariot duger bra, då det tar halva tiden och den extra längden i fulla scenariot egentligen inte tillför så mycket utöver mer av samma.

Tack för en bra helg!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Det där med att spela turneringsscenariot skulle vi nog ha anammat i A Distant Plain också. På tal om COIN så känns det som om systemet är skapt för just Afghanistan. Lutar åt ett köp.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Rydfalk

Citat från: Andreas Lundin skrivet 27 mars 2017 kl. 12:02:01
Det där med att spela turneringsscenariot skulle vi nog ha anammat i A Distant Plain också. På tal om COIN så känns det som om systemet är skapt för just Afghanistan. Lutar åt ett köp.

Ja och ja.
Vi skulle lyssnat på den gamle vise COIN-spelaren. Vi nykomlingar med endast Cuba Libre i ryggsäcken kastade oss handlöst ut på den djupa delen av poolen... utan att ens kolla om där fanns vatten. Fast det var kul hela vägen ner mot betongen!  :up:

Hade riktigt kul och ser fram emot att spela de övriga sidorna. Har därmed åtminstone ett spel uppsatt på LinCon-listan.

Delirium

Tänkte skriva lite om vårt BAR-projekt som vi tyckte passade bra på lyx-FF, en fokuserad storsatsning hela helgen på ett ganska kompakt monster ("bara" två kartor, mycket blippar, komplext system).

Vi (jag, Frocken, Filip N och Björn H) hade förberett oss på varsitt håll alla fyra med varsitt ex av Fontenoy, bara det är lite imponerande. För min del var detta tredje gången gillt att tämja BAR (nu eller aldrig!) och jag har nog aldrig varit så förberedd inför ett spelprojekt, åtminstone inte sedan den glada ungdomen när tiden var oändlig. Mitt realistiska mål var spelmässigt att hinna så långt att vi skulle veta åt vilket håll slaget lutade men ännu viktigare att vi rent tekniskt skulle lära oss att spela BAR på ett smidigt sätt, dvs utan haverier.

Hur gick det? Kort sagt, väldigt bra.

Speltid: Scenariot med fri set-up startar 05.00 och vi spelade oss in i 10.40-turnen innan tiden var ute på söndagen. Om jag räknar rätt är det 21 omgångar.

Flyt: Ja, så mycket man kan förvänta sig. Visst, många modifikationer blir det att hålla reda på, men det FUNKADE att spela koncentrerat i lag på konvent. Det stannade aldrig av och vi blev säkrare och säkrare på mekanikerna, vi ställdes aldrig inför någon situation där det krävdes längre fundering även om våra minnen ibland var lite grumliga. ;)

Vad hände?

Pressen är på de allierade att anfalla, och de valde att skicka Hannover-delen och österrikare runt nordflanken (vi hade dold off-mapdisplay så vi fransmän hade ingen aning om exakt var trupperna befann sig) samtidigt som holländare gjorde stort väsen av sig i syd och sydöst, men utan att våga sig inom våra 12-pundare. Jag, som nordbefäl hade bundit stora styrkor för att försvara den "linje" jag tyckte mig hitta norr om Bois de Barry. Under tiden hade små grupper av lätt franskt infanteri under skydd av skogen gjort livet surt för de holländare som gömde sig bakom densamma. Såpass att engelskt garde skickades in för att rensa skogen, vilket också gjordes, till stor blodspillan för bägge sidor. Det visade sig dock att gardet bara var en förtrupp för en avancerad bluff! Ungefär vid niotiden lösgjorde sig HELA den engelska infanteriavdelningen (ca 15 000 man) och marscherade rakt in i skogen i kolonn med tydlig avsikt att pressa sig igenom densamma och spränga itu den franska centern! En viss panik uppstod i de franska befälen - även om en dylik marsch säkert skulle ta en timme att genomföra var de flesta franska trupper placerade på sådant sätt att det skulle bli svårt att hinna manövrera runt dem för att möta hotet. Vi får komma ihåg att 1745 är en tid då att flytta linjer av män motsvarar att dressera elefanter att gå igenom en svängdörr.

När vi slutade hade den engelska centern kommit fram men studsat i sina anfall mot det franska försvaret som hunnit positionera sig oväntat starkt - särskilt tack vare den väl drillade irländska Wild Geese-kontingenten. En avgörande spelteknisk detalj var att en engelsk förtrupp lyckades slå 00 i sin nådastöt mot ett franskt limbered artillery som plötsligt fann sig i fronten. På nordfronten hade den franska kavallerireserven under Löwendahl hunnit anlända och red till samlat angrepp mot Hannoverkavalleriet, med närmast total framgång, fyra routande stackar för Hannover mot en för fransmännen. Slutligen, i syd hade holländarna äntiligen kommit igång med sitt angrepp och närmade sig Fontenoy från flera riktningar men hade redan börjat känna på artilleriets uppmärksamhet.

Förluster i strength points lite större för allierade. Det var inte på något sätt avgjort, men moralen lite lägre i det allierade lägret. De får gärna ge sin syn på saken också.

Sammanfattningsvis, en av mina främsta konventsupplevelser hittills!  :up:
Imperial Elegy
Space Empires

Jon

Rydfalk

Kan bara hålla med! Kul läsning! :up:

Känns i efterhand som att det var ett konvent som kantklippt och skuret för monsterspel. Lång tid, inga störande moment (spelare som slumpvis vandrar iväg till butiker etc), samlade mattillfällen...
De kortare multiplayer spelen fungerade också kanon, men de gör de på vanliga konvent också. Värt att tänka på om det blir fler lyxkonvent.

folow

Jag instämmer! Det var väldigt enkelt att fokusera på Eurofront, och vi hann 2,5 år av kriget på 2,5 dagars spelande. Där ingick också att kolla en hel del regler för specialfallen i början av kriget. Som Björn sa: "Varje gång jag tittar förbi stirrar ni på varsin dator..."

På sätt och vis en rätt annorlunda konventsupplevelse då jag faktiskt bara spelade ett spel på hela helgen, men som sagt mycket lyckat!

Blir det ett lyx-FF till ska jag nog försöka spela något minimonster som också förtjänar en hel helg!

/Filip

Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Scipio

Tack för en fantastisk tillställning som var rent ut sagt förbaskat kul!   :up:

Jag hann med att spela:
2x Quartermaster General-partier som båda var tvärjämna!
The Lamps are Going Out
Origins
Thunder at the Ozarks
Bang! The dice game
Germania Magna

Den initiala besvikelsen över att dom tagit bort alla intressanta öler ur sortimentet mer än räddades upp av Mikael och Klas som tog med sig av sitt hembryggda sortiment!
Mången tack för det!   :up:

Agneus arrangerade också en relaterad rolig frågesports-stund efter middagen på lördagen som var mycket uppskattad.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Knäppte också av några bilder under helgen.

The Lamps are Going Out:

The Lamps are Going Out:

Spel pågår!

Spel pågår!

Spel pågår!

Triumph & Tragedy

Origins - Ett spel som kan få folk att känna sig misshandlad!  :)

Thunder at the Ozarks
"Randomization is too important to be left to chance"

BjornH

Det var en väldigt trevlig tillställning! Tack för arrangemanget Rydfalk!

BAR var perfekt, konstant spelande, konstant kul. Lagspel kanske inte snabbade upp jättemycket, ibland kanske tvärtom, men det som var riktigt najs var att ha någon att snacka taktik med och att man kunde ta pauser lite när man ville utan att spelet stannade upp helt! Att de allierade gick genom skogen var överraskande och hade kunnat lyckats mycket bättre om det inte var så att vi rundan innan börjat fundera på om inte mitten var lite svag ändå. Vi hade dessutom börjat vela om var vår strategiska infanterireserv (Irländarna och ett par Schweizare) egentligen skulle göra mest nytta, till följden av att de stod i mobil marchkolumn ganska nära mitten, och kunde därför sättas in snabbt när vi såg vartåt det barkade.

Delirium

Vad gäller det praktiska tycker jag anläggningen var väldigt bra och alla tummar upp. Finfina omgivningar, välbevarat utanpå och välrenoverat inuti, god och mycket mat och oerhört stor variation på innemiljöerna, inklusive bibliotek och biljardrum, ibland kanske lite ödsligt men det var ju inte vårt fel att vi var de enda nattgästerna.

Det enda jag skulle vilja se annorlunda till nästa gång (förutom större sortiment av alkoholfri öl) är en möjlighet att dela upp spelen på olika rum, kanske med ett par mindre för de väldigt koncentrerade monsterspelarna i anslutning till ett samlingsrum för de lite mer högljudda multiplayerspelen. Akustiken var mycket bättre här än t ex krigsspelsrummet på campus (Lincon) men ändå jobbigt bitvis. Om man får vrida till för att nå ännu högre än 99% uppskattning alltså. :)
Imperial Elegy
Space Empires