Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Gammal skåpmat

Startat av Delirium, 30 augusti 2016 kl. 17:07:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Lite oklart varför, kanske för att Blitz: A World in Conflict har pånyttfött mitt intresse för det storslaget strategiska anslaget i andra världskriget, men jag har börjat på vad jag tror är ett projekt.

Jag har satt upp World in Flames 5th ed (från 1991) och läser regler just nu. Slås av hur rent och avskalat systemet är jämfört med det som kom senare. Än så länge håller det hyggligt gentemot tidens tand.

Det kan vara så att jag kan övertala göteborgare om att faktiskt spela - är vad jag minns ett ganska snabbspelat monster.

Efter det kommer jag troligen att återuppliva Advanced Third Reich och/eller ETO/PTO.

Ålderstecken? Nostalgi?
Musket and Pike Dual Pack, nu Edgehill.
Winter's Victory från NES

Scipio

ETO 2ed är fortfarande grymt bra.

Vi är ett speltillfälle från att ha avklarat årets andra ETO-parti.
Därefter lär vi påbörja nästa parti direkt... :ultra:
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Citat från: Scipio skrivet 30 augusti 2016 kl. 17:30:49

Är ETO 2nd edition den från TSR? Köpte den från EBay för 47 spänn...
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Citat från: Scipio skrivet 30 augusti 2016 kl. 17:30:49

Köpte det på Tradera efter din rekommendation när vi pratade om bra strategiska ETO spel. Står bredvid PTO och väntar på en ljusare framtid...

tinG

Citat från: Delirium skrivet 30 augusti 2016 kl. 17:07:06
Slås av hur rent och avskalat systemet är jämfört med det som kom senare. Än så länge håller det hyggligt gentemot tidens tand.
Det är precis vad jag envist gnällde om nere på Ylva under era 10+ partier av WiF - MegaDeluxPlatoonsInFlames & Absolutelty Not Final Edition  :D
CiteraDet kan vara så att jag kan övertala göteborgare om att faktiskt spela - är vad jag minns ett ganska snabbspelat monster.
Har inte vi tillräckligt att göra!!  :shock:

CiteraEfter det kommer jag troligen att återuppliva Advanced Third Reich och/eller ETO/PTO.
aETO...

CiteraÅlderstecken? Nostalgi?
Schyyy...

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Du har rätt Jonas, det pratade vi om!

Tänker att vi efter Napoleon är färdigt för den här gången (till helgen bland annat?) ska fundera på ett nytt projekt, den här gången med fler spelare, i vilket fall. Varför inte WiF 5 med fem spelare? ;)

Scipio

Citat från: Strv102r skrivet 30 augusti 2016 kl. 19:54:12
Är ETO 2nd edition den från TSR? Köpte den från EBay för 47 spänn...
Det stämmer, bra valuta för pengarna!   :up:

Scipio

Citat från: aegneus skrivet 30 augusti 2016 kl. 20:03:19
Köpte det på Tradera efter din rekommendation när vi pratade om bra strategiska ETO spel. Står bredvid PTO och väntar på en ljusare framtid...
Får prioritera lite bättre.   ;)

sfclinken

Jag gillar WiF 5th Ed.    :oops:

Jag har Mega Delux+++++ WiF men det har aldrig spelats. 5th Ed däremot har spelats flertalet ggr.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Delirium

Citat från: aegneus skrivet 30 augusti 2016 kl. 20:03:19Köpte det på Tradera efter din rekommendation när vi pratade om bra strategiska ETO spel. Står bredvid PTO och väntar på en ljusare framtid...

Någon gång, troligen när vi är pensionärer, ska vi spela ETO och PTO sida vid sida!

tinG

Någon gång skall också det här spelas: AETO2

Jag gillar verkligen ETO och spelar det mer än gärna. Har spelat igenom AETO-kampanjen en endaste gång och kan visst erkänna att spelet på vissa områden är väl omständligt men är man inte livrädd för monsterspel så är det mkt underhållande. Har lovat mig själv och Uffe att någon gång ge detta spelet plats (& tid) på ett spelbord nära mig. Förra partiet tog 1½ år att slutföra!  :shock:
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Citat från: tinG skrivet 31 augusti 2016 kl. 11:32:57
Någon gång skall också det här spelas: AETO2

Jag gillar verkligen ETO och spelar det mer än gärna. Har spelat igenom AETO-kampanjen en endaste gång och kan visst erkänna att spelet på vissa områden är väl omständligt men är man inte livrädd för monsterspel så är det mkt underhållande. Har lovat mig själv och Uffe att någon gång ge detta spelet plats (& tid) på ett spelbord nära mig. Förra partiet tog 1½ år att slutföra!  :shock:
Ja det lär nog dröja många år innan AETO2 är klart?

ETO 2ed var ett mycket elegant och "streamlinat" spel.

Det jag främst ser som problematiskt i AETO (förutom grafiken på brickona) är:

- Dom geggade sönder spelet med massa extramekaniker för sånt som känns konstigt för den nivån spelet ligger på (commandos, regler för att rysk flyg kan självmordsramma tyska fly osv.

- Dom slängde in betydligt fler brickor flygplan vilket gjorde det lite konstigt, framförallt så kunde man skapa riktiga mördarzoner mot flottor som kunde ge vad det kändes som ohistoriskt stor effekt.

- Dom slängde in fler markenheter mot innan som ändrade dynamiken i markstriderna till det sämre framförallt på östfronten.

Det är mina största bryderier angående AETO ivf.
Jonas du har ändå spelat AETO mest här så jag funderar på om jag kanske är fel ute med det jag sett? Eller så är det bara en smaksak?

Alternativet jag överväger till när vi är klar med det nuvarande partiet är nämligen om det är värt att ge AETO en chans till eller inte...?

tinG

Citat från: Scipio skrivet 31 augusti 2016 kl. 12:16:55
ETO 2ed var ett mycket elegant och "streamlinat" spel.
Håller helt med dig! Synd bara att jag inte äger ett eget ex.  :(

CiteraDet jag främst ser som problematiskt i AETO (förutom grafiken på brickona) är:

- Dom geggade sönder spelet med massa extramekaniker för sånt som känns konstigt för den nivån spelet ligger på (commandos, regler för att rysk flyg kan självmordsramma tyska fly osv.

- Dom slängde in betydligt fler brickor flygplan vilket gjorde det lite konstigt, framförallt så kunde man skapa riktiga mördarzoner mot flottor som kunde ge vad det kändes som ohistoriskt stor effekt.

- Dom slängde in fler markenheter mot innan som ändrade dynamiken i markstriderna till det sämre framförallt på östfronten.

Det är mina största bryderier angående AETO ivf.
Jonas du har ändå spelat AETO mest här så jag funderar på om jag kanske är fel ute med det jag sett? Eller så är det bara en smaksak?

Alternativet jag överväger till när vi är klar med det nuvarande partiet är nämligen om det är värt att ge AETO en chans till eller inte...?

Ja, krom finns det verkligen gott om i AETO, så visst blir det lite paradoxalt när jag först småhånar WiF FE för att sedan vurma om det här liret!  :P  Skönheten med AETO jämfört med WiF är i första hand arvet från ETO 2ed. Vad skall man säga om alla bizarra kromregler då? Min upplevelse var ändå att de flesta av dessa regler, många som enbart kunde inträffa en enda gång, är att de tillför lite roliga "events" till det strategiska spelet. T.ex. den brittiska flottans anfall mot Vichyflottan eller ubåts-esset Pirens infiltrering av Scapa Flow. Andra "extraregler" möjliggör historiska skeenden som ofta var otänkbara i ETO 2nd, ex. Naval Evasion chits vid invasionen av Norge.

Vad det gäller markkriget så har jag inte mycket att invända emot. Jag tycker att AETO på ett minst lika bra sätt fångar operationerna till land. Problemet är i första hand flyget och det gäller både Ground Support och Air-to-Sea. Antalet plan i OOB är lätt absurd, och ett av de största problemen är precis som du skriver att detta i stort sett omöjliggör flottoperationer. Ett annat problem med flyget är att många bombare kan operera över så stora områden under en och samma runda. Planens reella räckvidd må vara historiskt korrekt med förbandens operationella räckvidd kunde knappast omfatta halva Europa eller hela östfronten under en och samma runda.
VIKTIGT: Det är ett måste att spela med regeln för non-recyclabel force pools!

J

Länk till startskottet för snacket om AETO2
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Tack för dina insikter Jonas.

Jag tror nog det blir en vända till med 2ed i nästa parti.
Men när AETO2 kommer så lär det bli en snabb testkörning av det.

aegneus

Citat från: Scipio skrivet 31 augusti 2016 kl. 15:02:54
regler för att rysk flyg kan självmordsramma tyska fly osv.
Och där visste jag att det spelet kommer jag aldrig spela... om inte vi får en robust ökning av vår livslängd med sådär en 2-300 bonusår i nära framtid.

För att knyta an till Björns första post, med tiden har det blivit viktigare med det som gör att man kan spela smidigt - rent och avskalat. Skulle gärna besöka WiF igen, men men... är glad när jag lyckas spela ett COIN PBEM.