Författare Ämne: Replay av GMTs Won by the Sword  (läst 7993 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8630
    • Visa profil
SV: Replay av GMTs Won by the Sword
« Svar #60 skrivet: 3 december 2017 kl. 18:39:33 »

Wrangel fortsätter till Augsburg som omedelbart dagtingar. Därefter fortsätter han mot München. Melander rör sig nu österut från det grundligt avätna Alsace, Wurtemberg och Baden. Turenne följer efter men då han börjar få logistikproblem han med så rör sig Königsmark mot Turenne med insamlade resurser.
Ola Palmquist

Spelar nu: TCS Black Wednesday, därefter GMTs Clash of Monarchs, kanske...

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: 4 december 2017 kl. 17:34:27 »

Wrangel stormar München och det blir ett blodbad. Därefter marscherar han mot den enda kvarvarande större bajerska fästningen, Regensburg. Königsmark understödjer huvudarmen med ett aggressivt furagerande. Melander plundrar Franken och rör sig sedan mot nordväst. Turenne följer efter på avstånd men då hans underhållssituation kräver att han plundrar sig framåt kommer han inte ikapp.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: 5 december 2017 kl. 07:20:51 »

Melander lägger tid på att belägra Frankfurt, som ger upp direkt, och därefter ytterligare en fästning. Det höstar in en del VP. Men Turenne hinner ikapp så Melander får fly och lämna sin tunga av krigsbyte dignande tross bakom sig... Wrangel lämnar Königsmark att bränna ut Bajern helt och marscherar efter Turenne och Melander.

Slutläge. Stor svensk-fransk seger. Som historiskt.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: 15 december 2017 kl. 23:00:26 »
Om det inte framgått tydligt så gillar jag detta skarpt. Jämfört med andra system jag provat som ska skildra problematiken i den operativa krigföringen före amerikanska inbördeskriget så är detta överlägset både i enkelhet men också i effekt. Synd att designern tog så illa vid sig av några hårda kommentarer om brister i utvecklingen av spelet att han verkar ha övergett tanken att det ska var en serie spel. Skulle gärna sett en modul om fälttågen i Sachsen och Böhmen. Mycket svenskt hade det varit!  Så vitt jag vet finns detta kvar att inhandla. Ge er själva en julklapp om ni gillar ämnet. Det är nästan, men bara nästan, så jag personligen garanterar att ni blir nöjda.
Ola Palmquist

magnus lindström

• Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1165
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: 16 december 2017 kl. 00:35:24 »
Sitter på det :)

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: 5 september 2019 kl. 19:50:30 »
Hoppla! Verkar som om en uppföljare om fälttågen i centrala Tyskland är på G. Hur bra som helst säkert!
Ola Palmquist

Jon Karlsson

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: 5 september 2019 kl. 22:27:40 »
...skildra problematiken i den operativa krigföringen före amerikanska inbördeskriget så är detta överlägset både i enkelhet men också i effekt.

Jag håller med om att den spelmekaniken fungerar bra, och stridssystemet är rent genialt, men jag fann spelet så ergonomiskt underutvecklat att jag nog aldrig kommer att spela det igen. Kontrollbrickor för de olika sidorna som är grå och en annan nyans av grå, brickor där infanteri och kavalleri och dubbel-styrka-varianterna av brickorna alla är så lika att det är koncentrationskrävande att sortera dem, SP-räknande varje drag* för att kolla hur stor varje armé är (vilket är avgörande för hur mycket attrition den tar), och ledarförmågor som man måste matcha en siffra på brickan mot en siffra i en tabell (har jag för mig) är alla saker som lätt kunde lösts med bara lite mer inspirerad design.

Jag var inte heller förtjust i hur stridssystemet ledde till att alla arméer bestod av bara kavalleri och artilleri efter några strider. (För att det är lätt och nödvändigt att ta alla förluster i infanteri, som är sämre på allt än de två andra vapenslagen.)

*) Jag antar att man även kan minnas styrkorna, men jag fann det svårt att hålla fyra tal mellan 1 och 100 som ändras varje turn i huvudet samtidigt.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: 15 september 2019 kl. 10:22:43 »
Hoppla! Det kanske blir en uppföljare i alla fall! Hurra!

Från Ben Hulls twitter augusti 2017.
Ola Palmquist