Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av APs Soldier Kings

Startat av Strv102r, 7 januari 2017 kl. 10:07:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Ett spel som faktiskt nog hade hamnat i "kommer aldrig spela" katergorin om det inte varit för att det är gjort för upp till 8 spelare. Jag spelar Preussen/Storbritannien, 15-åringen Frankrike/Spanien och 13-åringen Österrike/Ryssland. Turkiet och Holland hanteras då som "minor powers".







Europa-kartan. Finns en över Indien, Amerika med Västindien och en över vad vi idag skulle kalla Sydostasien med Indonesien.






Brickorna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



1756 börjar med att jag kopierar Fredriks aggressiva förebyggande invasion av Sachsen. Sachsarna och deras österrikiska vänner tvingas retirera till Hessen. Jag belägrar fästningarna så att provinsen faller. Svenskarna tackar nej till en allians. Tack syrran!  :evil:




Britterna jagar bort fransmännen från västra Atlanten. Men de drar sig ner i Karibien... Det kanske var ännu sämre... Armén i New England belägrar det franska fästet i Lower Canada, men slås tillbaka av fästningen självt. Engelsmännen lyckas övertyga Portugiserna att det är en bra idé att alliera sig.




Ryssarna samlar arméer med option på att gå norrut på Ostpreussen, eller västerut mot Berlin. Svenskarna tackar ja till en allians med Ryssland.  :shock:





Österrikarna marscherar in i Silesien, jagar bort min armé där och belägrar fästningarna så att provinsen faller.




Fransmännen sätter Central Islands  i blockad och spanjorerna sätter Jamaica i blockad. Minskade inkomster för britterna!






Spanjorerna verkar förbereda att straffa Portugal.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Fredrik ska kasta ut österrikarna ur Silesien, men slås faktiskt tillbaka!






Fransmännen förstärker de allierade i Hessen. Det gör att jag som britt skrinlägger planerna på att marschera in i Hessen från Hanover.






Ett franskstött massuppror mot britternas inflytande i Indien bryter ut.






I Karibien seglar den brittiska flottan från västra atlanten in och öppnar blockaden av Central Islands.

I öst håller sig ryssar, österrikare och svenskar lugna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Spanjoren spelar dysenteri i den portugisiska armén...






Därefter anfaller han och utplånar den portugisiska armén. Han tar fästningarna också. Återstår bara den portugisiska flottan.






Britterna för över en stark armé till Hannover.






Flottan söker strid med resterna av den franska flottan från Central islands i Karibien, men denna omgrupperar allt han har till spanjorernas blockad av Jamaica.






Ryssarna erövrar Ostpreussen.







Och österrikarna tar Berlin. Samtidigt faller Böhmen till Fredrik den Store.

Det var fälttågssäsongen 1756. Nu kommer vintern.




Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Vinterrundan drabbar ryssarna stenhårt! De har för många arméer i Ostpreussen som inte kan underhålla dem. Preussen har inte pengar kvar att betala huvuddelen av truppen. Det var inte heller bra. Övriga lider av dessa fenomen i mindre skala. Österrikarna kommer lindrigast undan. Inga vinterfälttåg genomförs.

Detta lär vi oss en del av. Spelet har en del kluriga mekanismer som ger det en hel del djup.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Våren 1757. Fredrik övertala sin syster att få den svenske kungen, hennes man, att inse att alliansen med Elisabeth inte gagnar Sverige. Svenskarna lämnar alliansen med Ryssland och blir neutrala. Fredrik återtar då Berlin, men det kostar.





Sachsarna marscherar hem från Hessen med en österrikisk styrka i släptåg.Men fästningen håller.






Ryssarna omgrupperar från Ostpreussen till Warszawa.






De upproriska indiska styrkorna besätter de brittiska kolonierna.






Britterna marscherar in i Hessen för att slå fransmännen, men misslyckas och fälttåget avgörs inte än.






Österrikarna gör ett motanfall mot Berlin på dåliga, dåliga odds. De presterar bättre än man kunnat ana, men den preussiska segern är aldrig tveksam.







Den brittiska flottan i Karibien förstärks, men det gör också den spanska. De lyckas dessutom rekrytera sjörövare till sin sak.











.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r




Hösten 1757 är lite händelselös. Preussen återtar Silesien. Österrikarna överger Sachsen och tvingar med sachsarna på en marsch som verkar syfta till att utmana Fredrik igen. Övriga är passiva. Britterna förstärker Karibien med mer flytetyg. Det gör spanjorerna också.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Fredrik marscherar in i Böhmen och driver ut Österrikarna som retirerar till Wien. Givetvis tar ryssarna som byggt upp sin styrka igen och marscherar mot Berlin. Nu börjat lillgrabben få klart för sig hur alliansen Österrike-Ryssland ska dra sin slipsten! Fredrik får vända norrut antar jag. Känns helt historiskt i ett enkelt regelpaket. Frankrike lyckas övertyga bajrarna att alliera sig med dem. Annars är de försiktigt passiva.





Ett uppror på Filippinerna skakar spanjorerna.





Den förstärkta brittiska flottan bryter blockaden av Jamaica.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Fredrik marscherar norrut mot Berlin men ryssarna viker inte från Brandenburg trots mindre nederlag. Österrikarna går norrut in i Böhmen igen.







Britterna jagar bort de spanska och franska flottorna ur karibiska havet. Dessa rör sig till centrala Atlanten dör ytterligare spanska och främst franska örlogsstyrkor rört sig från Europa.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Fredrik lyckas inte kasta ut ryssarna ur Brandenburg hösten 1758 utan de finns kvar över vintern till 1759. Det gör att österrikarna kan återta både Böhmen och Sachsen på hösten. Britterna tillfogar fransmännen ett mindre, men för egot mycket svidande nederlag, i Hessen. I Karibien är britterna nu ohotade herrar och skatterna flödar mot London igen!
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Nu rasslar det till i diplomatin! Österrike övertalar Sverige att alliera sig med Wien med en nätt summa pengar. Och Frankrike gör likaledes med både Holland och Turkiet! Som tur är så bågnar den brittiska statskassan så med astronomiska mutor får man både Sverige och Holland att tycka att deras intressen ligger mer i allians med London. Båga grabbarna ylar högt över orättvisan.  Jag hade hoppats alliera England med Turkiet och anfalla Österrike i ryggen men det hotet insåg nog äldre grabben också, och jag kunde bara alliera mig med två och då var  Sverige och Holland viktigare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Både jag och den store killen gillar spelet! Enkla mekaniker men med stort djup. Men lillkillen tycker att det inte händer något så vi bryter.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Vi ska dra en repa med detta på två man igen. Hojta om någon vill ha en redovisning till.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Lite redovisning vore intressant.  :)  Men det jag egentligen minns från när jag provade var att Storbritannien hade ett enormt övertag eftersom de var i princip garanterade att ta massa VP i Karibien. Jag minns det som ett spel jag ville skulle funka men inte gjorde det. Fungerar det när ni spelar ? Har icke- britterna någon chans ?

Strv102r

Your wish, my command.

Kommer redovisa sammanfattning årsvis.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.