Jag har ritat en krigspelskarta, är den tillräckligt bra för att skriva ut?

Startat av Ohman, 15 februari 2017 kl. 21:28:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Ohman

Jag hittade en gammal kampanjkarta från warhammer-dagarna som jag testade att digitalisera på egen hand och resultatet blev över förväntan! Den blev så bra att jag funderar på att skriva ut den och använda den som en krigsspelskarta. Alternativt att jag ritar en ny karta som jag kan använda med redan existerande blippar från andra spel.

I alla fall så undrar jag om kvalitén duger för att skriva ut den? Någon här som har skrivit ut egna kartor eller vet lite om hur det går till?

Här är storleksrutan från photoshop:


Här är en detaljbild från kartan i "utskriftsstorlek", printscreenad vid ca 33% i photoshop:


Hela kartfilen är så stor (ca 50mb) att jag inte har lyckats hitta något ställe att ladda upp den men här en avskalad version utan texturer eller några finesser utöver färg: https://i.imgsafe.org/4b4ef03711.jpg

Photoshop-filen är 1,14 Gb stor och bilden är 12999px bred och 9344px hög. Det står i photoshop att den är 103 cm x 79 cm och att upplösningen är 300px/inch.

Alla tips och råd om hur jag ska göra för att skriva ut den mottages tacksamt! Jag vill ju inte lägga tid och pengar på något som bara blir skräp när det hamnar på papper.

Kanger

Gör en "Spara som" till jpeg (antar att det är en tiff eller psd nu). Upplösning 300 duger bra. Skriv sen ut jpeg-filen (eller så kan du spara till pdf i Photoshop och skriva ut den i Acrobat senare). Antigen har du affisch-utskrift i skrivaren eller så skapar du en fast markering i Photoshop som motsvarar lite mindre än en A4, börjar i övre vänstra änden, kopierar, klistrar in i ny fil och skriver ut. Flyttar markeringen högerut, kopierar osv.

Skriv först ut en mindre markerad bit från mitten för att se om färgerna blir bra, innan du kör ut rubbet.

Engelbrekt

Ett tips är att använda Paint om du vill skriva ut själv på en vanlig skrivare, där en stor bild skrivs ut på flera papper.

Länk: https://scottiestech.info/2009/08/08/how-to-easily-print-a-large-image-to-multiple-pages-in-windows/

Citat från länken ovan:

Citera"You're going to find this hard to believe, but that built-in Windows app that will split-print an image for you is none other than Microsoft's much-maligned Paint application!! I know – whodduh thunkit?"
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Wade

När vi ändå pratar om kartor passar jag på att kapa tråden med en fråga. Hur lägger man lättast över ett hexgrid på en karta?

Engelbrekt

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Ohman

Tackar för tipsen. Hemutskrift låter ju smidigt och då kan man ju testa sig fram lite grann, trodde att jag var tvungen att hitta en riktigt stor skrivare för att få ut hela bilden. Lite synd att min skrivare är svartvit dock.  :(

Citat från: Wade skrivet 16 februari 2017 kl. 11:53:58
När vi ändå pratar om kartor passar jag på att kapa tråden med en fråga. Hur lägger man lättast över ett hexgrid på en karta?

Jag använde ett program som heter DrawHexGrid som ritade upp rutmönstret åt mig och sparade det som en genomskinlig bild. Sedan lade jag över rutnätet över kartan i photoshop. Jag tror att programmen som Engelbrekt tipsar om kanske kan rita ut rutnätet direkt istället för att använda något extra program.


Engelbrekt

Fördelen med programmet jag nämnde är att de använder vektorgrafik, det vill säga du kan ändra storlek på saker (t.ex hexrutnätet) utan att det blir pixligt.

Pelle här på forumet har skapat en plugin till Inkscape som kan skapa hexmönster. Själv använder jag Illustrator, men vet inte hur jag skapar hexar där (har fått färdiga PDF:r med standard-kartstorlekar och hexar).

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

pelle

Inkscape skulle jag rita med, ja, men nu var väl hela kartan redan ritad ändå?

Ett trick för att dela upp i mindre bitar för att skriva ut, som jag brukar göra i Inkscape (men det borde gå bra i andra vektor-program som Illustrator  också?) är att göra ett layer med A4-stora (eller lite mindre) överlappande rektanglar i. Sedan gömmer jag det lagret. Men objekten finns ju fortfarande där, så det går att använda batch-export för att exportera delarna av bilden inom varje rektangel. Ger väldigt bra kontroll över vad som hamnar på vilket ark, så det inte blir för dumma skarvar på viktiga ställen.

Annars finns gratisverktyget Posterazor som de flesta verkar köra och jag också använder ibland. Helt automatiskt bara peka och klicka och ställa in hur stora ark det ska vara och så räknas allt ut så det blir en PDF med alla sidorna i att skriva ut. Går att få en del kontroll över hur arken ska placeras där också.

Ohman

Har efter en hel del pyssel lyckats skriva ut och tejpa ihop en karta nu!



Länk till bild på hela kartan: https://s15.postimg.org/56492t0uz/078.jpg

Eftersom skrivaren är svartvit så skrev jag ut på beiga papper för att försöka liva upp lite men vitt hade nog varit bättre ändå. Tejpskarvarna stör naturligtvis.

Någon som har gått till något utskriftsställe/tryckeri med en egen karta? Hur mycket bättre blev resultatet i sådana fall?

Engelbrekt

Ett tips är att låta varannat papper ha kvar en utfallskant, och att klistra där delarna av kartan överlappar varandra. Då slipper du tejpen.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Magro

Det borde gå att "trycka" från dem som säljer utskrift av stora foton, de har bra papper också om du vill ha blankt/matt/tjockt/på canvas...

Har ej gjort egna kartor men när man trycker böcker kör tryckeriet med egna inställningar i PDF edyl, man får dem från de som trycker (för att färger/typsnitt m skall matcha exakt med deras) , så har jag förstått det i alla fall.
Så tala med "tryckaren" hurdan fil de vill ha...

Arkitektritningar blir ju fina kartor men jag gissar att de kostar en del (små upplagor, udda format) att skriva ut där...