Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GCACW: BAC

Startat av Delirium, 17 februari 2017 kl. 14:58:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Efter att 2016 varit ett Napoleon-år, har 2017 börjat som ett Amerikanska inbördeskriget-år.

Mitt främsta gift nu är serien GCACW. Det kändes som ett naturligt steg efter Kevin Zuckers TLNB-serie, bägge systemen handlar om kampanjer och är mestadels på divisionsnivå och ledare spelar stor roll, även om det finns skillnader i skala. Bägge lämpar sig väl för olika former av fog of war.

Det har nu producerats nio spel i serien, och de två senaste har fått ett nytt utseende som tilltalar mig väldigt mycket: Battle above the Clouds (2009) och Stonewall Jackson's Way II (2013). Jag ska säga att jag inte visste att serien existerade fram till för ett par månader sedan.

Jag ska inte bli för långrandig utan bara visa lite Battle above the Clouds här.

Här har jag satt upp scenario 3, The Battle of Chickamauga.



Man slåss om infarterna till Chattanooga. Bragg anfaller, Rosecrans försvarar.



Det är stora höjdskillnader. Kartorna är larvigt snygga, jag har försökt komma på bättre kartor än dessa av Charlie Kibler men jag kan inte komma på något.



Enbart ledare och enheterna befinner sig som synes på kartan, men ett stort antal informationsbrickor behövs också. Något som är enormt praktiskt är dessa scenariospecifika set up charts med plats för varje enhets styrka, fatigue level, demoralisering och så vidare. Rent och fint på kartan och lätta att dölja för att öka okunskapen om motståndarens styrka.



Och här motsvarande för syd:



Hur går spelet till? Ja, i grund väldigt enkelt. De två sidorna slår varsin d6, högst får utföra en action eller passa. En action är oftast att aktivera en enstaka enhet eller en kårledare (oftast) med tillhörande divisioner. Movement allowance tilldelas med 1d6 för infanteri och 2d6 för kavalleri med diverse modifikationer, generellt går syd längre. Efter aktivering nytt initiativslag. I teorin kan ena sidan alltså få flytta många gånger i rad. Man kan dock inte alltid vara säker på att det är bra att göra allt först. Varje gång en enhet gör något tilldelas den en fatigue och vid 4 fatigue kan den inte längre agera utan måste vila först. På ett enkelt sätt hamnar man i en commander-situation där man måste välja om det är värt att göra mycket en viss omgång med baksidan att folk är utsjasade de två följande, med sämre stridsvärde som följd (bland annat).

Som folk brukar uttrycka det häromkring, man fattar väldigt roliga beslut med ett i grunden enkelt och överblickbart system på en abnormt snygg karta. Jag är helsåld, och då har inte ens kampanjer och hidden moves (med counter sleds) kommit fram än.  :up:
1914

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

1914

Andreas Lundin

Om vi säger så här: om en enhet blir kringrännd på fientlig jord. Har det någon effekt på enhetens förmåga till aktion?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

I sådana här korta scenarior på några dagar, nej. I de längre kampanjerna, ja.

I just det här spelet spelar supplytransporter stor roll eftersom Chattanooga belägrades av konfederationen under ca en månad innan nord kraftsamlade med Sherman från Vicksburg och Hooker från Potomac och slog tillbaka.
1914

Strv102r

Jag gillade det här spelet när vi körde genom ACW för några år sedan. Skiljer sig lite från övriga i serien, men inte sämre för det.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Peojon

Vi körde precis klar den kortare av kampanjerna i SJW:II. Mycket roligt, men ett par dåliga random event slag för Unionen gjorde att nordsidan hamnade hopplöst på efterkälken. Men, mycket bra system.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

 :up:

Kan passa på att slå ett litet slag för de nya spelen som är på preorder:

Atlanta is ours är helt nytt och vad jag förstår följer det direkt på Battle above the Clouds i sydöstlig riktning.

Road to Gettysburg II är en remake av TRE gamla spel!

CiteraAtlanta Is Ours includes fourteen Basic Game scenarios and five Advanced Game campaigns, all extensively playtested:

    The Opportunity of a Lifetime (Snake Creek Gap/Resaca (5/9/1864, 1 turn, small forces): Beginner's scenario, great for learning how to play.
    The Gap Is Blocked (5/8-5/10/1864, 3 turns): Hypothetical scenario, what could have happened if Sherman had not sent McPherson to Snake Creek Gap and instead attacked or tried to outflank other points in the Confederate defenses.
    Battle of Resaca (5/14/1864; 1 turn): Sherman's entire army reinforces McPherson's corps outside Resaca, and attacks Johnston's army in Resaca, which has just arrived from its positions around Dalton.
    From the Oostanaula to the Etowah (5/17-5/21/1864, 6 turns): Sweeping maneuver from one river to the other, with the aborted battle of Cassville near the end of the scenario. Includes special random events and optional limited intelligence.
    Advance and Retreat (5/19-5/22/1864; 4 turns): Johnston's army attempts to attack a portion of Sherman's army while Sherman is advancing on a wide front. Hood aborts the attack as it is developing and falls back into a defensive line near Cassville.
    The Hell Hole (5/25-5/28/1864; 4 turns): Sherman moves off the rail line to the west in an attempt to flank Johnston, but is stopped after several days of battle. This scenario encompasses the battles of Dallas, New Hope Church, and Pickett's Mill.
    Kennesaw Mountain (6-22-6/27; 6 turns): This scenario covers the battles of Kolb's Farm and Kennesaw Mountain.
    Crossing the Chattahoochee (7/3-7/8/1864; 6 turns): Johnston retreats from Kennesaw Mountain and then Sherman breaches Johnston's line covering the bridges and fords of the Chattahoochee River.
    Battle of Atlanta (7/20-7/221864; 3 turns): Hood (now in command of the CSA army) attacks portions of Sherman's army twice, at Peachtree Creek and Bald Hill, but is beaten back with heavy losses both times.
    Ezra Church (7/28/1864; 1 turn; half armies): Hood sends two corps to block Howard (now commanding the Army of the Tennessee), who is attempting to move around Atlanta from the west; they stop Howard, but incur heavy casualties in their attacks.
    Wheeler's Raid (8/10-8/15; 6 turns; solitaire cavalry scenario): Wheeler moves north to disrupt the Union supply line around Dalton; Wheeler does minimal damage before being forced to retreat.
    Kilpatrick's Raid (8/18-8/22/1864; 5 turns, cavalry scenario): Kilpatrick takes the Union cavalry south around Atlanta to Lovejoy's Station, but he does minimal damage and returns to Union lines.
    Marching On Tara (8/28 - 9/2/1864; 6 turns): Sherman moves around the west flank of the Confederates and marches to the RR stations supplying Atlanta from the west and the south. The goal is to force the Confederates to fight outside the forts or abandon Atlanta. Tara is the fictional plantation in the movie Gone With The Wind, and is "located" a few miles from Jonesboro where the armies have their final battle.
    Last Stand At Tara (8/31 - 9/2/1864; 3 turns): This scenario encompasses both the Confederate attack on the Union at Jonesboro and then the Confederate retreat and consolidation of their army at Lovejoy's Station to the south on the RR line.
    To The Chattahoochee (Advanced scenario, May-July 1864): This scenario covers Johnston's retreat and the Union advance from the initial lines at Dalton to near Atlanta.
    The Real Game For Atlanta (Advanced scenario, July-Sept. 1864): This scenario encompasses Hood's attacks near the Atlanta forts and Sherman's maneuvering resulting in the Union capture of Atlanta.
    The Atlanta Campaign (Advanced scenario, May-Sept 1864): A "grand campaign" linking the two above advanced scenarios.
    The Hardest Knocks (Advanced scenario, May-July or Sept 1864): Alternative setups to the May campaign startup.
    Without Home Or Habitation (Advanced scenario, Sept – Oct 1864): After the fall of Atlanta, Hood heads north to cut Sherman's rail line. Union forces pursue.

CiteraRoads to Gettysburg II: Lee Strikes North covers some of the most famous campaigns of the Civil War in a single module that represents the largest collection of content ever produced for the award-winning Great Campaigns of the American Civil War (GCACW) series. Based on previously published materials, each of the three campaigns included in Roads to Gettysburg II has been revised, repackaged, and rebalanced for improved play:

    Here Come the Rebels (which covers the 1862 Antietam Campaign) has had each Basic Game scenario rebalanced, one new scenario added, and a full reworking of the victory conditions for the two Advanced Game scenarios.
    Roads to Gettysburg (which covers the 1863 Gettysburg Campaign) includes five new scenarios, four rebalanced existing scenarios, and a significantly revised Advanced Game that covers the full scope of Lee's invasion of Pennsylvania.
    Rebels in the White House (which covers Early's 1864 Raid on Washington) is a quick-playing module that was originally included in the Skirmisher II magazine and has now been fully brought up to current publication standards.
1914