Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Legion Wargames Dien Bien Phu

Startat av Strv102r, 16 april 2017 kl. 15:18:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Något helt annat i väntan på att speltestkitet för Wolfenbûttel ska bli klart. Då så Kim, upp till bevis! Farsan har tagit fram sin gamla bok "Dien Bien Phu, det gröna helvetet" för att läsa på. Jag läste den också för länge sedan. Senast dock Marco Smedbergs bok.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger


Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger

Som du ser är regelboken utlagd i exakt samma ordning som game turnen. Mitt förslag är att du först kör igenom en prov-GT själv för att få in känslan (och kanske fråga något) och sen kör the real McCoy därefter publikt.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger


Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Min plan just nu är att inledningsvis ta mål 1. 312 divisionen är i mitt fall grupperad på ömse sidor anfallsmålet vilket inte är fallet på bilden. Därefter ska mål 2 tas. Därnäst ska mål 3 tas och efter det mål 4 tas , vilket borde göra mål 6 och 7 svårförsvarvara. Innan vi tar dem tar vi mål 5 vilket ger återhämtningstid för de förband som tagit mål 3 och 4.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Jag skulle rekommendera att du slog mot både 1 och 2 omgång 1. Du vill att det där folket ska dö där och inte hinna ansluta sig till huvudlinjen. Ett frontalanfall mot 4, med 6 och 7 intakta, blir knepigt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Räcker understödet till två samtidiga divisionsanfall? Är svaret ja så är det solklart ett bra alternativ.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Har hört så himla mycket lovord om detta spel på olika podcast och lästa recensioner. Nu får jag inte tag i något ex... morr.

Mitt intryck är att Vietnameserna måste trycka på rätt hårt tidigt för att inte hamna "efter schemat", annars kan det vara problematiskt att hinna ikapp, men vad vet jag? Jag har inte ens fått titta på komponenterna!  :mrgreen:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

CiteraRäcker understödet till två samtidiga divisionsanfall? Är svaret ja så är det solklart ett bra alternativ.

I princip ja. Och som sagt har man rätt bråttom som VC.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Klintskog72

Bör inte ett anfall mot #5 (Anne-Marie) första rundan övervägas? Annars risk att överlevare från Gabrielle befäster den stödjepunkten. Vidare, bör nog inte #3 anfallas förens trenches byggts hela vägen fram. Fransmannens artilleri är rätt giftigt om VM inte står entrenched. Speciellt i början när så mycket artilleri finns tillgängligt så att han kan strössla med Intensive Barrage mot bataljonerna som står oskyddade.

Elias Nordling

CiteraBör inte ett anfall mot #5 (Anne-Marie) första rundan övervägas?

Det kan funka, men jag har sett det gå åt pipan.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Jag provar att anfalla både 1 (Beatrice) och 2 (Gabrielle) samtidigt redan GT1. Men jag kraftsamlar artilleriet till mål 1.



Verkan blir ett par step loss och att alla franska kompanier blir shaken. Framåt på två regementen!




I mål 2 skjuter jag bara med ett förband och får i linje med det väsentligt sämre verkan. Framåt där med!





Trots det fina resultatet av den kraftsamlade artillerielden så slås jag huvudsakligen tillbaka vid Beatrice. Bara en bataljon lyckas ta sig in i motståndsområdet och ta 25% av det.




Vid Gabrielle går det ironiskt nog bättre trots det svaga understödet. Jag tar 75% av motståndsområdet och fienden är delvis utkastad ur det.


Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.