Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Nuts! Publishings Somme 1918

Startat av Strv102r, 21 mars 2018 kl. 06:19:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det har varit lite problem med postimage, men nu kan man lägga upp nya bilder igen.




Tysken försöker utnyttja sitt genombrott i norr, men jag tunnar ut vid ARRAS och för fram australiensarna så det värsta hotet hålls under kontroll. Men det är runt i söder och två divisioner, varav en elit, lämnas kvar bundna av tyskarna när jag backar upp på höglandet för att frigöra trupp.






Tysken trycker på mot AMIENS längs vägen. Fransmännen för fram mer resurser och fortsätter nöta på den tyska flanken. I sydost försöker jag ta tillbaka terräng men anfallet blir en katastrof för de deltagande förbanden. Läget är dock stabilt där i stort.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag lyckas kapsla in genombrottet men australiensarna och de brittiska divsisioner som står för försvaret mellan den tyska kraftsamlingsriktningen är reducerade och det är tveksamt om den kan hålla. Gör de inte det öppnas en ny framryckningsväg mot AMIENS från nordost. Den huvudsakliga framryckningsvägen rakt från öst har ju tappat tempo och tuggar sig fram en hex i taget som framgår av bilden nedan, mest genom att den inte skiljer sig nämnvärt från den föregående.



Fransmännen tar över mer och mer av den södra flanken och frigör därmed förband som kan matas in i köttkvarnen i den tyska täten längs vägen. Fransmännen fortsätter sina anfall i den ryska söder flanken, men tar bara obetydligt med terräng. I sydost händelselöst.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tyskarna slår ett nytt hål genom australiensarna som jag bara delvis kan hantera. Ett större genombrott som hotar AMIENS från nordost än sannolikt nära förestående.






Tyskarna bökats sig fram lite närmare AMIENS längs huvudvägen. Det oroar mig mindre än utvecklingen nordost om staden. I söder fortsätter fransmännen att böka i den tyska flanken, men utan att påverka skeendet i stort.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Och där brister det! Tyskarna nedgör det svaga motståndet nordost om AMIENS och rinner mot sydväst. De står nu bara ett par hex från ett svagt försvarat slutmål, med inget mellan dem och målet.






Även längs den östliga framryckningsriktningen tuggar si tyskarna fram någon hex. Jag får fram huvuddelen av kandensarna framför den tyska täten. Men förutom dem och lite brittiska och nya zeeländska rester finns det inget kvar av femte armen. Fransmännen har tagit över nästan allt, men deras anfall får varierande utfall och tar bara någon enstaka egentligen ointressant hex.

Tur att det är slut där. Tysk seger.

Riktigt bra system och spännande spel. Lyser inte riktigt lika starkt som Marie 1918, men rekommenderas varmt hur som helst. Nästa spel i serien är förbeställt!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.