Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_sfclinken

Baltic Gap (OCS) Replay Campaign

Startat av sfclinken, 3 maj 2017 kl. 12:47:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Då kör vi igen. Jag ryss mot Vassalmotståndare i USA (Tysk). Låg frekvens på PBEM men jag påbörjar rapporten.

Bilden är Turn 2 strax innan min combat phase. Tysken gjorde (enligt mig) ett uselt försvar av Polotsk. En ensam AG Bataljon försvarade framför Pantherlinjen i hexen som är strax ovanför (väster om) mitt railhead som är synligt på bilden. Effekten blev ett högoddsanfall med Exploit på 5 Gardes INF Div som resultat. I exploitation kunde de gå över Dvina och anfalla en svagt försvarad hex strax nedan (öster) om Polotsk och därmed gå över Dvina igen och kringgå hans viktigaste försvars hex. Chansen att jag nu tar Polotsk redan nu den 29:e är minst sagt stor. Söder om Dvina har tysken biffat upp mer än vad jag normalt varit med om tidigare. Intressant. Jag rusar västerut som vanligt med så mycket det går. En ensam lätt T70 stridsvagnsbataljon står redo att snart framrycka till hex 14.15 (gul stjärna vid byn Drissa) för att dominera tre järnvägshexar utmed Dvina.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Ska bli kul att följa. Jag tycker att MIHsDrive to the Baltic var bra
Funderade länge på om detta spel skulle få mig att ändra mitt beslut att strunta i OCS.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: Strv102r skrivet  3 maj 2017 kl. 16:50:20
Ska bli kul att följa. Jag tycker att MIHsDrive to the Baltic var bra
Funderade länge på om detta spel skulle få mig att ändra mitt beslut att strunta i OCS.

Detta är ett av de allra bästa av dom, och utan tvekan det ända på östfronten som är riktigt, riktigt bra.
DAK kommer förmodligen alltid, alltid förbli det bästa.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

1944, 29:e juni.

Striderna går inte riktigt som förväntat. Polotsk försvaras hårdnackat av en tysk Security Division och eftersom mina ryssar inte kraftsamlade allt dit utan anföll både västerut och staden så faller inte Polotsk. Misstag... Dock är järnvägen västerut mot Daugavpils just nu avskuren vilket kommer sätta tysken i en tuff försörjningssituation. Bilden togs innan tysken upptäckte att han bara har "marginal" supply (dvs tillräckligt för att försörja 2 regementen och inte 4-5 divisioner) från sitt 10:e HQ.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

1944, 8:e juli.

Mina ryssar har byggt upp ett skapligt förråd med bränsle och ammunition inför Turn 5 (8:e juli). Jag ligger bakom tidschemat i antal POPs (städer) men det har varit medvetet. När anfallet kommer ska det ske ordentligt och det är det som sker nu...

Längst i söder har 1:st Baltic Front framryckt enbart förföljt tyskarnas reträtt utan strid. Tysken har samlat en ganska stor styrka där och jag undrar om han har koll på att ytterligare sovjetiska förstärkningar är på ingång bakom hans rygg inom ett par dagar. När 1st Tank Corps anlände från söder gick de istället för i strid direkt över floden Disna (N Glubokoye) med kurs mot Daugavpils. Området mellan Disna och Dvina är oförsvarat och därmed kunde även ett antal INF Div snabbt följa med i framryckningen.

Järnvägen mellan Polotsk och Daugavpils är i stort sett rensad på motstånd. Den lilla byn Kraslava hålls dock av Litauiska patrioter som med stora försluster dock lyckas slå tillbaka två stridsvagnsbrigader. Men de ska sopas bort nästa runda. Vid Idritsa, Ostrov och Pskov har 2:a och 3:e Baltiska Fronterna påbörjat sina offensiver mot Panterlinjen. Planen är att där det brister först, där ska det pumpas in trupp och förnödenheter. Störst fokus just nu har Ostrov. Kan jag slå mig igenom där och kunna fortsätt min framryckning från Polotsk mot Ludza/Rezekne så hotas hela tyska centern att ringas in.

Nedan bild är efter sovjetisk combat phase, dvs halvvägs genom 8:e juli.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Citat från: Strv102r skrivet 24 maj 2017 kl. 14:11:43
Pegogisk bild!

Bra  :up:

Dock lite svårt att läsa texten på kartan, har inget riktigt bra bildprogram. Hoppas ni hänger med ändå. Söderut är vänster på kartan och generellt kan man säg att supply fås via det rödstreckade järnvägsnätet. Hans trupper mellan Idritsa och Ostrov hänger på att städerna Ostrov och Rezekne kan försörja dom... Får jag en dubbelrunda (vilket jag enligt oddsen borde få ....) så kan det bli ytterst problematiskt för tysken. Personligen tycker jag han suttit förlänge på kammaren men han kanske har ett ess i rockärmen.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Citat från: sfclinken skrivet 24 maj 2017 kl. 14:17:30
Får jag en dubbelrunda (vilket jag enligt oddsen borde få ....) så kan det bli ytterst problematiskt för tysken. Personligen tycker jag han suttit förlänge på kammaren men han kanske har ett ess i rockärmen.

Ser onekligen eländigt ut för tysken. Må huvuden rulla...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Som sagt. Det har gått långsamt och nu har dessutom min motståndare kastat in handduken... :(

Nedan är dock situationen i T6. Uselt försvar på djupet av tysken samt dåliga prioriteringar på vad som är viktigt och inte viktigt att försvara skapar en ohållbar situation. Pskov faller efter att mina ryssar tagit riktigt tunga förluster (5-6 steps) men det är det värt. Ostrov strax söder om pskov faller också och likaså skapas ett genombrott ytterligare längre söderut vid Idritsa och Sebezh. Vid Daugavpils framrycker jag ända fram till stadskanten dock saknas ammunition till några anfall men allt område söder om floden är ockuperat. Rakt söder om Daugavpils anländer nya ryska förstärkningar som snabbt dels inringar tyska trupper samt i ilmarsch rullar in i Ukmerge och Panevezhys där man erövrar stora oförsvarade lager med ammunition och bränsle. Det skapas tre riktigt stora inneslutna områden med tyskar samt ett par mindre.

Jag förstår att han kastade in handduken men det är alltid den där känslan när motståndaren ger upp när det går bra... :x


GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Jag kan ställa upp som din slagpåse....  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: tinG skrivet 16 juni 2017 kl. 22:02:12
Jag kan ställa upp som din slagpåse....  :)

Nja. Du håller annan nivå  :D
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Rapax

Någon som vet var man kan få tag på OCS Baltic Gap? Det verkar vara slut överallt.
Det är dags att förinta jorden.