Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_sfclinken

Fall Blau Replay (Vassal)

Startat av sfclinken, 20 juni 2017 kl. 14:14:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

#15
15:e Juli (slutet av turn 6)

I norr gör 5th Tank Army ett motanfall mot Voronezh utan framgång. Annars är norra frontavsnittet lugnt.

Tyska 6:e armén framrycker ut med Don mot Stalingrad medans sovjetiska förband besätter broarna längs med floden.

Tyska 1:a Pz Armén har tagit Voroshilovgrad och förintat sovjetiska 12:e armén. De understödjer nu tagandet av Rostov och ska sedan framrycka mot Stalngrad.

Tyska 17:e Armén slog sig över Mius. Tog lite förluster de första dagarna vid övergången men Rostov föll ändå snabbt. Rumänskt kavalleri inringar men tvingas tillfälligt bakåt inför ett motanfall från överlevande delar av sovjetiska 56:e armén.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#16
21:a juli (Turn 8, 3 veckor in i offensiven )

Inneslutna sovjetiska förband börjar helt smälta bort och det frigör trupp som kan skickas österut. Det händer inte mycket mer än massiv framryckning norr om nedan bild. Tätförband står nu 80 km från Kalach och dessutom har Kotelnikovo fallit.

Närbild på striderna runt Rostov. Ett massivt anfall över Don tvingar ryssen bakåt samtidigt som framryckning på flankerna sker. Detta ZOC-låser flera fientliga förband och kommer ge möjlighet till ytterligare inringning. Längre västerut går 4:a pansar/motoriserade divisioner över Don och slår en kavalleri kår vid Manych och tvingar den bakåt. SNart är vägen söderut mot Kaukasus öppen.



GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

27:e juli (Turn 10)

Försvaret runt Rostov rensas undan. 60:e Motoriserade samt 13:e Pz Div innesluter en Gardes Division samt Gardes CAV för att sedan snabbt gå österut mot Stalingrad. SS Wiking, 14:e Pz Div och 22:a Pz Div går söderut mot Krasnodar, Maikop och bortom. Infanteri Divisioner understödjer men hänger inte med i tempot.

29:e Motoriserade som intog Kotelnikovo understödjer på "rätt sida av Don" 3:e och 23:e Pz Div när de tar och säkrar brohuvud vid Chir/Don. Ett antal Infanteri Divisioner har nu också nått fram och kan snart säkra flankerna. 70 km från Beketovka och 80 km från Stalingrad.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Slutet på juli 1942. Overview....Omöjligt att se detaljer men ger ändå en uppfattning av läget. Som ni kanske ser är Kaukasus i stort sett helt tomt.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Just nu ser det extremt mörkt ut för ryssen. Lindrigt sagt. Ett stort problem är att jag lyckats innesluta (extremt)stora mängder med fientlig trupp. Enheter som inte har "Line of Supply" när de dör hamnar i permanent deadpile, vilket i sin tur innebär att de inte kan återbyggas. De flesta anfall jag har genomfört har skett på 5-1+ column vilket ger minsta 80% chans att lyckas utan egna förluster så jag har tagit lindriga förluster. Dessutom har jag minst 16 turns till med fint väder vilket är ännu en bonus. Kan inte påstå att ryssen gjort några jättetabbar hittills. Möjligen försvaret av Rostov som var illa. Annars har jag styrt honom dit jag velat utan alternativ.

Hot? Det som jag ser som hot just nu är min vänsterflank runt Voronezh där det dock hittills varit hyfsat lugnt. Där tvingas jag snart dra bort 2 Pz Divisioner och det förvånar mig lite att han inte redan har anfallit hårdare där. Dels så kan han återbygga trupp han förlorar eftersom de då inte är inneslutna och dels så har jag starkt begränsat med replacements och om det går illa där måste jag dra tillbaka trupp som går mot Stalingrad.

Stalingrad: Svagt försvarat, han måste hitta en bra lösning på hur staden ska försvaras denna eller nästa runda annars tar jag den. Det viktigaste för ryssen är att inte släppa igenom mig mellan Dons böj och Stalingrad. Då kan jag köra ut med trupp genom hans Entry Hex och vinna "auto win" eller hindra hans tillförsel av trupp. Han borde strunta i sin vänsterflank och Beketovka och låta Volga skydda den för att kunna stärka sin center/höger.

Kaukasus: I det närmsta helt tomt. Krasnodar och Novorossiysk försvaras av endast ett par svagare förband. Maikop och söderut mot Grozny är helt tomt och förstärkningar dyker upp där först om 2-3 turns. Kan jag hålla tempot uppe kan jag stå i både Tuapse och Sochi innan han hinner organisera ett effektivt motstånd. Grozny blir tuffare, men det beror också på hur han prioriterar försvaret såklart.... 
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

sfclinken

Innan spelet startar dra man som tysk också en "Hitler Goal" som inte motståndaren känner till. Det finns tre varianter på order som man kan få.

1) Moscow. Minst chans att få. Gå över Don (typ vid Voronezh) och "köra av kartan" NÖ med 3 Pz Divisioner.
2) Caucasus. Ta alla viktiga städer (Grozny, Makachkala, Sochi mfl).
3) Volga. Största odds att få detta. Ta Stalingrad och "kör av kartan österut" med 3 Pz Div.

Det intressanta är att Hitler ändrar sig ibland. Så i T10 byter man Goal, lika så i T28 och T46. Jag drog Caucasus i T1 vilket ju är omöjligt att hinna klara av och nu i T10 bytte Hitler åsikt och vill att vi ska genomföra Volga. Och jag har fram till T28 på mig innan han kanske byter mål igen. Därav är Caucasus och min vänsterflank nedprioriterad. Full fokus på att ta Stalingrad.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Kan du utveckla hur målbrickdragningen går till när man drar om? Är det helt slumpmässigt igen, eller är det på något sätt "seedat" av vad man dragit tidigare? Annars är det väl bara det sista draget som spelar något som helst roll. Eller räknar man poäng kontinuerligt under partiet?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

#24
Citat från: Elias Nordling skrivet  2 augusti 2017 kl. 10:31:29
Kan du utveckla hur målbrickdragningen går till när man drar om? Är det helt slumpmässigt igen, eller är det på något sätt "seedat" av vad man dragit tidigare? Annars är det väl bara det sista draget som spelar något som helst roll. Eller räknar man poäng kontinuerligt under partiet?

Ok, förtydligande. Spelet slutar Turn 60 (25:e december) och då räknar man VP som man får av att ockupera städer och byar. Men!

Tysken får en Auto Victory genom att äga Kursk, Stalino, Rostov, Voronezh, Stalingrad, Tuapse, Grozny och Makhachkala.
Sovjet får Auto Victory genom att äga Rostov, Voronezh, Stalingrad, Grozny och Stalino/Kursk.

Utöver detta har alltså tysken 3 stycken "Hitler Goals" (De jag nämnde) som också ger Auto Victory. Vilket innebär att man kan gå "ALL IN" och satsa på Moscow om man får det i T1. Men om du är på gränsen att lyckas och sedan drar Caucasus i T10 så bad luck...Då får du fokusera om.

I mitt fall drog jag Caucasus vilket innebar att jag satsade "lagom" på tre håll (Voronezh, Stalingrad och Caucasus. I T10 drog jag Volga vilket innebär att jag kommer satsa mer trupp genom att flytta över från Caucasus mot Stalingrad. Jag har 18 turns på mig innan nya direktiv kommer.

Jag tror inte jag kan vinna på poäng utan måste satsa på en Auto Victory. Känns orimligt att jag kan slåss till T60 och hålla städer tills dess. Antingen vinner jag innan leran och dåligt väder kommer i September/Oktober eller så ....förlorar jag.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

#26
Fokus Kaukasus. (Photobucket skalar om mina bilder, ska försöka lista ut hur jag ska komma tillrätta med det. Därav blir det svårt att läsa...)

Fyra tyska infanteridivisioner ska gå rakt mot Krasnodar och Novorossiysk för att sedan framrycka utmed Svartahavskusten mot Tuapse. En division med bergsjägare går mot bergspassen söder om Krasnodar mot Tuapse för att understödja.

14:e och 22:a pansardivisionen ska ta Maikop med oljefälten och sedan snarast gå mot Pyatigorsk/Terek/Grozny. SS Wiking samt Slovakerna ansluter norrifrån.

5:e och 6:e rumänska kavalleridivisionen ska ta Elista och "säkra" Kalmykstäppen.

13:e pansardivisioner samt 60:e motoriserade ska snarast efter upprensingsaktionerna gå mot Stalingrad för att understödja tagandet av staden.

Just nu ser det tomt ut med sovjetisk trupp i Kaukasus men inom 3-4 turns så har det kommit minst 9 infanteridivisioner, en infanterikår samt 2 pansarbigader. Innebär att jag måste hinna säkra bergspass samt städer så mycket det går innan dess. När de väl är på plats blir det tuffare att framrycka.

Just nu finns det 3 infanteribrigader, 1 infanteridivision, 1 infanterikår, 1 pansarbrigad samt en pansarbataljon som ska försvara Krasnodar, Maikop, Tamanhalvön, Novorossiysk mm. Jag bör kunna sopa undan dom men avstånden och ytorna är STOOOORA så det blir klurigt.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Tittade på OCS-scenariot "Drive for Oil" och gjorde den intressanta upptäckten att jag just nu har samma antal förband runt Rostov. Därmed blev jag tveksam på om jag ska skicka 2 divisioner österut eller hoppas på att jag tar Stalingrad med det som finns och låta 13:e Pz och 60:e M gå mot Grozny också....    :shock:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#28
Fokus Stalingrad, Turn 10 efter tysk förflyttning men innan sovjetisk move/combat.

Styrkeförhållande

Tyskland, på och strax utanför kartan (INF symboler):

2 lätta infanteridivisioner.
1 division bergsjägare.
14 infanteridivisioner.
1 infanteriregemente (breakdown)
3 pansardivisioner.
1 motoriserad division.
4 StuG bataljoner.
1 bataljon Brandenburger (Kommando)

Sovjet:

19 infanteridivisioner. (Dock motsvarar 3-4 sovjetiska INF Div 1 tysk INF Div så räknat i motsvarande styrka kan det omvandlas till 6-7 förband.)
1 brigad med marininfanteri.
2 pansarbataljoner
1 pansarbrigad
2 pansarkårer. (23:e och 28:e)





GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Vilken cloud-tjänst använder du för bildlänkningen?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.