Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_sfclinken

Fall Blau Replay (Vassal)

Startat av sfclinken, 20 juni 2017 kl. 14:14:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

#30
Citat från: Strv102r skrivet  4 augusti 2017 kl. 10:43:38
Vilken cloud-tjänst använder du för bildlänkningen?

Photobucket

Såg du hade problem men vi länkar nog olika. Jag klipper http adressen för bilden (finns till höger i PB efter "Direct") och lägger in som "infoga bild" på Krigsspel.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#31
6:e augusti turn 14

Halvvägs in i rundan. Tyska strider samt sovjetisk förflyttning kvarstår.

Det har gått cirka 1.5 vecka sedan senaste rapporten. Jag har fokus på tre områden just nu. Voronezh längst i norr, Stalingrad samt Kaukasus.

Vi börjar i södern.

Kaukasus: Framryckningen går bra men inte så fort som jag hade hoppats på. Novorossiysk föll T13 då han valde att falla tillbaka istället för att hålla staden till siste man. Tyvärr ett vist beslut. Två INF Div förföljer utmed kusten. 2 INF Regementen försöker skära av reträttvägen genom att gå över bergen mot kusten vid Dzurba. Vid Tuapse vågar jag mig inte på något anfall innan förstärkning anländer i form av bergsjägare, 298:e INF Div och lite italienskt support. Ytterligare söderut har italienska Ravenna INF Div skickats till att bevaka Klukhori passet. SS Wiking har nått Terek men saknar support och avvaktar att slovakerna, 14:e och 22:a Pz Div ska ansluta. Italienska förband med d'Aosta i täten intar Pytigorsk och Nalchik och går mot Ordzhonikidze. De kommer snart stöta på hårt motstånd.



Stalingrad: Här har striderna rasat konstant sedan T10. Det känns som jag har övertaget för att jag lyckats får grepp om hans flanker och kan sakta rulla upp dom. På bilden genomför 3:e Pz Div, 16:e Pz Div och 23:e Pz Div med flygunderstöd anfall på min vänsterflank. 29:e och 60:e Mot Div anfaller Beketovka på min högra flank.



Voronezh: Här har det i stort sett varit lugnt sedan det misslyckade sovjetiska motanfallet strax efter att Voronezh föll i tyskarnas händer. Jag omgrupperar nu trupp norrut för att se om han tror att jag ska anfalla och gå över Volga här. Kanske kan jag få honom att skicka lite trupp dit istället för att han skickar det till Stalingrad (Där det förvisso VERKLIGEN behövs).




Tysk plan: Min plan inför de kommande dagarna/veckan är nu följande:

Kaukasus: Största fokus är att ta Tuapse och även säkra oljekällorna runt Grozny.
Stalingrad: Slå en bro över Volga vid Beketovka och skära av staden från kommunikation österut. Jag har också kraftsamlat 6 INF Div bakom mina Pz Div som just nu genomför sina anfall norr Stalingrad. Lyckas anfallen möjliggör det att jag kan omfatta hans högra flank där han helt saknar trupp genom att framrycka till Volga norr om Stalingrad.
Voronezh: Hålla försvarslinjen.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#32
11:e augusti turn 14

Min "Maskirovka" vid Voronezh fungerar inte och det sovjetiska försvaret nöjer sig med att hålla försvarslinjen som tidigare utmed Don.

Svarta Havskusten

Sovjetiska förband bestående av en Stridsvagnsbrigad, 1 marininfanteribrigad samt 162:a Inf Div fortsätter tillbakadragandet från Novorossiysk och går in i den lilla hamnstaden Kabardinka. 2 tyska INF Div förföljer utan att gå i strid samtidigt som 2 tyska INF Regementen går över bergen och skär av reträttvägen mot Tuapse.

Längre söderut vid Tuapse kraftsamlar mina tyskar för anfall nu förstärkta till 3 INF Div samt att italienska Torino med support skär av vägen Tuapse-Sochi.

Ytterligare söderut har italienska INF Div Ravenna framryckt upp i Klukhoripasset och tvingar en sovjetisk INF Div att säkra passet.



Grozny

Framryckningen så långt söderut har gått något långsammare eftersom mycket bränsle och ammunition styrts till kampen om Stalingrad. Sovjetiska förstärkningar har anlänt till Grozny och Ordzhonikidze dock är nu både 14:e Pz Div och 24:e tyska Pz Div framme vid fronten och har förstärkt SS Wiking. Italienska D'Aosta och 3 andra italienska INF Div håller högerflanken mellan de tyska pansardivisionerna och Kaukasusbergen. Grozny och oljefälten är snart inom synhåll.



Stalingrad

Min motståndare förekommer mig och slår en pontonbro över Volga för att säkra tillförseln av förnödenheter till Stalingrad. Samtidigt överger han Beketovka och flyttar hela sin försvarslinje norrut. Dock innebär det att förband strax utanför Beketovka lämnas i sticket. Hela manövern blir dock bara en form av konstgjordandning. Jag slår också en pontonbro över Volga och tyska anfall kastar tillbaka hela den sovjetiska försvarslinjen, innesluter ett antal infanteriförband, intar Beketovka och delar av Stalingrad samt går över Don strax norr om Stalingrad. Jag har korsat Stalins "line in the mud" men min motståndare är krossad. Efter 9-10 veckors offensiv sommaren 1942 inser Stalin att det är lönlöst att fortsätta striderna. Stalingrad har fallit.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Jag kan konstatera att det är EXTREMT viktigt att ryssen hanterar de får trupper som får röra sig i början av spelet på ett smart sätt. Det är ganska uppenbart vilka områden som tysken kan inleda sin offensiv på och där gäller det att sätta "roadbumps" och sedan bara försöka fly (förlåt...retirera) med så mycket trupp man bara kan. Skär av viktiga vägar om möjligt bakom tysken så han inte kan genmomföra sina anfall. Jag tror också på att anfalla vid Voronezh för att avleda uppmärksamhet och tvinga tysken att styra om supply och replacements dit för att ytterligare sinka honom.

I vårt parti förintades ryssen i de 4-5 första rundorna och sedan var det bara en tidsfråga.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

nielsen.filip

Nu har jag lästa hela AAR:en på en gång. Den var riktigt bra, intressant och välskriven! Bilder och text funkar mycket bra ihop. Det tackar vi för.

Vad tycker du om spelet? Vad är bra? Vad är dåligt? Hur är det jämfört med andra spel på liknande skala (EFS, OCS)?

sfclinken

Citat från: nielsen.filip skrivet 29 augusti 2017 kl. 15:05:32
Nu har jag lästa hela AAR:en på en gång. Den var riktigt bra, intressant och välskriven! Bilder och text funkar mycket bra ihop. Det tackar vi för.

Vad tycker du om spelet? Vad är bra? Vad är dåligt? Hur är det jämfört med andra spel på liknande skala (EFS, OCS)?

Jag har spelat 2ggr och i båda mina omgångar har ryssen krossats. Totalt. Jag har inte själv spelat ryss men jag är ganska säker på att man kan göra det mycket bättre än vad som skett i mina partier. Jag gillar Fall Blau mest pga av skalan. Kartan är härligt stor och man får en bra blick över vilken mastodont uppgift tyskarna hade framför sig. Dock tycker jag det är lite för "enkelt". Det finns inte mycket krom. Visserligen kan du välja till lite optional rules som gör att ryssen tvingas att nyttja motsvarande supply regler som tysken mm men annars är det ganska blekt jämfört med OCS. Supply reglerna är väldigt förlåtande och i stort sett kan du som tysk bara mullra fram till Stalingrad eller Grozny utan att behöva fundera så mycket på "trace" supply. Combat (Support) supply kräver lite mer men inte mycket.

Kort sagt är det ett okej spel men jag hade förväntat mig mer för över 1400 spänn.

Men jag vill spela ryss också... :P

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "