Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operationellt Napoleon spel?

Startat av Pratgranat, 1 september 2017 kl. 15:26:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pratgranat

Hej

Kan någon tipsa om ett bra Napspel på operationell skala, liknande GCACW? Det verkar finnas mängder med taktiska spel och en del strategiska, men få som behandlar något därimellan.

Tacksam för svar.

Delirium

#1
Rekommenderar helhjärtat TLNB, The Library of Napoleonic Battles, av Kevin Zucker och Operational Studies Group.

Särskilt Napoleon's Last Gamble är riktigt bra: https://www.boardgamegeek.com/boardgame/174298/napoleons-last-gamble

Rekommenderar min egen presentation här: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=4001.0

Ska också passa på att nämna att jag/vi som spelar TLNB också är väldigt förtjusta i GCACW. Något för framtida konventsspel kanske?

/Björn, Göteborg
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Elias Nordling

Jag tycker inte att det finns något bra och särskilt inte Kevin Zuckers spel :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

Någonstans mitt i mellan op och strat finns AH klassikern War and Peace som är rätt ok.

Skickat från min F5121 via Tapatalk


Maglica

Napoleon at Bay? Finns i AH och OSG variant.

/Robert
Robert Maglica

Pratgranat

Tack för alla tipsen!

OSG's grejer verkar intressanta. Ska definitivt kolla närmare på dem. Som du säger, Delirium, så är det Grand Tactical snarare än operationellt, men det är en skala som jag verkligen uppskattar. Jag har hört att det även finns ett alternativt regelsystem till TLNB, har du provat det?

Är det någon som provat Napoleon Against Russia?

Det är märkligt att det inte finns en Napoleonversion GCACW, det systemet skulle passa perfekt. Jag är våldsamt förtjust i spel där man sällan kan räkna med att ens enheter uppför sig som man vill att de ska göra. Jag tycker de rimmar bättre med min syn på verkliga militära operationer, där den största kampen är mot yttre omständigheter och den inre organisationen och först därefter mot fienden.


tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet  1 september 2017 kl. 19:51:15
Jag tycker inte att det finns något bra och särskilt inte Kevin Zuckers spel :-)
Man kan ju inte få allt här i välden!
Jag håller med Elias men ändå inte... KZ kan vara plågsam att följa men TLNB lyckas hursomhelst berätta en historia som blir intressant för mig.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

#7
Citat från: Pratgranat skrivet  4 september 2017 kl. 12:24:29
Tack för alla tipsen!

OSG's grejer verkar intressanta. Ska definitivt kolla närmare på dem. Som du säger, Delirium, så är det Grand Tactical snarare än operationellt, men det är en skala som jag verkligen uppskattar. Jag har hört att det även finns ett alternativt regelsystem till TLNB, har du provat det?

Är det någon som provat Napoleon Against Russia?

Det är märkligt att det inte finns en Napoleonversion GCACW, det systemet skulle passa perfekt. Jag är våldsamt förtjust i spel där man sällan kan räkna med att ens enheter uppför sig som man vill att de ska göra. Jag tycker de rimmar bättre med min syn på verkliga militära operationer, där den största kampen är mot yttre omständigheter och den inre organisationen och först därefter mot fienden.

Varsågod! För att börja med slutet, jag håller helt med om fascinationen för den operationella osäkerheten. TLNB, särskilt N's Last Gamble har med delar av den aspekten i och med att systemet kräver fog of war för allt som inte är inom LOS (ofta tre hexar) och över 3 1/2 kartor blir det rätt häftigt. Men eftersom det inte finns regler för att skapa låtsasformationer som rör sig fram och tillbaka (går förstås att fixa husregler) går det inte att vara totalt ovetande, och något som den franska förvirringen 17 juni vad gäller preussarnas reträttväg går inte att återskapa. Det är det enda jag tycker skulle vara värt att justera i originalreglerna.

Tror det har diskuterats tidigare i trådar angående mer eller mindre blint manövrerande. Har vissa tankar på ett eget system (vem har inte haft det?) som lyfter fram den här aspekten, där fältherren/spelaren enbart kan ge order inom vissa ramar men hur kår-/divisionsbefäl utför dem är i princip bortom ens kontroll och avgörs i tabell. Kanske speltest på konvent inom 1d4 år.

Jag har N against Russia och testat lite. Det är ganska massiva slugfester för det mesta och man kan inte, av historiska skäl, få en kampanj likt N's Last Gamble, känslan av att allt hänger ihop från den ena dagen till den andra (därför är det spelet bäst).
Dungeons and Dragons och Kingmaker

tinG

Citat från: Pratgranat skrivet  4 september 2017 kl. 12:24:29
Är det någon som provat Napoleon Against Russia?

I NAR finner man ett ganska intressant grand tactical scenario i Smolensk. Två kartor med en flod och en befäst stad som initialt separerar de båda arméerna. Borodino-situationen är precis som Björn skriver en äkta sluggfest. Utöver detta ett mindre scenario som simulerar en meeting engagement under Napoleons reträtt.

J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Pratgranat

Tack, tinG! Det låter riktigt intressant. Ska definitivt skaffa mig framöver.  :up: