Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

Paths of Glory

Startat av BigPapaBear, 5 januari 2006 kl. 22:32:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Jag vet att det här spelet har diskuterats en massa i andra trådar, men det förtjänar banne mig att ha en egen.

Fantastiskt trevligt spel som har oerhört mysig första världskrigskänsla och samtidigt är oerhört dynamiskt. De olika fronterna gör att det känns som flera spel i ett. Att det sedan går att spela på en dag och att det går att balansera för att passa ens behov med hjälp av VP-bidding gör det till ett av de bästa spelen någonsin.

Ja, det var väl vad jag hade att säga. Nu har eländet en egen tråd!

Daniel*U2*

#1
Ett av de bästa spelen någonsin....

Hör av dig när du har tid för ett nytt parti PoG  :twisted:

Andreas Lundin

#2
Har precis köpt det. Ser mycket lovande ut. Snyggt utav bara attan och det påminner i systemet inte så lite om Barbarossa to Berlin. Hur är speltiden i jämförelse med det sistnämnda?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

BigPapaBear

#3
Citat från: "Daniel*U2*"Hör av dig när du har tid för ett nytt parti PoG  :twisted:

Jag ringer samma sekund som barnen tillfrisknat (RS-virus) och min post-pregnanta fru känner sig lite utvilad! Jag är gryyyymt sugen på brädspelande...  :cry:

Twilight Struggle har skeppats förresten.  :up:

BigPapaBear

#4
Citat från: "Andreas Lundin"Har precis köpt det. Ser mycket lovande ut. Snyggt utav bara attan och det påminner i systemet inte så lite om Barbarossa to Berlin. Hur är speltiden i jämförelse med det sistnämnda?

PoG spelar du klart på en dag. BtB ska gå på en helg (om jag fattat det hela rätt).

Andreas Lundin

#5
Jo, BtB tar ungefär två hela dagar att spela.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Doomfarer

#6
PoG är ett superspel.  :up:

Spelar gärna ett parti eller två via Cyberboard/ACTS. Hör av er om ni är intresserade.

Jag brukar spela med Ted Raicers officiella variant, gör spelet ännu bättre och lite mer "historiskt" om man nu kan säga så?

Varianten finns här: http://files.boardgamegeek.com/viewfile ... ileid=8296
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Daniel*U2*

#7
Citat från: "Doomfarer"Spelar gärna ett parti eller två via Cyberboard/ACTS. Hör av er om ni är intresserade.

fileid=8296

Förklara gärna vad detta är och hur det funkar. Spelar gärna mot dig

Doomfarer

#8
Ganska enkelt.

Cyberboard är ett virtuellt bord kan man säga, där det går att spela spel. För att spela just PoG behöver du ladda ner PoG-gameboxen som det kallas. Det finns en massa spel man kan spela via Cyberboard.

ACTS (Automated Card Tracking System) är en sida som sköter kortdelen av spelet samt tärningarna. ENkelt att förstå när man väl ser det.

Så ladda ner Cyberboard här: http://cyberboard.brainiac.com/cyberboardv301.exe

PoG Gameboxen här: http://www.gmtgames.com/nnpg/pogcbv1.2.zip

Slutligen skall du skapa ett konto på ACTS vilket är gratis: http://acts.warhorsesim.com/index.asp

Efter det är det bara att köra.  :D

Är det några problem så hojta till bara.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

#9
Just PoG gameboxen kan vara lite klurig att starta upp. Du kommer nämligen att skapa tre spel samtidigt (AP/CP/spectator) men du behöver bara ett av dem.

Så skapa spelen och ladda sedan AP/CP beroende på vilken sida du spelar. Du kan sudda de andra två.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

#10
Citat från: "Doomfarer"Efter det är det bara att köra.  :D

Installerat - försökt förstå - tröttnat - tagit bort.

Brädspel är som sex - det ska upplevas "live" för att fungera...  :P

Doomfarer

#11
Att spela Europe Engulfed och liknande spel via CB och hålla på att skicka move files mm kan vara lite besvärligt, men kortdrivna spel såsom PoG, Hannibal, WW m fl funkar superbra.

Man spelar sitt kort i ACTS och skriver vad man gör och sedan uppdaterar man sitt eget bräde ch motspelaren gör det samma. Inga filer behöver skickas. Vad är det som är så svårt att förstå här? Spelbrädet ser ju exakt likadant ut som den riktiga spelplanen.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

#12
Citat från: "Doomfarer"Vad är det som är så svårt att förstå här? Spelbrädet ser ju exakt likadant ut som den riktiga spelplanen.

Min avsaknad av en avancerad systemvetenskaplig doktorandexamen gör att jag inte förstår ett dyft. Det känns lite grann som att sätta sig i en rymdfärja där 200 varningslampor blinkar...  :down:

Spelplan? Såg inte till någonting i den stilen.  :?

Doomfarer

#13
Ok, steg för steg instruktioner:

1) Ladda ner CB och PoG gameboxen från länkarna ovan.

2) Dubbelklicka på cyberboard301.exe filen, och skriv in att den skall packa upp till t ex C:Cyberboard

3) Packa upp gameboxen så att den ligger såhär: C:Cyberboardpogcbv1.2

4) Starta Cyberboard. Du får nu upp en blank sida.

5) Gå in på File -> New och välj Game

6) Gå ner i pogcbv1.2-katalogen, välj "PoG 2 Standard.gsn" och klicka på Open. Du får upp en varningsruta men klicka på OK bara.

7) Du får nu upp en ruta om du vill ha Referee filer och om du vill byta namn. Tryck på OK bara.

8) Välj ett lämligt namn (jag tar "Spanking time" som exempel här) och tryck på Save.

9) Nu får du upp en ruta med information om att filerna skapats. Tryck OK.

10) Nu ser det ut som när du började igen, men var lugn. :)

11) Gå in på File igen och välj Open. Välj sedan antingen:
Spanking Time-Allies.gam eller Spanking Time-Central Powers.gam beroende på vilken sida du spelar och tryck på Open. Jag väljer CP här i mitt exempel.

12) Ännu en inforuta. Välj PoG 2 Map och tryck på View.
Nu skall du äntligen ha fått upp kartan. :)

13) Genom att trycka på A, B och fingret som pekar upp in menyraden kommer du åt alla brickor, tabeller mm. Du kan markera brickor och flytta runt dem, vända på dem och allt som man kan i spelet.

14) Nu borde du vara redo att spela. :)


Håller med om att det var lite klurigare än nödvändigt. Hoppas detta hjälper.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Per pirat

#14
Tycker PoG är ett av de absolut bästa blippspelen jag spelat. Är inne på mitt tredje parti nu och det blir väldigt olika varje gång. Till helgen blir det Men of iron, finns ju en del spel att gå igenom...
The essence of the Gemeinschaft of capital is organization.