Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

Paths of Glory

Startat av BigPapaBear, 5 januari 2006 kl. 22:32:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

#30
Citera...å nu är di ju på väg att göra Paths of Glory II: The Ottoman Fronts.

Coolt.

Som vanligt finns den inte med på p500... 10 års väntan följer?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

BigPapaBear

#31
PoG II håller på att förberedas för P500, så det lär nog dröja, ja.

Andreas Lundin

#32
Hejsan! Sitter i ett parti PoG och britten har lyckats ta över Constantinople med en armékår. I och med detta tolkar jag reglerna som så att Turken inte har någon supply och kan därmed inte försöka att ta tillbaka sin hvudstad (rumänien, bulgarien, grekland är neutrala). Har jag fel? Detta innebär med automatik att alla Turkar, utom kåren i Arabien, kommer tas bort under attrition.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Doomfarer

#33
Japp, game over skulle jag vilja säga.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

#34
He, he. Sweet.  :)

Det kan alltså vara lte klurigt för turken att motstå en invasion, om britten och ryssen samfällt satsar för fullt...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

tinG

#35
Citat från: "Andreas Lundin"He, he. Sweet.  :)

Det kan alltså vara lte klurigt för turken att motstå en invasion, om britten och ryssen samfällt satsar för fullt...

Lösningen heter:

1) 3/4 KEMAL CC - A TU defender with a combat factor of 1 or more may fire on the Army Table. May only be used in one Combat per turn.

2) 5/5 BULGARIA * (2) - Bulgaria joins the CP.

Detta för att flippa RU CAU Army eller BR MEF... vilket gör avancemang i stort sett omöjligt...  :up:

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

#36
Jo, men det gäller ju att CP har dessa kort på handen... Men det hade de inte.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Doomfarer

#37
Hur kom MEF genom 3 TU c i berg? Eller menar du att turken var dum nog att inte ha tre kårer i berget framför MEF?

Det krävs 3 OPS för att aktivera MEF, med kårer kostar det extra. Jag vet att det finns en strategi att man placerar MEF i MEF 1 och sedan SR-ar dit två kårer samtidigt som man har Italien och Rumanien på handen för att aktivera rutan. Krävs en del jobb för detta och får CP in Bulgarer i rutan eller har Kemal på handen så skiter det sig. Kan vara kul när det funkar dock.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

#38
Ja, jag hade MEF och en kår plus två 4ops kort... Funkade för mig. Men turken hade inte tre, utan bara två kårer. CP hade bara 2 OPSkort kvar på handen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

aknaton

#39
Har precis packat upp PoG, och lite besviken blir man när regelhäftet har samma kvalitet som om man själv stått och kopierat det på jobbet. Komponenterna i 'Under The Lily Banners', som jag köpte samtidigt, känns mycket gedignare. Synd bara att Missy på GMT glömde att stoppa ned en av kartorna i boxen. Arrgghhh.
Henrik S Törnblom

totte30

#40
Citat från: "Andreas Lundin"Ja, jag hade MEF och en kår plus två 4ops kort... Funkade för mig. Men turken hade inte tre, utan bara två kårer. CP hade bara 2 OPSkort kvar på handen.


Att sitta kvar med endast 2 OPSkort i handen de sista rundorna, är en dödssynd i PoG :x Oavsett sida försöker jag ha en 4 OPS kvar som försäkring mot oväntade katastrofer

BTW vi spelar alltid numera med "supplywarning", hur spelar ni övriga?

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Andreas Lundin

#41
supplywarning? vad är det?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Doomfarer

#42
Vi spelar alltid med varningar.

Supplywarning - Att man meddelar motståndaren när man kan sätta någon av hans trupper OOS genom en förflyttning.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

#43
Nu förstår jag inte. Om man "råkar" ställa enheter utan underhåll; då är det väl motspelaren som får skylla sig själv. Eller?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

totte30

#44
De fem-sex första partierna slutade nästan alltid med att ngn sida gav upp efter att ha fått stora delar av armén (vanligtvis ryska eller österrikiska) out of supply. En opropositionsenlig stor del av speltiden gick åt att kolla/dubbelkolla/trippelkolla supplyn samt att oftast var det den sida som hade "vinnarläge" som i sin iver missade supplyn.


Numera säger vi "schack" när vi ställer motståndaren i "out of supply" läge eller förvarnar varandra att "det är nog bäst att inte flytta den där armén".  Fördelarna är enligt min åsikt:

1. Spelet går fortare
2. Spelet avgörs i större utsträckning på strategi istället på ett enkelt misstag av någon av parterna.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II