Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

A Time for Trumoets på p500

Startat av Andreas Lundin, 22 september 2017 kl. 08:14:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Det var ju bara en tidsfråga innan någon skulle göra ett spel med den titeln (har ni inte läst boken med samma titel så gör det!).

Trots val av setting (Ardennerna 1944) så är jag larvigt sugen på detta. Konstigt. Jag har ju redan två riktigt bra spel i samma setting (och ett antal till som inte når upp till den nivån), men ändå kittlar det av nyfikenhet...

På något vis gillar jag även den grafiska biten på GMTs operationella spel...

...men jag undrar lite över NATO-symbolerna på I. bat. i 2. pansargrenadjärregementet i tyska 2. pdiv... ...tre "pluttar" under symbolen indikerar väl hjulfordon. ska det inte vara halvbandfordon?

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: Andreas Lundin skrivet 22 september 2017 kl. 08:14:59
...men jag undrar lite över NATO-symbolerna på I. bat. i 2. pansargrenadjärregementet i tyska 2. pdiv... ...tre "pluttar" under symbolen indikerar väl hjulfordon. ska det inte vara halvbandfordon?
Det finns symbol för halvbandvagnsfordon och den ser inte ut så.

Men eftersom vi vet vad andra pansar hade för fordon att tillgå vid den här tidpunkten så skulle jag snarare gissa att dom har en egen symbolik där brickor med siluetter och brickor med tre pluttar under nato-symbolen indikerar mek-förflyttning.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Jag har ju redan två riktigt bra spel i samma setting (och ett antal till som inte når upp till den nivån), men ändå kittlar det av nyfikenhet...
Vilka två spel är det?
(Vill bara försäkra mig om att du tycker rätt)  ;)

Delirium

Vill minnas en kul diskussion vi hade som myntade uttrycket "Va, har de gjort ETT spel om Ardennerna?".  :up:

Ardennes '44 måste väl vara ett av dem?
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Enemy Action: Ardennes och Ardennes '44 är mina favoriter. Wacht am Rhein är härligt och snyggt, men jag har givit upp att ens få ordning på alla versioner...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

...sedan gillar jag ju Iron Tide, men äger det inte.

Scipio

Citat från: Andreas Lundin skrivet 22 september 2017 kl. 10:12:55
...sedan gillar jag ju Iron Tide, men äger det inte.
Det var ju tur, nu räddade du dig precis från ett Brasse Brännström-citat...  :D

Håller definitivt med om IT och EA på regement-nivån.
WaR har tronen på battaljonsnivån, det ska bli kul att jämföra det med ToT när det blir dags.

Engelbrekt

Fina kartor och brickor. Beskrivningen på GMT:s webbsida av spelet var ju lite märklig.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Pratgranat

Det är ju uppenbart cyclister på trehjulingar!