Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_rensarn

"Berlin 45"

Startat av rensarn, 23 september 2017 kl. 02:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

rensarn

Tjena!

Mitt sjuka intresse för slutstriden har tagit en mer konkret form - ett spel om ämnet.
Tanken är att ta systemet, skalan och övrig design av France-40 och göra ett Berlin-45.
Gillar man systemet ska det bara vara att sätta upp mitt spel och köra - inga extra trösklar
som man ska över.

Storleksmässigt blir det två kartor (83 x 111 cm), 1½ ark med brickor (ett gäng), fyra charts
och regelboken. Kartan sträcker sig Stralsund-Dresden samt Dömitz-Lauban vilket inkluderar
alla tre sovjetiska fronterna (2BR, 1 BR och 1 Uk) samt de fyra tyska arméer (3 Pz, 4 Pz, 9 och 12).
Tidsmässigt 16 april - 7 maj (11 turns).

Väl mött på Friendly Fire de Luxe i vår.
Rensarn

aegneus

Vad räknas som en seger för tysken? :)

rensarn

Det enklaste är att förhindra en sovjetisk seger innan 1 maj men jag snubblade på ett resonemang som Heinrici förde om en plan för att rädda så många tyska soldater som möjligt - ge sig till de västallierade. Keitl och Hitler saboterade denna plan genom de order som Busse fick - så det skulle kunna vara en tråd att utveckla. Först strid och sedan ett "planerat" tillbakadragande.
Rensarn

rensarn

Tjaba!

En första ordentliga utskrift av kartor och brickor har gjorts
inklusive montering - som en flashback till grundskolans
lektioner i teckning, med sax och limstift i högsta hugg.

Den som är observant ser att tyskarnas fältbefästningar och
Oders sumpiga terräng inte är med och att brickorna saknar
en tunnare/bredare stripes för deras baksidor - det kommer!
För att komma igång så valde jag att använda såväl regler
som charts från France-40, med ett extra för de sovjetiska
artilleridivisionerna.

En första speltestning är under gång och det har redan visat
sig bli intressant. Zjukovs styrkor upplever rena trafikstockningen,
Koniev får ett genombrott men når Berlin utan infanteriet och
artilleriet (ursvagt ifall det måste försvara sig ensamt) har en
lång och relativt oskyddad väg till staden.

Än är idén om ett spel i ämnet överspelat.


Rensarn

Strv102r

Jag skulle köpa detta. Helt klart!
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

rensarn

Tjaba!

En första test är nu genomförd. Målet var att se hur
tempot utvecklades under spelt. Fortfarande osäker på
om ett spelvarv ska motsvara 1 eller 2 dagar.

En mängd mindre idéer dök upp, men de verkar fungera
bra i ett redan existerande spelsystem. Nu är det tillbaka
till skärmen för genomgång av regler, set-up, mer terräng
och brickorna ska få stacking-value och stripes för reducerade
värden.
Rensarn

Lars M Wistedt

Det har spelet kan du ocksa fa en del bra ideer fran. Inte latt att fa tag i men jag gillar det stenhart!

https://boardgamegeek.com/boardgame/168131/vistula-oder-berlin-campaign-poland-and-east-germa

rensarn

Nu blir det en test av en nyare version.
Kartan omritad och mer kompletterad,
brickorna har stripes (baksidan) och nu
finns det cadre för de starkare brickorna.

Tysk OoB tre veckor innan krigsslutet
är ett riktigt härke. Omförflyttningar,
namnbyten och den vanliga bedömningen
vad in i norden är det för förband.

Ju mer man grottar ner sig i ämnet desto
mindre kan man tala om "tysk ordning" -
ett virrvarr av benämningar och beskrivningar.
Segervillkor? Vem äger Berlin 1 maj!
Rensarn

Lars M Wistedt

Ar garna med och testar om du vill ha hjalp med det.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

rensarn

Tjaba!

Har pysslat med två andra projekt till och från
en längre tid. Berlin'45 har ett litet problem
med hur de Västallierade ska hanteras. Vid denna
tidpunkt hade striderna nästan avslutats men
de hade ännu inte nått Elbe i hela dess längd.
Vidare måste jag ta en ny titt på hur försvarsverken
ska fungera - lite osäker på deras effekt.
Rensarn

tinG

Citat från: rensarn skrivet  5 december 2019 kl. 19:20:14
Vidare måste jag ta en ny titt på hur försvarsverken
ska fungera - lite osäker på deras effekt.

Fortsätt kämpa!  :up:

Defender Combat Bonus (DCB) som används i Mark Simonitch's serie funkar ju. Fick för mig att du iaf initialt hade tankar om att använda hans system. Kan förstås ha fel i det antagandet.  :)

CiteraArdennes 44 reglerna om Improved Positions:

Units defending in a hex with an Improved Position (IP) receive a DCB of +2. Units currently using Strategic Movement, and units with their Defense Strength in parenthesis receive no benefit from IPs. The restriction of +1 DCB for silhouetted units (15.1) also applies in Improved Positions.

Important: The +2 DCB is used in lieu of the terrain DCB—it is not cumulative. Building an IP in a Village, Town or City hex has no effect since those hexes already have a DCB value of 2 or more.

De ger även bonus vid Determinded Defense
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

rensarn

Tjaba!

Tar nu tag i spelet för att slutföra projektet
och ambitionen är att kunna speltesta det
på LinCon senare i vår.
Rensarn

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.