Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_jerry

next war poland

Startat av jerry, 30 september 2017 kl. 22:08:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

ååååååhhh har just tittat på deras sida GMT .... hade ingen aning om att sverige är med på ett hörn på den startegiska delen... det såg ju onekligen spännande ut......
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/gmtwebsiteassets/nwpoland/NWP_StrategicDisplay_33.jpg
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Tordan

Ser verkligen fram mot action reports från detta spel. Nyfiken på hur deras tolkning av nutiden ser ut, om det går att få nån sorts balans. Jag har inte läst nåt om spelet, gissar att de kanske målar upp ett scenario där nån form av eskalering/styrketillväxt skett i området?
/Tord Hoppe

Strv102r

Polen har en stor armé då de inte hoppade på Rysslandharblivitsnälltföralltid-tåget som stora delar av Västeuropa gjorde för tjugo år sedan. Tyskland ska dubbla antalet stridsvagnar nu. Då kommer de ha tio procent av vad de hade 1985...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Citat från: Strv102r skrivet 19 december 2017 kl. 09:23:25
Polen har en stor armé då de inte hoppade på Rysslandharblivitsnälltföralltid-tåget som stora delar av Västeuropa gjorde för tjugo år sedan. Tyskland ska dubbla antalet stridsvagnar nu. Då kommer de ha tio procent av vad de hade 1985...

Utöver det så sätter de (Polen) ju upp WOT (Territorial Defense Force) på 50 000 man under detta året. Eller det togs beslut -15/-16 så det kanske dröjer innan det är helt klart men beslutet finns där iallafall.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Fredrik H

#4
Nu har jag spelat ett parti Next war Poland. Eller i alla fall nästan, jag lade ner inför turn 11 (av12) då det var uppenbart att Ryssland förlorat. Jag tänkte dela med mig av några funderingar.

Det här är ett komplicerat spel. Det finns väldigt många subsystem att hålla reda på, och även om alla regler i mitt tycke känns rimliga så är det på gränsen för vad jag orkar med - i synnerhet i de spel som har både strategiska och operationella kartor. De första rundorna kan vara frustrerande, man märker att man glömt saker etc. Men efter några rundor så börjar bitarna falla på plats och det blir en oerhört engagerande berättelse. Jag tycker att det här systemet, med bred marginal, är det som känns bäst på att skildra moderna krig. Det är logistik, avancerade flygregler (AWACS, EW. Stealth mm), specialförband som jagar fientliga radarstationer och kryssningsmissiler som försöker slå ut s-400 - man kan nästan höra Trump twittra om sina nya och smarta missiler.

Partiet var spännande. Det tog en vecka för ryssarna att ockupera Baltikum. Genom aggressivt användande av fallskärmsjägare tog man också Bornholm och Gotland(!). Löfven twittrade att det var oacceptabelt.  Samtidigt trängde ryska och vitryska förband in i Polen för att skaffa sig en buffert inför NATO:s reaktion. USA ställde genast upp på Polens sida, men det tog 6 dagar av förhandlingar innan artikel 5 inom NATO klubbades igenom. Då kändes det som det var för sent. Men ryssarnas framryckning var lite för långsam. Vägarna var fyllda med flyktingar och det tog tid att säkra upp all stadsterräng som passerades. NATO började samla sig.
I mitten av partiet så befann sig ryska mekaniserade brigader vid Warszawas utkanter, men hejdades av varierande förband som kastades in direkt när de kom. Spanjorer och belgare slogs bredvid amerikanska fallskärmsjägare och brittiska commandos. Det var i luften som striden vände. Ryssarna började med ett stadigt luftherravälde, men NATO fyllde på med nya plan hela tiden. Gripen från Sverige visade sig effektiva när det gällde att jaga bort rysk jakt på stora avstånd. Efterhand så blev mängden NATO-flyg överväldigande. Varenda markstrid dominerades av AH-64 och attackplan, och varje runda så genomförde amerikanska stealthplan attacker på djupet.
Bornholm och Gotland återtogs av en kombination av spanska fallskärmsjägare och US marines, understödda av AH-1 och F18. Varje landstigning föregicks av en veckas intensiva bombningar av B1 och kryssningsmissiler. När spelet lades ner så hade motoffensiven fått fart och Kaliningrad var hotat. utanför Warszawa var det mer stegvis tillbakagång. Marinen hade landstigit Litauen, men inte lyckats bryta sig ut.

Jag tror att spelet har stora möjligheter att få varierande utfall, det är mycket som är antingen beroende av tärningsslag (artikel 5 t ex) eller upp till spelaren (ryssen har helt fri set up - hur mycket kräver Baltikum vs Polen?). Rekommenderas - bara man är med på att det är ett projekt som kräver engagemang innan allt lossnar.   

Fredrik H


Jag tror det är turn 9. Spanjorer fikar på Gotland och tre Gripen-brickor har hjälpt till med att hålla det ryska flyget från stridsområdet.

Fredrik H


Turn 10 fast på den operationella kartan. Jag har äntligen fattat hur man länkar bilder. Tog ju säkert 4 minuter att få grepp om. Tack Ola, postimage verkar funka!  :up:

Delirium

Snyggt Fredrik! Man blir intresserad, helt klart.  :up:
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

 :up:

Jag Gillar't men väntar fortfarande på mitt Eureka! moment...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Wes

jag ska köpa det.
jag tycker reglerna verkar jobbiga men jag vil ha blippar med Gripen på.
Skulle vara kul med svenska AEW&C också.

Jag kör gärna mot dig någon gång Fredrik (du vet om ett par år då jag har lärt mig det).

Mimer

Har köpt NW: India-Pakistan (udda men intressanta regler för kärnvapen där) och har beställt NW: Poland.

Skulle definitivt vara intresserad av att testa endera framöver, gillar att systemet hanterar så många aspekter av modern krigföring relativt ingående (så pass det nu går inom ramen för ett blättspel).

Fredrik H

Citat från: Mimer skrivet  1 juni 2018 kl. 15:48:51
Har köpt NW: India-Pakistan (udda men intressanta regler för kärnvapen där) och har beställt NW: Poland.

Skulle definitivt vara intresserad av att testa endera framöver, gillar att systemet hanterar så många aspekter av modern krigföring relativt ingående (så pass det nu går inom ramen för ett blättspel).

Jag rekommenderar att du börjar med India-Pakistan, det är lättare att få ordning på då det inte har någon strategisk karta utöver den taktiska.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet  8 juni 2018 kl. 16:37:07
Citat från: Mimer skrivet  1 juni 2018 kl. 15:48:51
Har köpt NW: India-Pakistan (udda men intressanta regler för kärnvapen där) och har beställt NW: Poland.

Skulle definitivt vara intresserad av att testa endera framöver, gillar att systemet hanterar så många aspekter av modern krigföring relativt ingående (så pass det nu går inom ramen för ett blättspel).

Jag rekommenderar att du börjar med India-Pakistan, det är lättare att få ordning på då det inte har någon strategisk karta utöver den taktiska.

Jag har ägnat veckor åt att försöka ta in det här spelsystemet och jag vet fortfarande inte om det egentligen är värt besväret... Reglerna är i mina ögon upprörande dåligt presenterade. Basic, Advanced och Game Specific och Optional Rules i en oändlig röra. Lägger men där till Supplement #1 och snart kommande #2 får min hjärna snabbt en härdsmälta!
Jag börjar bli gammal....

Samtidigt gillar jag det ju!
Jag behöver uppenbarligen någon att spela det med... Nån som har lust att hjälpa mig på FF
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mimer

Citat från: Fredrik H skrivet  8 juni 2018 kl. 16:37:07

Jag rekommenderar att du börjar med India-Pakistan, det är lättare att få ordning på då det inte har någon strategisk karta utöver den taktiska.

Jo, det var tanken, att börja med rent landkrig och sedan gå över till mer avancerade scenarier och polskt krig med sjöinslag. :)

Håller just nu på och testar konflikten om Kashmir (Basic rules). Regelboken är inte den bästa (framförallt indexet lämnar en del övrigt att önska) och vissa av de grundläggande reglerna (t.ex. Supply) är inte direkt lysande, framförallt inte för Pakistan som är på offensiven. Lär gå över till att testa något scenario med de avancerade reglerna därefter, som verkar vara mycket bättre (om än komplicerade).