Författare Ämne: next war poland  (läst 1602 gånger)

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
next war poland
« skrivet: 30 september 2017 kl. 22:08:14 »
ååååååhhh har just tittat på deras sida GMT .... hade ingen aning om att sverige är med på ett hörn på den startegiska delen... det såg ju onekligen spännande ut......
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/gmtwebsiteassets/nwpoland/NWP_StrategicDisplay_33.jpg
Nu är det three days of Gettysburg
, innan spelens heliga moder WIF dyker upp.........
http://kkf-karlshamn.com/

Tordan

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
SV: next war poland
« Svar #1 skrivet: 19 december 2017 kl. 09:17:36 »
Ser verkligen fram mot action reports från detta spel. Nyfiken på hur deras tolkning av nutiden ser ut, om det går att få nån sorts balans. Jag har inte läst nåt om spelet, gissar att de kanske målar upp ett scenario där nån form av eskalering/styrketillväxt skett i området?
/Tord Hoppe

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7790
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 december 2017 kl. 09:23:25 »
Polen har en stor armé då de inte hoppade på Rysslandharblivitsnälltföralltid-tåget som stora delar av Västeuropa gjorde för tjugo år sedan. Tyskland ska dubbla antalet stridsvagnar nu. Då kommer de ha tio procent av vad de hade 1985...
Ola Palmquist

Spelar nu: The Gamers Fallschirmsjäger, därefter SPIs Battles for the Ardennes (1940 campaign), GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

sfclinken

• Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1269
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 december 2017 kl. 10:53:51 »
Polen har en stor armé då de inte hoppade på Rysslandharblivitsnälltföralltid-tåget som stora delar av Västeuropa gjorde för tjugo år sedan. Tyskland ska dubbla antalet stridsvagnar nu. Då kommer de ha tio procent av vad de hade 1985...

Utöver det så sätter de (Polen) ju upp WOT (Territorial Defense Force) på 50 000 man under detta året. Eller det togs beslut -15/-16 så det kanske dröjer innan det är helt klart men beslutet finns där iallafall.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Fredrik H

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 580
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 april 2018 kl. 16:48:44 »
Nu har jag spelat ett parti Next war Poland. Eller i alla fall nästan, jag lade ner inför turn 11 (av12) då det var uppenbart att Ryssland förlorat. Jag tänkte dela med mig av några funderingar.

Det här är ett komplicerat spel. Det finns väldigt många subsystem att hålla reda på, och även om alla regler i mitt tycke känns rimliga så är det på gränsen för vad jag orkar med - i synnerhet i de spel som har både strategiska och operationella kartor. De första rundorna kan vara frustrerande, man märker att man glömt saker etc. Men efter några rundor så börjar bitarna falla på plats och det blir en oerhört engagerande berättelse. Jag tycker att det här systemet, med bred marginal, är det som känns bäst på att skildra moderna krig. Det är logistik, avancerade flygregler (AWACS, EW. Stealth mm), specialförband som jagar fientliga radarstationer och kryssningsmissiler som försöker slå ut s-400 - man kan nästan höra Trump twittra om sina nya och smarta missiler.

Partiet var spännande. Det tog en vecka för ryssarna att ockupera Baltikum. Genom aggressivt användande av fallskärmsjägare tog man också Bornholm och Gotland(!). Löfven twittrade att det var oacceptabelt.  Samtidigt trängde ryska och vitryska förband in i Polen för att skaffa sig en buffert inför NATO:s reaktion. USA ställde genast upp på Polens sida, men det tog 6 dagar av förhandlingar innan artikel 5 inom NATO klubbades igenom. Då kändes det som det var för sent. Men ryssarnas framryckning var lite för långsam. Vägarna var fyllda med flyktingar och det tog tid att säkra upp all stadsterräng som passerades. NATO började samla sig.
I mitten av partiet så befann sig ryska mekaniserade brigader vid Warszawas utkanter, men hejdades av varierande förband som kastades in direkt när de kom. Spanjorer och belgare slogs bredvid amerikanska fallskärmsjägare och brittiska commandos. Det var i luften som striden vände. Ryssarna började med ett stadigt luftherravälde, men NATO fyllde på med nya plan hela tiden. Gripen från Sverige visade sig effektiva när det gällde att jaga bort rysk jakt på stora avstånd. Efterhand så blev mängden NATO-flyg överväldigande. Varenda markstrid dominerades av AH-64 och attackplan, och varje runda så genomförde amerikanska stealthplan attacker på djupet.
Bornholm och Gotland återtogs av en kombination av spanska fallskärmsjägare och US marines, understödda av AH-1 och F18. Varje landstigning föregicks av en veckas intensiva bombningar av B1 och kryssningsmissiler. När spelet lades ner så hade motoffensiven fått fart och Kaliningrad var hotat. utanför Warszawa var det mer stegvis tillbakagång. Marinen hade landstigit Litauen, men inte lyckats bryta sig ut.

Jag tror att spelet har stora möjligheter att få varierande utfall, det är mycket som är antingen beroende av tärningsslag (artikel 5 t ex) eller upp till spelaren (ryssen har helt fri set up - hur mycket kräver Baltikum vs Polen?). Rekommenderas - bara man är med på att det är ett projekt som kräver engagemang innan allt lossnar.   
« Senast ändrad: 27 april 2018 kl. 16:50:22 av Fredrik H »

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 april 2018 kl. 17:09:09 »

Jag tror det är turn 9. Spanjorer fikar på Gotland och tre Gripen-brickor har hjälpt till med att hålla det ryska flyget från stridsområdet.

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 27 april 2018 kl. 17:11:50 »

Turn 10 fast på den operationella kartan. Jag har äntligen fattat hur man länkar bilder. Tog ju säkert 4 minuter att få grepp om. Tack Ola, postimage verkar funka!  :up:

Delirium

• Major
  • *
  • Antal inlägg: 2710
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 27 april 2018 kl. 17:20:03 »
Snyggt Fredrik! Man blir intresserad, helt klart.  :up:
Nu med WiF Collector's Edition

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7790
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 april 2018 kl. 17:26:55 »
 :ultra:
Ola Palmquist

Spelar nu: The Gamers Fallschirmsjäger, därefter SPIs Battles for the Ardennes (1940 campaign), GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

tinG

• Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1772
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 28 april 2018 kl. 15:39:28 »
 :up:

Jag Gillar’t men väntar fortfarande på mitt Eureka! moment...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

Wes

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2018 kl. 22:54:50 »
jag ska köpa det.
jag tycker reglerna verkar jobbiga men jag vil ha blippar med Gripen på.
Skulle vara kul med svenska AEW&C också.

Jag kör gärna mot dig någon gång Fredrik (du vet om ett par år då jag har lärt mig det).