Författare Ämne: next war poland  (läst 2188 gånger)

Mimer

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: next war poland
« Svar #15 skrivet: 12 juni 2018 kl. 16:54:56 »
Har köpt NW: India-Pakistan (udda men intressanta regler för kärnvapen där) och har beställt NW: Poland.

Skulle definitivt vara intresserad av att testa endera framöver, gillar att systemet hanterar så många aspekter av modern krigföring relativt ingående (så pass det nu går inom ramen för ett blättspel).

Jag rekommenderar att du börjar med India-Pakistan, det är lättare att få ordning på då det inte har någon strategisk karta utöver den taktiska.

Jag har ägnat veckor åt att försöka ta in det här spelsystemet och jag vet fortfarande inte om det egentligen är värt besväret... Reglerna är i mina ögon upprörande dåligt presenterade. Basic, Advanced och Game Specific och Optional Rules i en oändlig röra. Lägger men där till Supplement #1 och snart kommande #2 får min hjärna snabbt en härdsmälta!
Jag börjar bli gammal....

Samtidigt gillar jag det ju!
Jag behöver uppenbarligen någon att spela det med... Nån som har lust att hjälpa mig på FF

Skulle som sagt gärna spela endera framöver, efter att man blivit mer bekant med reglerna. Tydligen är det mycket lättare när man är två som kan hjälpas åt att komma ihåg alla de olika stegen (som är många till antalet i de avancerade reglerna).

Wes

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: next war poland
« Svar #16 skrivet: 5 augusti 2018 kl. 13:50:45 »
Jag har nu börjat sätta mig in detta spel.

Jag har kört med standardregler bara för att jag tänkte att det kanske är bra att lära in sig några av reglerna först och sedan utöka. Det verkar fungera bra tror jag. Jag har kört ett miniscenario bara på den strategiska kartan och håller på med ett på den operationella. Kanske borde ha börjat med den operationella och sedan kört den större.

Jag tycker när jag började läsa reglerna att dom inte var så farliga ändå. Det mesta är ganska logiskt och följer andra spel. Dock när jag väl har satt mig ner och spelat så har det kommit fram en hel del frågetecken som det inte verkar finnas svar för eller tillräckligt tydliga regler för.
Jag tycker att "player aidsen" är bra och det känns faktiskt nästan så att man kan sätta sig ner med SOP och bara spela på en gång faktiskt och sedan läsa reglerna efter det. Vissa modifikationerna som står på korten är dock dåligt beskrivna och ibland har jag blivit väldigt osäker på om jag gör rätt.

Jag har inte kört med någon flotta ännu men tänkte gå över till avancerade regler på en gång tror jag.

Jag kör nog gärna detta på FF om någon vill om det inte blir så att jag kör ASL turnering istället vilket jag inte tror jag orkar.