Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Tysken

SCS AfB - kort AAR

Startat av Tysken, 4 oktober 2017 kl. 17:02:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tysken

#15
Citat från: Strv102r skrivet 21 oktober 2017 kl. 16:20:55
Framåt! Gå på, marsch!

Jag hålla med dig - det finns annars en risk att Tyskarna inte kan hålla sina områden - de Tyska Inf Div är för långsamma jämfört med de Ryska Pz/Kav Div. Dock måste jag erkänner att Ryssarna i den gångna omgång ha tagit en del av udden ur det Tyska anfallet vid Roslavl och även vid Safonovo/Izdeshkovo. Men det finns än så länge ett övertag i form av luftunderstöd/flyganfall.
ASL, OCS, SCS

Tysken

Turn 6 Tysk
Tyskarna kraftsamla och fortsätta anfallet i riktning mot Vyazma, dessa ansträngningar rinna dock ut framför de Ryska försvarsställningarna i skogen 12 miles öster om Izdeshkovo. Icke desto mindre, så rensas Safonovo ifrån Ryska enheter och inringningen av de Tyska enheter i Izdeshkovo bryts upp. Vidare, så rycka de Tyska Inf Div (6 st) framåt mot Roslavl. De trycka tillbaka de Ryska Pz Div som agera roadblock i skogen öster om Krichev. Under dessa strider så förstörs den 105:e Ryska Pz Div. Inf Reg GD och den 1:e Cav Div agera oberoende bakom den Ryska frontlinjen och ta Snopot. Generellt, så tar Tyskarna dock svåra förluster som inte är enkelt att ersätta, bla så kan man inte bryta upp de Ryska ställningar vid floden Oster mellan Roslavl och Pochinok. Också söder om Zharkovskyy tar man tunga förluster och kan inte bryta genom de Ryska linjerna.

Tyskarna ha hittills tagit 23 VP, dvs det är 17 Ryska VP kvar = Major Tysk seger. (Obs Dorogobyzh är Tysk)

Förluster: 23 Tyska Reg mot 60 Ryska Div
ASL, OCS, SCS

Tysken

#17
Turn 6 Rysk
De Ryska styrkor omgruppera sig och bla ringa in på nytt de Tyska enheter (båda Inf Reg av den 19:e Pz Div) öster om Izdeshkovo på rullbanan Smolensk-Vyazma. Den 107:e Inf Div måste ge upp sina ställningar i sumpen eftersom man löpa risk att bli utan förnödenheter eftersom de Tyska enheter drar snåret åt - därav så förflytta man sig västerut mot Smolensk, fortvarande i svår terrain. Den 50:e och 55:e Pz Div drar sig tillbaka mot Roslavl och styrkan förstärks med den 52:e Kav Div för att försvara Roslavl. Rysk luftunderstöd stör de Tyska förberedelse och truppsammandragningar väster om Roslavl.

Linjen hålla och Tyskarna ha helt klart förlorat en del av sin offensivförmåga.

Tyskarna ha hittills tagit 22 VP, dvs det är 18 Ryska VP kvar = Minor Tysk seger

Förluster: 23 Tyska Reg mot 60 Ryska Div
ASL, OCS, SCS

Tysken

#18
Turn 7 Tysk
Begränsat med flygunderstöd (3 airstrikes) - dålig väder "die Luftwaffe" agera bara begränsat och med väldig lite framgång. Fortfarande så har det misstänkta meddelande om framtida truppförflyttningar från OKH i Berlin inte kommit fram. Kuriren måste vara fast på nåt flygfält och har hittills inte setts på Armee Gruppe Mitte's Generalstab. Frontlinjen vid rullbanan Smolensk-Vyazma är nu etablerat vid floden (Dnepr tillflöde) öster om Safonovo. De försvagade 73:e och 74:e Inf Reg (19 Pz Div) hålla en 12 miles bredd brohuvud öster om floden och 6 miles söder om Izdeshkovo tillsammans med den 15:e/101:e Inf reg (18:e Pz Div) och den 900:e Inf Bde som knyta linjen ihop med Dorogobyzh. Det är så långt man har kommit - det finns inte längre nån offensivförmåga, eftersom båda Inf Reg (19:e Pz Div) har bara 50% truppstyrka samt att alla Pz Div sakna sina Pz Reg. Resten av den 17 Pz Div (40:e/63:e Inf Reg), 12 Pz Div (5:e/25:e Inf Reg) är i försvarsställningar direkt öster om Safonovo och hålla linjen mot brohuvudet på öster sidan om floden öppet. Dorogobyzh hålls av en försvagat Inf Div.

De Tyska Inf Div ha lyckats att förstöra den Ryska Inf Div som har agerat Partisan i sumpmarken öster om Smolensk.

Vid Roslavl har dock läget dramatisk förändrats, den sista stora framgången i den Tyska Sommaroffensiven - Roslavl har fallit och flera Ryska elite Div har förstörts. En avgörande roll spelade den 10:e Pz Div, samt Inf Reg GD och den 1:e Cav Div.

Tyskarna ha hittills tagit 24 VP, dvs det är 16 Ryska VP kvar = Major Tysk seger

Förluster: 23 Tyska Reg mot 66 Ryska Div     
ASL, OCS, SCS

Tysken

#19
Turn 7 Rysk
Kontra-spionage verksamheten har kommit fram att nu är rätt tidpunkt att agera. Ryssarna verkställa två begränsade motoffensiver som har en förödande effekt. Norr öster om Smolensk så förstör Ryska Elite Div två försvagade Tyska Inf Div. Med detta så har Ryssarna öppnat upp mot Dukhovshchina och Demidov, som båda erövras av Ryssarna. Deras Tyska besättningstrupper elimineras. Det gapa ett stort hål i den Tyska frontlinjen. De Tyska enheter i Zharkovskyy riskera att bli avskuren eftersom Ryssarna befinner sig nu även väster om Zharkovskyy. Vidare, så förbereda Ryska flyganfall en undsättningsoffensiv vid Roslavl, kombinerat med att Ryssarna har skrapat ihop sina absolut sista reserver som förs fram till fronten, så förstörs det ytterligare 2 Tyska Inf Div. Snopot tas tillbaka av Ryssarna.

Tyskarna ha hittills tagit 21 VP, dvs det är 19 Ryska VP kvar = Minor Tysk seger

Förluster: 23 Tyska Reg, 4 Inf Div och 2 Garrison Bde (totalt 29 enheter) mot 67 Ryska Div
ASL, OCS, SCS

Tysken

#20
Äntligen!!!!! - trodde att jag skulle har tid över julhelgen, men icke.

Turn 8 Tysk
Kuriren är slutligen framme. Tyskarna är tvungna att drar ur striden med mål Moskva följande enheter GD Reg (1step), 1 Cav Div (1s), 900 Inf Bde (2s), 20 Mot Div 90 & 76 Inf Reg (2&1s), 10 Pz Div 69 & 86 Inf Reg (2&2s) och 7 Pz Reg (1s), 29 Mot Div 15 & 71 Inf Reg (1&1s), 18 Mot Div 51 Inf Reg (1s), 18 Pz Div 15 & 101 Inf Reg (2&2s), 19 Pz Div 73 & 74 Inf Reg (1&1s), 12 Pz Div 5 & 25 Inf Reg (2&2s), 17 Pz Div 40 & 63 Inf Reg (1&2s). Striderna har varit hårda mot manskap & utrustningen. Framförallt Pz regimenten tog stryk - det fanns bara ett enda, försvagade Pz Reg (7) att drar ur striden (10 Pz Div). Totalt fick 27 steps nya marschorder. Dessa ersätts av 16 steps dvs den 17 Pz Div (alla 3 regimenten), 18 Pz Div (Pz reg + 1 Inf reg), samt 29 Mot Div 15 & 71 Inf Reg och 10 Mot Div 41 Inf Reg. Man säkra också upp stark stöd av Luftwaffe, som lova att flyga 6 sorti.
När allt detta är klart - så är den stora frågan var & hur skall Tyskarna fortsätta att trycka framåt. Det finns i stort sätt 3 möjligheter:
a) Mot offensiv mot den Ryska framstöttningen norr om Smolensk
b) Vidare anfall mot Vyazma
c) Säkra Roslavl och anfall mot Kirov och Spas Demyansk

Slutligen falla valet på option c) - detta eftersom terrängen & de tyska anfallspositioner i option a) och b) inte är fördelaktig. Däremot, så kan de Tyska Inf Div runt Smolensk på ett relativt enkelt sätt stänga gapet som den Ryska motoffensiven har rivit upp tidigare i den tyska frontlinjen. Flygunderstöd säkra att de Ryska enheter i Demidov tappa moment i anfallet. 268 Inf Div tar tillbaka Dukhovshchina.
Offensiven runt Roslavl förbereds av flyganfall och bestå av flera vågor, samt att Tyskarna ändra befälsstrukturen, dvs båda Pz regimenten och ett Mot Inf reg (10 Mot Div) kombineras till en Sturmdivision. Följderna bli förödande för Ryssarna, som förlora totalt 6 Divisioner varav 4 Inf Div och 1 Mil Div enbart kring Roslavl. Dessutom så tar Tyskarna tillbaka Snopot och skapar sig en brohuvud för vidare aktiviteter i riktning Kirov/Spas Demyansk, medan man lyckas att tar initiativet ur de Ryska aktiviteter norr om Smolensk.

Tyskarna ha hittills tagit 23 VP, dvs det är 17 Ryska VP kvar = Major Tysk seger

Förluster: 23 Tyska Reg, 4 Inf Div och 2 Garrison Bde (totalt 29 enheter) mot 73 Ryska Div   

ASL, OCS, SCS

sfclinken

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Tysken

#22
Citat från: sfclinken skrivet  2 februari 2018 kl. 14:27:19
Najs! :up:

Tack Peter - hur gå det för dig? I gång med ASL och/eller OCS? Jag hålla även på med Sicily II men det känns som om axelmakterna ha svårt att stoppa de allierade. Jag spela mot en kille från down-under. Jag få känslan av att kunna utnyttja LC (dvs även hamnar) under move/exploit/reaktion-fas gör att man lavinartat kan få in SP/manskap. Du spelade ju också Sicily II - vad var din take-away/analys?

Angående AfB - just nu känns det så som om Tyskarna har det längre halmstrå, däremot så är det väldig tydlig att dem tappat mycket av sin offensiv-förmåga. Dvs, bara en Sturmdivision är lite för klent & för mycket risk - så länge den fungera är det dock "bang for the buck". Tyskarna kan hålla mer eller mindre sina områden och utföra begränsade operationer. Så länge Ryssen inte bli mycket starkare kommer det inte bli ett problem för Tyskarna - få se om Ryssarna har ett ess i rockärmen. Det som man kan inser nu (om scenariot hade varit större) är att Tyskarna har ett problem på östfronten, dvs "skalan" är för stort. Jag läste i Hermann Balcks (som förresten är en släkt med svenska rötter, dvs Finland-Svensk) memoir att han kom till samma slutsats ganska tidig under fälttåget. Han pratade också om att Tyskarna hade ett logistik problem i form av att deras motoriserade enheter använde sig av icke-standardiserade fordon - dvs det var ett helvete med reservdelar ....

MvH/Andreas
ASL, OCS, SCS

Elias Nordling

CiteraHan pratade också om att Tyskarna hade ett logistik problem i form av att deras motoriserade enheter använde sig av icke-standardiserade fordon - dvs det var ett helvete med reservdelar ....

Om man får tro van Creveld var det också det som var orsaken till att offensiven inte drog igång tidigare på året, snarare än majvädret eller Balkankampanjen. De var tvugna att stjäla ihop lastbilar från hela Europa och var långtifrån klara med det ännu i maj.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Supplying War. En klassiker!
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Tysken

#25
Citat från: Elias Nordling skrivet  7 februari 2018 kl. 17:14:25
CiteraHan pratade också om att Tyskarna hade ett logistik problem i form av att deras motoriserade enheter använde sig av icke-standardiserade fordon - dvs det var ett helvete med reservdelar ....

Om man får tro van Creveld var det också det som var orsaken till att offensiven inte drog igång tidigare på året, snarare än majvädret eller Balkankampanjen. De var tvugna att stjäla ihop lastbilar från hela Europa och var långtifrån klara med det ännu i maj.

Elias,
det finns ingen anledning att inte tro på den teorin. Balck själva hänvisa till sin tid inom OKH 1941 där han organiserade 100,000 motorfordon med personal. Men, hans uttalande om icke-standardiserade fordon & därmed reservdelar handla även om själva Panzer varianter Tyskarna använde sig av. Han kasta en känga till motor/fordons-industrien som i hans ögon var ovillig att standardisera eftersom dessa förberedde sig för tiden när kriget var slut och därmed en konkurrenssituation de emellan. En annan slutsats av honom är att Tyskarna byggde en Panzerarmee utan tillräckligt med produktionskapacitet för motor(Panzer)-fordon....

I fall du inte har läst boken, den är värd att rekommendera - "Order in Chaos" av Hermann Balck.

Ola, tack för boktiteln. 

MvH/Andreas 
ASL, OCS, SCS

sfclinken

#26
Citat från: Tysken skrivet  6 februari 2018 kl. 19:44:21
Citat från: sfclinken skrivet  2 februari 2018 kl. 14:27:19
Najs! :up:

Tack Peter - hur gå det för dig? I gång med ASL och/eller OCS? Jag hålla även på med Sicily II men det känns som om axelmakterna ha svårt att stoppa de allierade. Jag spela mot en kille från down-under. Jag få känslan av att kunna utnyttja LC (dvs även hamnar) under move/exploit/reaktion-fas gör att man lavinartat kan få in SP/manskap. Du spelade ju också Sicily II - vad var din take-away/analys?
MvH/Andreas

Jo både ASL och OCS spelas just nu. Fullt ös :)

Min uppfattning i Sicily var att man inte kunde få in tillräckligt med supply/manskap samt att terrängen gör det EXTREMT svårt att framrycka som allierad. Dessutom har man "bara" 8 SP som allierad per turn varav 2 sp per turn (i stort sett) går till att tanka divisionerna. Kände ingen lavin alls...  :? . Ni kanske har missat någon regel? Man kan ju tex inte flytta vidare efter att man skeppats över in i hamn.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Tysken

Jo både ASL och OCS spelas just nu. Fullt ös :)

Min uppfattning i Sicily var att man inte kunde få in tillräckligt med supply/manskap samt att terrängen gör det EXTREMT svårt att framrycka som allierad. Dessutom har man "bara" 8 SP som allierad per turn varav 2 sp per turn (i stort sett) går till att tanka divisionerna. Kände ingen lavin alls...  :? . Ni kanske har missat någon regel? Man kan ju tex inte flytta vidare efter att man skeppats över in i hamn.
*************************************************************************************************************************

Jag hålla med terrängen - det är jobbig med Mech och/eller Armor - vet ej hur det gick för dig med hamnar - men 17 Juli Allied turn slut - kvar är:
Floating Fortress
4 SP och lastade 1 LST (3SP) + 2 LC (6T organic truck, Goums Btln + 1 SP)

Tunisia
US: 813 AT Btln, 91 Arm Rec Btln, 58+62 SP Art Btln, 5 Transport points (mitt fel - skulle har skepat SP som transport point)
CW: 1 Airb Eng Btln, 1 Airb Arty Btln, 1SRS Coy, 8M+8FA Mot Art Grp, 8 AT Grp, 4 Transport points (se kommentar US transport points).

Den 17:e Juli - konverterade jag alla resterande DUKW till transport points. LC kan köra i movement fas, exploitation och reaction fas - dvs som jag förstå, så kan de använda sig av hamnkapacitet under dessa faser. Dock lastas LC's inom floating fortress enbart i början av Movement fas.

SC II special rules som transportera för "free" enheter till Sicily
- End of 14:e Juli - 2 mule points med varje HQ
- Use it or loose it (3.3d)

Kommer kolla mera i detail vilket shipping scheme jag använde mig av. Men grovt, så använda jag Floating fortress att skeppa SP under icke Movement fas och under Movement fas så skeppade jag från Tunisia. Använde mig av special rules, samt att jag parkerade vissa LC adjacent till vissa enheter för att skicka SP till dessa. Nära fronten plus att det finns bla vissa flygfält nära kusten. Använde även 1T hamnar för att landa Divisioner och inte spilla på dyrbar hamnkapacitet.

//Andreas 
ASL, OCS, SCS

sfclinken

#28
Det är också viktigt att tysken saboterar hamnarna innan han retirerar. I kombination med att LC bara kan lasta av SP i hamn så tyckte jag ändå inte det fanns överflöd med supply. De 40 man har från start gick snabbt åt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Tysken

#29
Tillbaka till AfB

Turn 8 Rysk
Resultaten av den tidigare genomförda Ryska offensiven norr om Smolensk leva kvar trots de Tyska ansträngningar att spärra av och minska dess påverkan & initiativförmåga. Ryska gardeenheter ändra fokus och skapa momentum. De (107, 108, 109 Tank Div) kör över den Tyska garnisonen i Velizh och infiltrera lång västerut genom att kringgå den tyska 206:e Inf Div som blockera vägen mot Vitebsk. Den Tyska garnisonen i Vitebsk förstörs och staden falla. Samtidig så lämna de gardeenheter som har hållit Demidov hittills denna byn och bilda en skärm söder om Vitebsk för att stänga de tillfartsvägar mot Vitebsk och för att därmed hålla den Ryska motoffensiven i gång. Men, det är inte allt. Öster om Smolensk anfalla Ryska Gardeenheter i norr-syd riktning och tar tillbaka Yartsevo. Ryssarna stänga av rullbanan Smolensk-Vyazma och de Tyska Inf Divisioner kring Safonovo (8, 26 & 106:e Div) och Dorogobyzh (7 & 28:e Div) är på väg att skäras av. De har svårt att omgruppera raka vägen västerut och/eller skapa tillräckligt med anfallsstyrka eftersom terrängen är fördelaktig för de Ryska enheter.
Kring Roslavl så syns det enda luftunderstöd som Ryssarna har kunnat skrapa ihop - men det är framgångsrik. Eftersom den Tyska Sturmdivision trotsa Corps order och rycka fram på den stora vägen, istället för att tar mindre vägar eller rakt genom terrängen, så lyckas Ryssarna att bomba Tyskarna och sätta de ur anfallsläge. Vad som är ännu värre är att enheterna (18:e Pz Reg/18 Pz Div och 41:e Inf Reg/10 Mot Div) tar helt onödiga förluster. Flyganfallet följs upp genom ett anfall av gardeenheter (21:e Mtn Cav Div, 221:e Inf Div och 104:e Tank Div) och Tyskarna retirera under förluster (39:e Pz Reg/17Pz Div). Ryssarna för fram reserver, dvs ställa upp på nytt den 4:e Para Inf Div och 52:e Cav Div (Garde). Detta plus omgrupperingar stabilisera fronten kring Roslavl för tillfälle.   

Tyskarna ha hittills tagit 18 VP, dvs det är 22 Ryska VP kvar = Historiska resultat

Förluster: 23 Tyska Reg, 4 Inf Div och 4 Garrison Bde (totalt 31 enheter) mot 71 Ryska Div (73, se ovan 2 replacements)

Som tidigare sagd, efter bortdragning av de Pz och Mot enheter från anfallsstyrkorna så känns skalan för stort för Tyskarna - samt att deras Inf Div är för långsamma/sakna räckvidd om Ryssarna kan stänga ner de stora (och även mindre) vägarna. Risken med bara en Sturmdivision blev väldig uppenbart denna omgång plus att Tyskarna har begränsat med reserver (läs replacements). Ryssarna kan infiltrera och skapa initiativen, detta trots att Tyskarna försöker att försvara i djupet.
ASL, OCS, SCS