Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hürtgen Forest

Startat av Pratgranat, 5 oktober 2017 kl. 13:03:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pratgranat

Citat från: Frocken skrivet 27 oktober 2017 kl. 21:22:53
Det som gör att jag gillar GOSS är känslan av att jag verkligen tvingas ta realistiska beslut på allt från kår-nivå ned till enskilda anfall på battaljonsnivå.
Och man har så många verktyg för att uppnå sina mål, det gäller att optimera de stora besluten och inte stirra sig blind på enskilda träd i skogen, då tappar man lätt kontrollen.

Och för min del ligger abstraktionerna på en bra nivå, andra system känns numera simpla och enkelspåriga jämfört med GOSS.

Man börjar dagen med att fördela in sina enheter till kårer och divisioner, sedan, beroende på om logistiksituationen är ansträngd (ja det är den) måste man besluta om vilka kårer kan klara sig med mindre ammo/bränsle och enheter från motorpoolen, och vilka ska prioriteras.
Sedan samma sak inom kårerna, alltså vilka divisioner ska få tanka fullt och vilka ska tvingas puttra omkring på ångor. Tillgång på ammo är abstraherat till att en låg nivå minskar antalet anfall en division kan göra och ökar risken för att artilleri går torrt.
Logistik-övningen görs en gång per dag (en dag är tre turns, AM, PM och natt).

Sedan är det dags börja flytta enheterna och planera sina anfall/försvar. Ordningen man flyttar på är ganska strikt så man tvingas nästan tänka ut hur hela divisionen ska flytta innan man kan börja. Sedan är det mycket hålla reda på.
Regementen bör hållas samman och anfalla mot samma mål, det behövs divisions-reserv för extra bonus på strids-slagen, understöd som pansarvärn och ingenjörer bör ha blivit fördelade dit dom gör nytta etc. etc. På gott och ont kan man hitta på väldigt mycket.

Det är det som gör att inte GOSS faller alla i smaken, efter att ensam ha flyttat hela tyska sidan i Atlantic Wall känner jag mig lika manglad som efter en fyra timmars tenta. Men det är då man fotar fronten och åker hem för att hitta luckorna till nästa sittning.

Sedan finns det flyg abstraherat till poäng som man kan ha som attack-flyg eller interdiction, man kan ta lastbilar från divisioner till köra ammo åt kåren, man kan ta lastbilar från kåren till att öka "trace supply" längden på sina infanteri-divisioner plus en massa annat.

Som sagt, för mig gäller det att ha en "top-down" syn på spelet, börjar man spelomgången direkt med att fundera på var just det enskilda pansarvärnsbatteriet ska gruppera faller alltihop samman i kaos. Man tvingas sätta mål för varje kår/division först och sedan fundera på hur dessa mål ska uppnås med hjälp av bataljoner och kompanier.

Sedan finns det ledare också, och broar att spränga, och overruns, och spanings-enheter som kan gå i exploit mode, och man kan sätta divisioner i re-fit, och artilleri kan skjuta intensiv eld och bränna upp hela ammo-reserven, och... jag ska nog sluta skriva nu.

Tack så hemskt mycket för dina synpunkter!  :up: Både jag och min reguljäre motspelare blev riktigt intresserade och har skrivit upp GOSS på inköpslistan.

Frocken

#16
Kul  :up:

Skulle det visa sig att GOSS inte är er the-kopp är Hurtgen ingen jätteinvestering heller.

En snubbe har lagt ut en drös videor på tuben, tror dom är ganska informativa men bara orkat titta på den första då jag finner honom väldigt långranding.
https://www.youtube.com/watch?v=_8mM00AgNFc

Lycka till!

Granlid

Då ovanstående youtuber verkar ha packat ihop, så har The War Gamer lagt ut nyare.
GOSS Playlists
Friendly fire isn't.