Författare Ämne: Saipan Den blodiga stenen  (läst 892 gånger)

Pratgranat

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Saipan Den blodiga stenen
« skrivet: 27 oktober 2017 kl. 10:31:21 »
Förra veckan testade jag och min kamrat det relativt nya spelet Saipan The Bloody Rock från Compass Games. Det är tänkt som en re-boot av GTS som en av skaparna till Saipan även har designat.

Vi körde inte mer än fyra turns, eftersom vi även ville ta en titt på C&C Tricorne innan det var dags att packa ihop för dagen. Men det räckte för att göra oss väldigt förtjusta i det. Det är en avsevärd strömlinjeformning av GTS och har tagit bort många av dess fnurror. Numera är reträtter automatiserade, markördensiteten lägre och det finns även dugliga regler för förråds/kommunikationsregler. Spelet spelar dessutom väsentligt snabbare än vad något av de andra GTS modulerna gjorde. Jag skulle inte gå så långt som att säga att det härmed gör sin föregångare irrelevant, eftersom GTS fortfarande är ett bra spel, men däremot uppmanar det förhoppningsvis MMP att ta hand om de allvarligaste bristerna med det.

Kan rekommendera Saipan, det är framförallt roligt att spela.

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5137
    • Visa profil
SV: Saipan Den blodiga stenen
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2017 kl. 20:18:27 »
Kul att höra! Jag vill ju gilla GTS men det är alldeles för mycket friktion i form av röriga regler för att jag ska få det att lossna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

• Major
  • *
  • Antal inlägg: 2986
    • Visa profil
SV: Saipan Den blodiga stenen
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2017 kl. 09:47:19 »
Tycker också det var roligt att läsa positiv respons, är generellt okunnig både historiskt och spelmässigt om ö-invasionerna så har sneglat på detta men priset avskräcker en smula...
GOSS, 1914: TitE