avatar_Joakim Petersson

Letar efter hex and counter spel som fungerar bra på fler än 2 spelare

Startat av Joakim Petersson, 14 november 2017 kl. 08:35:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Joakim Petersson

Hej allihop!

Nu behöver jag lite rekommendationer igen. Efter att ha spelat en del Bastogne och AVD så har jag börjar gilla "hex and counter" typen av krigsspel lite mer och vill testa några fler. Problemet är att de oftast är designade för att spelas 1 mot 1, och i min spelgrupp så föredrar i princip alla att spela på 3 eller fler så det är sällan ett spel för bara 2 pers hamnar på bordet.


  • Max 8 timmar speltid så man kan köra klart det på en dag utan större problem
  • Helst vara designat för fler än 2, men det är ok om man delar upp sidorna på fler spelare så länge det fungerar bra och känns naturligt
  • Tema spelar inte så mycket roll, gillar det mesta men föredrar något annat än världskrigen om det finns (börjar bli en hel del spel i hyllan om dem)
  • Strategic eller Operational level (Tror jag börjar bli allergisk mot line-of-sight regler som oftast finns i tactical level spel)

Jag har kikat lite på andra SCS spel och The U.S. Civil war, men jag vill gärna höra era rekommendationer och åsikter innan jag slår till och skaffar något.

Wade

Om du gillade SCS föreslår jag INS. Det finns ett scenario på BGG som kör Market Gardens norra del med två kartor. Lämpligt att köra på 3 spelare. Tar nog lite mer än 8 timmar. Hela INS med 5 kartor och Market garden med Hells Higewaydelen tillför inte mycket.

ErikLj


Rydfalk

Vi har kört It Never Snows på 6-8 spelare ett antal gånger och det är helt ok med hela spelet.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

Jag måste köra på min käpphäst Normandy '44 av GMT Games. Funkar bra på 2, 3 eller 4 spelare (finns regler i regelboken som bara är att ladda ner om man vill kolla innan). I samma serie funkar även Ardennes '44 bra på flera spelare, men svårighetsgraden/komplexiteten är uppskruvat ett kvarts hack.

Andra bra krigsspel på flera är ju COIN-spelen, också från GMT. De är dock inte hex-baserade.

Av dessa rekommenderar jag möjligtvis ett spel som jag inte själv spelat: Cuba Libre. Gillar gruppen det så gå till tyngre grejer som Fire in the Lake - utspelar sig under vietnamkriget - (bäst) eller Falling Sky - under Caesars erövring av Gallien - (näst bäst).

Jag gillar också att köra strategiska spel på 3 eller 4 spelare. Några bra exempel är:


Supreme Commander, Unconditional Surrender, Europe Engulfed (ej hexbaserat) eller  Triumph and Tragedy (ej hexbaserat).







Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Jon


Jon

Gillar man rymden (det gör väl alla?) så är ju Space Empires världens bästa spel

aegneus

Måste ni ha hexar är nog Normandy 44 bra att prova. De allierade har en perfekt uppdelning.

Om ni kan frångå hexes är Britannia svårslaget som enklare krigsspelet för exakt fyra spelare.
Jag tror inte det går in på åtta timmar utan träning men titta på Blitz. Hela WWII är kul.

Joakim Petersson

Jag har ganska bra koll på andra krigsspel som fungerar bra på fler än 3, det är just hex and counter jag har dålig koll på. Fire in the Lake, Churchill, Triumph & Tragedy, Sword of Rome mfl spelas ofta. Har P500 beställningar på Here I Stand, The Seven Years War, och en kasse COIN spel. Vill få tag på Napoleonic Wars också men det verkar vara smått omöjligt.

Nu har jag kikat lite snabbt några av spelen ni rekommenderat:

INS har jag varit sugen på, men just nu vill jag nog ha ett annat tema än Market Garden.

Normandy '44 ser ut att kunna vara en fullträff (förutom kanske temat då). Ska garanterat kolla lite närmare på det.

Hur bra fungerar de scenarion till Unconditional Surrender som är lite kortare? Kommer nog tyvärr inte kunna övertala någon i spelgruppen att köra något som tar 50 timmar, även om det vore coolt att testa något så stort någon gång.

Supreme Commander hade en gräsligt ful karta och folk verkar säga att det har lite problem, så jag lutar nog mer åt unconditional surrender om kortare scenarion fungerar bra i det.

Battle for Germany ser ganska lätt och bra ut. Går det att få tag på någorlunda enkelt?

Space Empires 4x är på min radar redan. Det ska köpas någon gång, men det är alltid något annat som lyckas fånga mitt intresse mer.

Joakim Petersson

Citat från: aegneus skrivet 15 november 2017 kl. 20:33:31
Måste ni ha hexar är nog Normandy 44 bra att prova. De allierade har en perfekt uppdelning.

Om ni kan frångå hexes är Britannia svårslaget som enklare krigsspelet för exakt fyra spelare.
Jag tror inte det går in på åtta timmar utan träning men titta på Blitz. Hela WWII är kul.

När jag har kollat på Britannia förut så har jag aldrig tyckt att det sett särskilt intressant ut men det är många som rekommenderar det så man kanske ska ge det en chans (om det går att få tag på). Blitz ligger på önskelistan. Jag såg jag spelas på Lincon i år och det verkar riktigt kul.

Andreas Lundin

USEs scenarier är nog ok. Jag har inte testat. På BGG klagas det dock lite över brist på speltestning av de kortare scenarierna.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Klocktornet

Har för mig att - salig avsomnade - Three Crown Games (3CG) - olika brädspel, typ "Army Group Narva" och "Plan West" och kanske fler något nämner att man kan som ryss i det förstnämnda dela upp de ryska arméerna på flera spelare och månne även de tyska i det sistnämnda för ökad spänning när de inte riktigt kan/får kommunicera. Tysken i AGN är en och polacken i Plan West är en spelare. I alla fulla fall, även om det inte finns sådana regler är det fullt möjligt att göra så. Det är små spel, som går att spela inom 8 timmar och så är de kul också. (Sannolikt är de dock svårfångade på marknaden, vet att de är på P500 någonstans, efter att MMP droppat de, men minns inte i hastigheten.)

Stefan Ekström

Citat från: Klocktornet skrivet 27 november 2017 kl. 10:46:20
Har för mig att - salig avsomnade - Three Crown Games (3CG) - olika brädspel, typ "Army Group Narva" och "Plan West" och kanske fler något nämner att man kan som ryss i det förstnämnda dela upp de ryska arméerna på flera spelare och månne även de tyska i det sistnämnda för ökad spänning när de inte riktigt kan/får kommunicera. Tysken i AGN är en och polacken i Plan West är en spelare. I alla fulla fall, även om det inte finns sådana regler är det fullt möjligt att göra så. Det är små spel, som går att spela inom 8 timmar och så är de kul också. (Sannolikt är de dock svårfångade på marknaden, vet att de är på P500 någonstans, efter att MMP droppat de, men minns inte i hastigheten.)

Revolution Games (.us) har nu släppt Königsberg, Narwa släpps i November och Plan West släpps 2019.
Har återigen fastnat i 40K-träsket...