Författare Ämne: Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965  (läst 137 gånger)

tinG

• Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1758
    • Visa profil
Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965
« skrivet: 9 januari 2018 kl. 13:27:36 »

Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965

Citera
Silver Bayonet recreates the pivotal November 1965 battle between a full North Vietnamese Army Division and the US 1st Air Cavalry Division in the Ia Drang Valley. NVA expertise in lure and ambush tactics resulted in significant US casualties. US mobility and the ability to bring massive amounts of firepower to bear quickly virtually destroyed the attacking NVA division and forced a change in NVA tactics.

För att undvika trådkapning i Events-foldern...

Mel Gibson-scenariet är 10 turns jämfört med det tidigare är på 18 turns.
Talar väl för Mel...

Mats,

Det låter som en bra plan. För att komma igång roade jag mig igår kväll med att starta scenario #4 "Into the Valley". Basic Game är extremt straight forward och simpelt, men förmodar att Hidden Movement tillsammans med helikopterreglerna gör spelet betydligt mer spännande. Ser fram emot att testa detta FtF.

J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

Frocken

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
SV: Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965
« Svar #1 skrivet: 9 januari 2018 kl. 22:03:24 »
Reglerna är enkla men tycker spelet är klurigt även i basic game. Var tvungen opta ganska hårt på introscenariorna för att kunna hota FWAs baser. Sedan två olika typer av anfall också. Min känsla så här långt är att PAVN har det lite svårare. Får se om kampanjernas segervillkor ändrar något.

Mats Eden

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2018 kl. 08:23:25 »
Vettigt att flytta...

En fundering... Setupen på scenariot säger att NVA "may" setup under Hidden movement markers.

Jag undrar om man dessutom kan sätt enheter fritt på kartan utan setup, eller om alla enheter måste sättas upp under en Hidden Movement marker?

tinG

• Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1758
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2018 kl. 09:51:23 »
Reglerna är enkla men tycker spelet är klurigt även i basic game. Var tvungen opta ganska hårt på introscenariorna för att kunna hota FWAs baser. Sedan två olika typer av anfall också. Min känsla så här långt är att PAVN har det lite svårare. Får se om kampanjernas segervillkor ändrar något.

Har bara kört två rundor av scenario #4 och jag tyckte ändå att amerikanernas position hänger ganska skört inledningsvis. Givetvis beror mycket på NVAs tärningsrull för Attack Coordination. Misslyckas de med ett så har de förmodligen ingen chans. Effekterna av Fatigue är ju ganska avgörande så Offensive Bombardament det är extremt viktigt.

Citera
En fundering... Setupen på scenariot säger att NVA "may" setup under Hidden movement markers.

Jag undrar om man dessutom kan sätt enheter fritt på kartan utan setup, eller om alla enheter måste sättas upp under en Hidden Movement marker?
Jag antog att de börjar Hidden med har inget bevis. Visst hatar man ordet "may"!? Kanske värt en fråga på CSW.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte