Författare Ämne: Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965  (läst 1841 gånger)

tinG

  • Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1790
    • Visa profil
Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965
« skrivet: 9 januari 2018 kl. 13:27:36 »


Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965

Citera
Silver Bayonet recreates the pivotal November 1965 battle between a full North Vietnamese Army Division and the US 1st Air Cavalry Division in the Ia Drang Valley. NVA expertise in lure and ambush tactics resulted in significant US casualties. US mobility and the ability to bring massive amounts of firepower to bear quickly virtually destroyed the attacking NVA division and forced a change in NVA tactics.

För att undvika trådkapning i Events-foldern...

Mel Gibson-scenariet är 10 turns jämfört med det tidigare är på 18 turns.
Talar väl för Mel...

Mats,

Det låter som en bra plan. För att komma igång roade jag mig igår kväll med att starta scenario #4 "Into the Valley". Basic Game är extremt straight forward och simpelt, men förmodar att Hidden Movement tillsammans med helikopterreglerna gör spelet betydligt mer spännande. Ser fram emot att testa detta FtF.

J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

Frocken

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965
« Svar #1 skrivet: 9 januari 2018 kl. 22:03:24 »
Reglerna är enkla men tycker spelet är klurigt även i basic game. Var tvungen opta ganska hårt på introscenariorna för att kunna hota FWAs baser. Sedan två olika typer av anfall också. Min känsla så här långt är att PAVN har det lite svårare. Får se om kampanjernas segervillkor ändrar något.

Mats Eden

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2018 kl. 08:23:25 »
Vettigt att flytta...

En fundering... Setupen på scenariot säger att NVA "may" setup under Hidden movement markers.

Jag undrar om man dessutom kan sätt enheter fritt på kartan utan setup, eller om alla enheter måste sättas upp under en Hidden Movement marker?

tinG

  • Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1790
    • Visa profil
SV: Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2018 kl. 09:51:23 »
Reglerna är enkla men tycker spelet är klurigt även i basic game. Var tvungen opta ganska hårt på introscenariorna för att kunna hota FWAs baser. Sedan två olika typer av anfall också. Min känsla så här långt är att PAVN har det lite svårare. Får se om kampanjernas segervillkor ändrar något.

Har bara kört två rundor av scenario #4 och jag tyckte ändå att amerikanernas position hänger ganska skört inledningsvis. Givetvis beror mycket på NVAs tärningsrull för Attack Coordination. Misslyckas de med ett så har de förmodligen ingen chans. Effekterna av Fatigue är ju ganska avgörande så Offensive Bombardament det är extremt viktigt.

Citera
En fundering... Setupen på scenariot säger att NVA "may" setup under Hidden movement markers.

Jag undrar om man dessutom kan sätt enheter fritt på kartan utan setup, eller om alla enheter måste sättas upp under en Hidden Movement marker?
Jag antog att de börjar Hidden med har inget bevis. Visst hatar man ordet "may"!? Kanske värt en fråga på CSW.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

jerry

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 701
    • Visa profil
SV: Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965
« Svar #4 skrivet: 9 april 2018 kl. 10:11:09 »
Körde igång kampanjen, scenario no 11 igår ,bästa sättet att få med allt från början.....tyckte vi
Körde 7 gameturns på ca 7 timmar , hade inte testat spelet innan o gjorde säkert många fel.
Men det är klurigt o roligt.
Dock kan man förlora första turnen som amerikan..... min motspelare drog auto victory conditons :
se till att amrisen inte ens försöker flytta sin supply konvoj mot ett "special forces camp" CHECK jag vågade inte direkt ge mig ut i djungeln med lastbilar 8konstig autovictory finns en aning errata angående denna)
se till att amrisen inte placerat ut sitt brigadhögkvarter CHECK jag väntade även med detta eftersom jag ville avvakta helikopterförstärkningarna
se till att inta ett "special forces camp" CHECK detta hände i surpriseturnen plus gameturn 1 (nästan omöjligt att hindra)

Lärdom 1: Sätt in ditt brigad HQ omgående turn 1 förslagsvis på camp holloway (Aj då.............det var inte tillåtet)
Lärdom 2 : Sätt fart på din supply-kolonn med eskort mot ett av lägren. (dock blir Pleiku väldigt öppet för anfall från PAVN)

Skulle också vilja ge PAVN (nordvietnam) den där optional rulen om att hans enheter som är under hidden movement marker, endast har 6 movement factors istället för 9

Men som sagt många beslut att ta o ett aktivt spel , kan nog med fördel spelas av flera personer , vilket får upp farten rejält.
« Senast ändrad: 11 april 2018 kl. 00:10:57 av jerry »
Nu är det sortering och kantklippning av
 spelens heliga moder WIF inför höstterminen i lokalen
http://kkf-karlshamn.com/

Mats Eden

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Silver Bayonet: The First Team in Vietnam 1965
« Svar #5 skrivet: 10 april 2018 kl. 13:06:14 »
Kampanjspelet är mycket braärFörsta gången missade vi att alla utan reguljär amerikan kan glida genom ZOCar utan större problem, även vid reträtter... Gör det hela mycket svårare att få grepp om PAVN-mullvadarna...