Författare Ämne: Replay av GMTs Nothing Gained But Honor  (läst 920 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7682
    • Visa profil
SV: Replay av GMTs Nothing Gained But Honor
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2018 kl. 09:58:21 »

Ascheraden gör nästan helt om och marscherar mot den dansla vänstern. Ascheberg får rensa upp resterna av den danska centern nu när alla danskar på "rätt" sida ån ur vänstra flygeln är nedkämpade. De danska salvorna fortsätter vara fruktansvärda.

Den danska armén tillintetgörs i stort sett.

Exakt samma förluster som historiskt. Och utfallet blev Danish decisive! För svenskarna tappade bara 5 VP historiskt i förluster. Här blev det 77. Det svenska infanteriet har tagit stora förluster och flera skvadroner kavalleri är kraftigt reducerade och någon eller två är bortskjutna. Och Fersen har fallit. Men ändå... Min armé är utplånad och Danish desicive? Yipeee..? :insecure:
Ola Palmquist

Spelar nu: ATOs Lilliburlero, därefter GMTs Nothing Gained but Honour varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2018 kl. 10:39:20 »

Utgångsläget Lund 1676. Svensken är rejält underlägsen, inte minst i infanteri i centern.

Den svenska högerflygelns anfall blir en stor besvikelse, gränsande till katastrof. Hans vänster omgrupperar i väntan på min högers framryckning över stenmurar och sluttningar. Min höger rör dig dock inte ut fläcken. Min center börjar marschera ner i åravinen.
Ola Palmquist

Spelar nu: ATOs Lilliburlero, därefter GMTs Nothing Gained but Honour varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2018 kl. 20:08:21 »

Nu får svensken mer framgång på sin höger. Många rider av kartan när de fördöljer flyende danskar. Jag vill att min center reformerar innan den anfaller, men det verkar vara svårt att få ut den viljan. De står bara still. Min höger fortsätter vara åskådare.

Svensken  har svårt att få til avstämningen på sin höger så det drar ut på tiden. Min center rättar in leden inför anfallet, till sist. Och min höger påbörjat framryckning. Till sist...

Nu är det klart på svenskens höger. Min flygel är ausradiert, och hans består av en skvadron då fyra ridit av kartan, med kungen.  Min center är inrättad och finjusterar utgångsgrupperingen. Högern manövrerar för att hota Galle från två håll
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2018 kl. 12:15:52 »

Så brakar det ihop i centern. De svenska salvorna är förödande. Min vänstra del stannar och byter salvor med livgardet medan jag stormar i centern och på högern. Gästrikarna viker i centern men skaraborgarna driver tillbaka det danska kongens elitbataljoner. Min högra kavalleriflygel manövrerar dig närmre Galle.

Min center fastnar i svenska effektiva salvor och segt motstånd trots att den svenska centern kollapsar i flykt.  En motchock av andra linjens kavalleri i centern stoppar danskarna. Skaraborgarna avvisar ännu en stormning. Gardet på andra flygeln decimerar min vänster. Hela centern är i behov av reorganisation. Galle förekommer min höger och stormar, men det går inte så bra.  På min höger fäktas det på, i huvudsak i min favör.

Min center reorganiserar efter stt ha pressat på ännu en gång. Jag tar ett svenskt batteri, men skjuts bort av livgardet. eldväxlingen fortsätter längs fronten. Svenskarna i allmänhet skjuter mycket effektivt, och i synnerhet skaraborgarna. Fersen anfaller in i ryggen på min vänster och rider ner en svag oordnad bataljon.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2018 kl. 13:09:44 »

Det uppstår en stridspaus där båda sidor reorganiserar, refomerar, återsamlas och laddar pistoler. När den är slut är min center och min höger sega och vill inte röra sig. Galle har grupperat bakom en mur. Nu anländer Karl XI med de fyra förföljande skvadronerna. I ryggen på min höger.

Medan min center gör vissa ansatser för att återuppta anfallet så agerar min höger för ovanlighetens skull blixtsnabbt. Den gör helt om, stormar de återkommande svenska skvadronerna och nedkämpar hälften och river upp de andra. Galle har grupperat över muren, men det kanske inte var så bra längre när rygghotet är neutraliserat?
Ola Palmquist

Engelbrekt

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 813
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 14 februari 2018 kl. 13:54:34 »
Den danska armén tillintetgörs i stort sett.

Exakt samma förluster som historiskt. Och utfallet blev Danish decisive! För svenskarna tappade bara 5 VP historiskt i förluster. Här blev det 77. Det svenska infanteriet har tagit stora förluster och flera skvadroner kavalleri är kraftigt reducerade och någon eller två är bortskjutna. Och Fersen har fallit. Men ändå... Min armé är utplånad och Danish desicive? Yipeee..? :insecure:

Det var en dansk som gjorde dessa Victory conditions, just sayin:-)
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 14 februari 2018 kl. 17:23:48 »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 15 februari 2018 kl. 19:12:35 »

Galle ser tillfället attanfalla min höger i ryggen när de r upptagna med Bielke, men han sölar och de mina hinner vända upp ett par skvadroner så när Galle väl anfaller blir det i huvudsak misslyckat. Min center återupptar anfallet och skaraborgarna får chansen att briljera igen. Och det gör det med besked! Tre maxutfall vid eldgivningen då tre bataljoner anfaller dem. Men vad f-n! Tre nior på taken! Två av bataljonerna flyr. Den tredje lyckas faktiskt tvinga skaraborgarna bakåt från muren med sitt flankanfall. Då tar den danske kungen en bataljon och leder för att fullfölja anfallet på de nu utmattade och i oordning stadda skaraborgska skaran. Danskarna får en rejäl dusch men lyckas nedkämpa skaraborgarna. Detta gör att den danske kungen går till historien som hjälte. Men posthumt. Någon av skaraborgarna slår in skallen på Christian med sin muskötkolv, eller spetsar hon på sin värja. De sista batterierna tas och livgardets sista bataljon nedkämpas. Nu återstår en skavdron och de två bataljoner från centern som vek tidigt.

Reformation på stor bredd.

Ola Palmquist

Pove

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 15 februari 2018 kl. 19:37:07 »
Hej!

Danish Decisive Victory??
Det vore intressant att veta hur den illa tilltygade  danska armén kunda klara sig hela vägen (even end of GT 6) utan att drabbas av 5.8 Mandatory Orders Change i kombination med 4.6 Surrendring the Field. I slutläget ser det ut som som om alla danska ledare borde ha Rally orders och då är det DRAW ist för Danish Decisive.

Bästa häsningar
Per-Olof Gromark

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 15 februari 2018 kl. 20:50:06 »
Den enda kvarvarande danska kavalleriskvadronen nere till vänster i bild är i open order, men inte påverkad moralmässigt. Det räcker. Men det hade räckt att få den FB eller MS.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 16 februari 2018 kl. 19:27:41 »

Asherafen grupperar sina mer eller mindre patetiska rester till försvar. Men min center harctagit pjäserna och har fått en hälsosam respekt för de svenska salvorna så jag tror jag har mer att förlora än att vinnapå att försöka städa kartan. Övergår till försvar.

Galle anfaller på nytt och når faktiskt framgång nu! Han utplånar min högers höger så att säga. Samtidigt börjar Bielke och Karl XI röra sig åt vänster runt min högers vänster, så att säga.

Min höger vinklar upp mot Galle och den avhakade skvadronen rör sig snabbt mot resten av min höger. Galle återsamlar sina förband. Bielke rör sig inte in mot min högers rygg, utan fortsätter mot mitt starka, dyrbara och i princip försvarslösa artilleri...

Galle börjar gruppera för ett nytt anlopp mot min höger, men denna vänder runt för att genskjuta Bielke som fortsätter mot artilleriet.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 17 februari 2018 kl. 18:59:09 »

Tillsammans tillintetgör Galle och Bielke min höger, men det kostar dem ett GT.

Det medför att det svenska kavalleriet inte hinner fram till mitt artilleri innan Game Over.

63 VP övervikt till svenskarna, mycket tack vare hjältekungen Christians död. Men gränsen mellan draw och minor Swedish är 65...  Alltså oavgjort om än med liten marginal. Men ett GT så hade svensken nog tagit alla mina pjäser. Då hade det varit desicive Swedish. Små marginaler i praktiken med andra ord. Spännande in i det sista. Och brutalt!
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2018 kl. 16:31:58 »

Utgångsläget inför den nattliga stormningen av Malmö. Norr är snett up åt höger, men för enkelhetens skull kommer jag att använda norr som rakt upp på bilden. Öster om staden finns Bibows anfallskolonn. Han är en riktigt bra ledare.

Söder om staden finns de Croys (som lede ryssarna vid Narva 1700) kolonn i utgångsläge. Bakom honom till vänster finns Rumohrs kolonn.

Väster om stadens citadell finns Grandvilliers kolonn från Munster.

Bibows anlopp tar snabbt ravelinen utanför österport, men elden från bastionerna och porten som öser ner på ravelinen, som ju är byggd så att den ger obefintligt skydd från eld bakifrån och uppifrån, men bra framifrån, mejar ner anfallstäten.

de Croys kolonn rycker fram på bredd för att lansera stormbroarna men möter kraftig eld från murarna.

Ga4ndvilliers  anfall mot ravelinen utanför Västerport slås tillbaka , men deras enda stormbro är snart på plats strax söder om ravelinen.

Bibow leder personligen ett nytt anlopp över ravelinen och bron. Förlusterna är rent gräsliga men under Bibows inspirerande ledning jagar man de svenska försvararna ur Hälsinge regemente på flykten. Östeport är tagen!

Grandvilliers nästa anfall mot Ravelinen går ännu sämre. Anfallarna nedgörs helt. Men stormbron lanseras framgångsrikt och anfallet över och upp för murarna lyckas! Jag har fotfäste på citadellets murar!

Ett svenskt motanfall mot Öterport slås tillbaka. Däremot nedgörs förstärkningarna helt när de försöker ta sig över bron och ravelinen. Tankarna bakom tekniken med raveliner och bastioner visar sig vara ganska finurliga!

Lanseringen av de Croys högra tre stormbroar missslyckas och hans anfall mot ravelinen utanför söderport misslyckas det med.
« Senast ändrad: 18 februari 2018 kl. 16:39:21 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2018 kl. 17:49:50 »

Bibow leder sin hjältetrupp från porten in i staden. Ännu ett danskt förband trotsar den mördande elden mot bron och ravelinen och tar sig trots horribla förluster genom porten. De börjar ta längs muren åt höger för att rensa muren och minska elden mot bron och ravelinen.

Fersen, en kusin till den tidigare Fersen, tar två skvadroner och leder mot Bibow som retirerar mot muren men förföljs och nedgörs. Den andra danska styrkan anfalls från en bastion och nedgörs den med. Krisen vid Österport är avvärjd för svenskarna. Bibow är fallen och hans kolonn tillintetgjord.

En stormbro lanseras väster om söderport och danskarna klättar uppoch slår ut ett batteri. Ett svensk motanfall kastar tillbaka dem.  Ett anfall mot ravelinen slutar i massaker.

Min trupp under Grandvilliers på citadellets mur börjar rensa undan musketerare och artilleri runt västerport för att sedan fortsätta mot andra bastionen och rensa där med. Dock slår svenskarna som försvarar ravelinen tillbaka ännu ett anfall över bron så det gör inte så mycket att jag sitter på porten. Dessutom återtar svenskarna den bastion jag lämnat för att ta porten då jag inte snabbt nog kan föra fram mer trupp.
« Senast ändrad: 19 februari 2018 kl. 17:57:35 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2018 kl. 12:35:32 »

de Croys fortsatta anfall misslyckas och han är ganska färdig. Rumohr, som jag velat kasta om till västrport och citadellet, kan strax avlösa de Croy. Rumorh har envist vägrat att lämna charge och under make ready marschera runt träsket mot Grandvilliers. Grandvilliers fortsätter resan bort pjässerviser på muren runt västerport, men ravelinen håller än. Svenskarna omgrupperar trupp från österport till söder- och österport.

de Croy avbryter och rör sig bort från färskningen. Rumohr tar hans plats. Flera svenska motstötar misslyckas nedkämpa Grandvilliers som envist håller sig fast i den sist rensade bastionen. Försök att förstärka honom över stormbåtarna misslyckas åter. Däremot lyckas jag till sist ta ravelinen, men svenskarna har återbesatt porten...

Rumohr lyckas ta ravelinen utanför söderport, men elden från porten och murarna är förödande. Förnyade anfall över stormbåtarna slås tillbaka. I citadellet kämpar Grandvilliers tapper mot upprepade svenska motstötar, men till sist nedkämpas han. Citadellet är rensat och Grandvilliers flygel bruten.

Jag kastar in handduken. Förlusterna har varit vida större än historiskt och svenskarnas aningen mindre, men jag körde på rätt hårt också. Ännu värre katastrof än den historiska.
Ola Palmquist