Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

1814 och det snöar

Startat av nielsen.filip, 31 januari 2018 kl. 10:40:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Mycket spännande! Ska identiteter röjas nu eller efteråt?
1914

nielsen.filip


Delirium

Kanske bäst att vänta tills vi ser hur det gick.  :P
1914

nielsen.filip


nielsen.filip

...och där tog spelet slut.
Tyvärr kom vi inte längre utan jag packade ihop och la ner det.

Det positiva:

  • Väldig kul att se hur spelarna tänkte med begränsad information
  • Endast på detta sättet kan Napoleon upplevas  :)
  • Väldigt fin karta

Det negativa:

  • Ganska lång tid mellan dragen gjorde att själva spelandet blev för jobbigt. Regler glömdes bort, särskilt hemma-varianter för att hantera spelsättet. Större tröskel att ta tag i nästa omgång.
  • Lite för många moment för varje omgång. Få in order (tjata lite...). Tolka order. Spela ut det och anteckna vad som hände. Fota. Överföra till karta (ett lager för varje spelare). Skapa det skriftliga rapportern. Skicka ut.
  • Ojämn fördelning mellan spelarna. Ryssarna fick aldrig chansen att hitta på speciellt mycket

Den andra och tredje negativa punkterna var ok och det var den första som fick det att inte löpa hela linan ut.
Jag blir ju ganska sugen på att sätta igång en variant till men följande delar måste jag fundera på och lösa innan det blir av:
Hur håller jag uppe tempot på spelarna?
Hur minskar jag antal moment?
Hur förenklar jag momenten (Överföringen till kartan var lite klurig med tanke på att varje spelare hade ganska olika information tillgänglig. Men jag tyckte kartan var nästa hela poängen med spelet så svårt att undvika)?
Hur ökar jag antalet spelare utan märkbart ökad arbetsmängd?

Spelarna är fria att komma med sina kommentarer (om de kommer ihåg något, det var ju ett tag sedan).

För övrigt så såg det ganska bra ut för fransmännen tack vare styrkekoncentrationen vid st. prix! Stora frågan var väl om han hade hunnit skifta över styrkorna eller om Marmont och Ney hade kunnat bli besegrade separat av de koncentrerade ryska och preussiska styrkorna vid Montmirail.

La Garde meurt mais ne se rend pas!

Strv102r

Sådana projekt kräver sin energi och tid. Men de är givande! Jag har ju en fördel som kan beordra mina underlydande till sådana projekt och avdela tid för dem. Underlättar ju lite...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: Strv102r skrivet  6 mars 2018 kl. 07:04:40
Sådana projekt kräver sin energi och tid. Men de är givande! Jag har ju en fördel som kan beordra mina underlydande till sådana projekt och avdela tid för dem. Underlättar ju lite...

Beordra på jobbet. Det kanske man skulle testa. Tror att de skulle titta förbryllat på mig och sen återgå till sina "inboxar".

aegneus

Du får tänka i andra termer i vår värld. Sälj in det som en annorlunda och billig teambuildingaktivitet (och sedan viskar du i rätt mellanchefs öra 'och jag tror du skulle passa utmärkt som Napoleon...')