Författare Ämne: AAR Murat at Rimforsa  (läst 1551 gånger)

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 531
    • Visa profil
AAR Murat at Rimforsa
« skrivet: 13 mars 2018 kl. 22:05:29 »
Som några kanske har märkt så körde vi Napoleon at Leipzig i Rimforsa. Sex glada generaler under Björns överinseende krigade loss rejält.

Jag fick rollen som Murat med befäl över följande kårer: II (Victor), V (Lauriston), VIII (Pontipolack), IX (Augereau), IC (Latour), IVC (Kellerman) samt VC (Pajol) på södra frontavsnittet.
De initiala orderna var enkla: Anfall söderut. Och det var precis vad jag gjorde. Anfallet blev dock lite oorganiserat och när Konstantine dök upp med ryska grenadjärer fick jag snabbt retirera. En stor del av II:a kårens artilleri blev utslaget vid tillbakadragandet.

Följande bilder är någon gång på förmiddagen den 16:e oktober under min reträtt (tillbaka vid utgångsläget vid Wachau):

Vid det här läget rapporterade jag, eventuellt lite panikslaget, till Napoleon med kurir att ryska elittrupper anfaller mig. Vi fick endast prata med varandra om vi befann oss på ett avstånd mindre än fyra hexar, längre än det så fick det bli via lappar.
« Senast ändrad: 13 mars 2018 kl. 22:24:35 av nielsen.filip »

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
SV: AAR Murat at Rimforsa
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2018 kl. 22:22:54 »
En till två timmar senare var det både triumf och tragedi!

Jag tappade hela Liebertwolkwitz i min egen runda med ett synnerligen dåligt planerat anfall. Strax innan hade Österrikarna under Homburg även lyckats korsa Pleisse samt en biflod och hade fått ett rejält brohuvud i min högra flank. Ett desperat motanfall kastade Homburg tillbaka över floden med rejäla förluster. Augereau's IX:e kår lyckades rädda den situationen.
I centern så hade jag förlorat Wachau till ryska grenadjärer (Tchoglokow och Sulima tror jag). Victors II:a kår och Kellermans fjärde kavallerikår attackerade byn och lyckades slå ut de båda ryska förbanden! En rejäl moralhöjare för Murat!

Situationen ungefär klockan ett mitt på dagen:

Murat visste inte mycket om situationen i väster mer än att läget var desperat vid Lindenau:

Vad som hände i norr var dock helt okänt!
Fortsättning följer...
« Senast ändrad: 13 mars 2018 kl. 22:25:45 av nielsen.filip »

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2018 kl. 21:31:52 »
Under eftermiddagen fortsatte hårda strider på den södra delen av slagfältet. Victors II:a kår och Poniatowskis VIII:e kår demoraliserades. Wachau förlorades och återtogs aldrig.
Napoleon lät delar av det unga gardet hjälpa till att återta Liebertwolkwitz tillsammans med Lauristons femte kår samtidigt som Macdonalds kår stärkte upp centern. Latours och Pajols kavallerikårer anföll på den vänstra flanken och hade stora framgångar. Sent på eftermiddagen omorganiserade Napoleon fronten och Murat fick ansvar för delar av det unga gardet också samtidigt som Napoleon själv tog kontrollen över kårerna vid Pleisse. Ryktesvägen kom det meddelande om att gamla gardet användes för att kasta tillbaka österrikare en gång till över floden.

När det började skymma vid 18-tiden så hade det unga gardet samt Latours och Pajols kavallerikårer krossat ryssarnas östra flank. Klenau och Wittgenstein var tillfångatagna, Grosspösna erövrat och Störmthal hotat. En till två timmar till och en total seger hade varit ett faktum. Likaså om Napoleon hade avdelat mer enheter för mitt genombrott istället för att slösat dem på andra delar av slagfältet.  ;)

Slut på den 16:e oktober:

Uppenbarligen lite kritiskt vid Leipzig:

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2018 kl. 21:46:39 »
Nu hade vi egentligen uppnått vårt mål, dvs spelat hela den 16:e oktober. Men skam den som ger sig.
Jonas var intresserad att hoppa på så han fick ta delar av koalitionen (Blücher vägrade ge upp sitt befäl). Jag fick efter snabb befordran ansvaret för hela den franska armén.
Stillestånd under den 17:e och så återupptogs striderna den 18:e. Koalitionen har då, tyvärr, förstärks rejält och fransmännens reträtt-väg genom Lindenau var fortfarande under kontroll av österrikarna.
Vi hann spela 3-4 rundor (3-4 timmar) och fransmännens situation var fortfarande under kontroll när vi slutade. Koalitionen var lite för svag på södra delen av slagfältet efter de stora förlusterna den 16:e och de flesta förstärkningarna hann inte fram till strid. I norr tillfogade Ney och Marmont rejäla förluster för Blücher. Delar av det unga gardet tillsammans med gardes-kavalleriet hade kämpat sig fram en bra bit mot Lindenau för att öppna reträttvägen också.

~11-tiden den 18:e oktober:

~12-tiden den 18:e oktober (Bernadotte försökte verkligen men han hann inte fram i tid):

« Senast ändrad: 14 mars 2018 kl. 21:49:17 av nielsen.filip »

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2018 kl. 21:50:25 »
Om det inte har framgått så är jag verkligen nöjd med spel, med- och motspelare samt spelledare.  :up:

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 708
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2018 kl. 23:59:00 »
är detta system lite old school o en aning enkla regler ?? Jag menar att La Battaille är ljusår ifrån detta eller ??
Nu är det sortering och kantklippning av
 spelens heliga moder WIF inför höstterminen i lokalen
http://kkf-karlshamn.com/

Delirium

• Major
  • *
  • Antal inlägg: 2777
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2018 kl. 08:21:54 »
Tack för rapporten, kungen av Neapel. Mycket intressant att se hur det upplevdes.
Nu med WiF Collector's Edition

Delirium

• Major
  • *
  • Antal inlägg: 2777
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2018 kl. 08:33:51 »
är detta system lite old school o en aning enkla regler ?? Jag menar att La Battaille är ljusår ifrån detta eller ??

Olika skalor, här är brigader och timslånga turns. Empires in Arms är också Napoleon och annorlunda.  ;)
Nu med WiF Collector's Edition

tinG

• Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1795
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2018 kl. 11:32:54 »

Olika skalor, här är brigader och timslånga turns. Empires in Arms är också Napoleon och annorlunda.  ;)

"ljusår ifrån" är riktigt uppfattat  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2018 kl. 11:47:30 »

Systemet är old school och reglerna är enkla för att svåra på din fråga. Sen är reglerna inte helt vattentäta utan det finns utrymme för tolkningar. Särskilt när det gäller korten och de specifika reglerna till de olika slagen. Men absolut inga allvarliga saker.

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 708
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2018 kl. 14:54:42 »
Tack.... ja det ser lite old school ut.... men det finns väl lite mer finness än de gamla SPI-nappe-spelen (typ Napoleons last battles)
La Battaille är ju kul med all sin finess men lite tungrott blir ju som ASL på gott o ont....
Nu är det sortering och kantklippning av
 spelens heliga moder WIF inför höstterminen i lokalen
http://kkf-karlshamn.com/