Författare Ämne: Replay av GMTs Case Yellow, 1940  (läst 1003 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7841
    • Visa profil
Replay av GMTs Case Yellow, 1940
« skrivet: 18 mars 2018 kl. 10:19:41 »

Efter Unternehmen Weserubung så börjar nästa fallstudie, västfälttåget 1940. Först ut är Ted Raciers version.
« Senast ändrad: 18 mars 2018 kl. 10:22:36 av Strv102r »
Ola Palmquist

Spelar nu: Hexasims Marie 1918, Friedensturm, därefter GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
SV: Replay av GMTs Case Yellow, 1940
« Svar #1 skrivet: 6 april 2018 kl. 19:31:29 »

Kartan. Lite Racier aktiv med en massa boxar och markeringar som är kopplade till regler som begränsar spelarna. Tänker så klart på Grand Illusion.
Ola Palmquist

Spelar nu: Hexasims Marie 1918, Friedensturm, därefter GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 april 2018 kl. 10:37:15 »

Brickorna. Typiska GMT. Och det är väl inte negativt?
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 april 2018 kl. 11:26:50 »

Utgångsläget.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 19 april 2018 kl. 20:28:35 »

Så är det igång! De tyska luftlandsättningarna i Holland blir ömsom vin, ömsom vatten. Men 22 luftlandle klarar sig bra vid HAAG även om fallskärmsjägarna som tog landningsplatserna nedgjordes. Framryckningen i södra Holland och centrala Belgien rullar på.

Kraftsamlingen i Ardennerna rullar på och över de belgiska ardennerjägarna som slås snabbt.

Det var den första tyska aktiveringen GT1! So far, me like!
« Senast ändrad: 20 april 2018 kl. 07:48:35 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 april 2018 kl. 16:57:45 »

I södra Holland tar sig 9 Pz västerut för att få samband med fallskärmsjägarna. Nijmegen och Eindhoven faller bakom dem.

I Belgien rör sig tyskarna främst mot Antwerpen och Bryssel.

I Ardennerna är tyskarna snart vid Meuse. Lyckosamma utfall gör att Guderians XIX Pzkår kan ta Sedan med 1 och 2 Pzdiv.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 26 april 2018 kl. 08:41:52 »

9 Pz slår sig genom det svaga motståndet i södra Holland, viker norrut och lår samband med luftlandsättningarna. Ett kuppanfall (låga odds) mot Rotterdam lyckas! Luftwaffe terrprbombar Utrecht. Detta innebär sammantaget att Holland kapitulerar trots att bara en minimal del av den holländska armen slagits.

Tyskarna bryter ut ur Ardennerna över Meuse på bred front.

Slut GT1.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 27 april 2018 kl. 09:34:12 »

Holland har kapitulerat och tyskarna i Belgien får kontakt med britter och fransoser som, enligt Dyle-planen framryckt in i Belgien. Sydväst Ardennerna är genombrottet på gång medan tyskarna hejdas i nordvästra delen av området. Helt i enlighet med Sichelschnittplanen. Jag har en fransk DCR i genombrottets väg, och en till på väg norrut från Reims. Kan de hejda eller fördröja XIX Pzkåren?
« Senast ändrad: 27 april 2018 kl. 09:36:11 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 april 2018 kl. 17:36:38 »

Nehej! Det kunde de alltså inte. XIX Pzkårens tre divisioner krossar de två DCR och rullar mot nordväst. Ett franskt motanfall mot genombrottets norra axel driver Rommels 7 Pz på flykten med svåra förluster. I Belgien tar tysken det lugnt. Slutläge GT2. Nu är frågan när jag ska inleda Dymano? Helst inte på GT3. Det ger tysken VP. Jag beslutar mig att ha is i magen och vänta till GT 4 innan jag börjar evakuera först Belgien och sedan kontinenten.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 28 april 2018 kl. 09:25:49 »

Läget i slutet av GT3. XIX Pzkåren nådde Abbeville med 2 Pzdiv som tät. Därefter anföll den mot norr och krossade de svaga brittiska divisionerna söder Boulogne och Calais. Norr Antwerpen har 9 Pz och SSV divisionen anfallit över Rhen och tagit ett brohuvud längs kusten. Jag å min sida har inlett en kniptångsoffensiv mot Sichelschnittgenombrottets bas med anfall mot såväl södra som norra skuldrorna. Problemet är den nästan totala avsaknaden av framgång. Jag har ännu hopp i söder då bl.a. de Gaulles 4 DCR är på från Paris, men i norr... Dags att starta Dynamo. Men vilken hamn ska bi evakueringhamn? Med hänsyn till hotet från XIX Pzkåren borde den ligga i öster, Oostende, nära huvuddelen av förbanden. Men då är den nära 9 Pz... valet står mellan det historiska Dunquirque och Oostende. Jag väljer det historiska trots hotet från 1 och 2 Pzdiv i XIX Pzkåren. Båda de är, liksom huvuddelen av de tyska Pzdiv hårt drabbade av mekaniska bortfall och jag tror att jag kan omgruppera i en torkad västerut och hantera dem. Mina förband, i synnerhet DCR drabbas också hårt av mekaniska bortfall. 2 DCR tappade allt stridsvärde på ett drag på grund av det.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 29 april 2018 kl. 09:51:03 »

Shit! Borde ha startat Dynamo GT3. Nu är GT4 slut och innan jag hann evakuera ett enda förband tog tyskarna Dunkerque med 1 och 2 Pzdiv, båda reducerade, och SSV divisonen (sedemera 2 Das Reich) och 9 Pz tar Oostende från andra hållet. Helt avskuren från allt! Jag grupperat fram förband för att anfalla och klämma 9 Pz och dess svans mot kusten, men GT tar slut innan anfallen hinner verkställas.

Man kan reflektera över att min motpart valde att inte låta Luftwaffe och infanteriet göra slut på de inringade och ge halt på pansardivisionerna, utan istället använda vissa av dem för att snabbare slå de inringande förbanden. De flesta har ju kritiserat det historiska beslutet att göra halt på pansardivisionerna. I synnerhet då det medförde att 300 000 man kunde evakueras i Dynamo. Haltordern har skyllts på Hitler personligen. När jag gick chefsprogrammet hade vi en fallstudie inom ramen för källkritik med just haltordern i centrum. von Rundstedt och de andra skyllde ju som sagt på Hitler, men tittar man på de ordrar och den dialog som fördes så var alla pansarchefer överens om att pansaret behövde återhämta inför Fall Rot och att terrängen i målet var olämplig hur som helt. Hitler bara bekräftade vad bla Rundstedt rekommenderade. Nu valde min motpart de som de flesta i efterhand säger var rätt, men det kommer innebära att pansarets återhämtning inför Fall Rot skjuts fram, vilket innebär att Fall Rot skjuts fram, vilket innebär färre GT att spela Fall Rot, som kan ge många VP. Fler än Fall Gelb ger faktiskt. Dessutom är ju hans divisioner exponerade för motanfall när de är slitna och saknar fullt stridsvärde. Vi får väl se hur bra det var att göra det "rätta"?
« Senast ändrad: 29 april 2018 kl. 17:38:54 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 30 april 2018 kl. 08:19:37 »

Till sist får jag till motanfallen, lite tur att jag drog combat chittet först på GT5, en på sju att det skulle hända. Medan anfallen på SSV och 9 Pz misslyckas så får det desto bättre mot XIX Pzkåren vars två divisioner i Dunkerque slås! Dynamo återupptas! Jag rör förbanden mot evakueringshamnen samtidigt som en ny linje för att försvara resten av Frankrike bildas.

Tyskarna fortsätter att pressa på mot evakueringshamnen. Han drar dock till stor del ur sina nedgångna Pzdiv och ersätter dem med infanteri. Återhämtningen inleds sent. Jag drar ur så många steps jag kan från Dunkerque.

Pzdiv urdragna helt. Min nya linje markerad med ”Better defence” brickor som simulerar taktikanpassningen som skedde. Nu skulle det ju vara läge att anfalla nottut igen, men då blir förbanden av med ”Better defence”... slurig mekanism som gör att man drar sig för att nyttja att det tyska pansaret är borta.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 1 maj 2018 kl. 17:17:58 »

Dynamo är avslutad och det finns britter kvar i evakueringshamnen då jag bara fick evakuera två av tre GT under operationen eftersom tyskarna tog hamnen. Brohuvudet krymper men finns kvar. Tysken börjar föra förband söderut inför Fall Rot som börjar då pamsarförbandens återhämtning är klar.  Han smygstartar med att anfalla Maginotlinjen i öster, men bryter inte genom trots kraftigt flygunderstöd. Jag lyckas till och med gruppera en andra linje med återformerade förband. Paris är svagt försvarat, men jag tror jag får tid på mig att förstärka innan Paris hotas.
« Senast ändrad: 2 maj 2018 kl. 15:55:13 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2 maj 2018 kl. 15:54:31 »

Tysken grupperar en armegruppstab norr Amiens och en norr Reims. Vid den senare grupperas också ett antal motoriserade förband. Fortsatta anfall i Maginotlinjen ger inget.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 3 maj 2018 kl. 12:23:51 »

Pansarförbandens återhämtning är klar och av 8 divisioner (2 är slagna) så är 5 fullsatta igen. De grupperad med tre kårer om två divisioner mellan Soisson och Reims och med en kår strax söder Amiens. Kraftsamlingsriktningen är tydlig. Mitt försvar är faktiskt bra grupperat och när motståndaren räknar på styrkeförhållanden visar han missnöje överallt. Det är inte över på långa vägar.
Ola Palmquist