Författare Ämne: Replay av Nuts! Publishings Somme 1918  (läst 1842 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7905
    • Visa profil
Replay av Nuts! Publishings Somme 1918
« skrivet: 21 mars 2018 kl. 06:19:25 »

Kl 0430 21 mars 1918, 100 år sedan, öppnade 6500 artilleripjäser och 3500 granatkastare eld på en 60 km bred front. Under fem timmar avfyrades 3 500 000 granater. Kl 0935 inleddes stormningen. Operation Michael hade påbörjats.

Därför tränger detta spel sig in i vår pipeline.
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
SV: Replay av Nuts! Publishings Somme 1918
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2018 kl. 17:15:51 »

Brickor.

Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2018 kl. 08:50:02 »

Kartan.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2018 kl. 10:02:09 »

Utgångsläget. Det tyska operationsmålet är AMIENS som är knutpunkten i dalgången i vänstra/västra delen av kartan.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2018 kl. 13:59:53 »

I norr lyckas tysken ta sig in i de brittiska ställningarna öster ARRAS med en spjutspets, men min reservdivision, den lite mörkare bruna elitdivisionen, kapslar in inträngningen. Hans anfall lite längre söderut, nordost om 3 arméns stabs gruppering, har blandad framgång. En av mina divisioner viker snabbt men jag har reserver som framgrupperar och håller läget under kontroll. Ganska historiskt.

I II arméns område , Sydväst om CAMBRAI där tyska II arméns stab är grupperad, kommer tysken ingenstans.

XVIII armen slår upp ett stort hål i min 5 armes linjer och strömmar västerut. Jag har väsentligt färre och sämre reserver här. Två kavalleridivisioner grupperar fram för att fördröja tyskarna. Tysken fördröjs till del av att ett par av mina divisioner som kringränts håller ut och binder tyska förband på djupet. Här ser det mer kritiskt ut än i norr.

Det var första sekvensen i GT1 som motsvarar ca ett dygns verksamhet.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2018 kl. 16:26:22 »

XVII armen lyckas trycka sig söderut genom den brittiska skyttegravszonen, men ett genombrott är det inte tal om. Efter viss framgång II tyska arméns område beslutar jag mig att dra ur FLESQUIERS fickan utan strid och rädda förbanden där.

Mina kavalleridivisioner köper tid åt andra förband att gruppera framför XVIII arméns tät. Medaljer till dem. Posthumt. Mina avskurna divisioner slåss heroiskt och binder del av tyskarna, och orsakar en hel del förluster, men nu väller tyskarna fram i centern. De tränger även på söderut.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 4 april 2018 kl. 11:04:57 »

I norrhåller 3. armen ganska bra. Mindre lokala terrängtapp och en del förluster, men ingen katastrofal utveckling.

I söder har skottarna ur 151 hejdat den tyska täten vid Somme längs vägen. Söder om dem är det dock oförsvarat och flera tyska divisioner kommer gå över där.

Tyskarna har tagit stora förluster och börjar mattas.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 4 april 2018 kl. 20:41:03 »

Tyskarna satsar allt krut på att nyttja min utrymning av FLESQUIERS fickan och når framgång. Två av mina utdragande divisioner slås och ett tyskt genombrott i den sektorn är inte otänkbart. Uppe vid ARRAS är det lugnt.

Höglandsdivisionen gör att tyskarna avvaktar längs vägen mot AMIENS. Men de går över Sommes längre söderut och hotar flanker högländerna. Reorganiserade slagna förband skickas fram att skydda deras södra flank. Kanadensarna (orangea) kommer till sist in i det taktiska området efter dygn på marsch från terrängen öster ARRAS. En fransk kår marscherar in från söder.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 5 april 2018 kl. 18:55:51 »

I norr är det händelselöst uppe vid ARRAS, men längre söderut urdragningen ur FLESQUIERS fickan på att urarta till ett tyskt genombrott så jag genomför urdragningar och grupperar i en ny linje.

I söder håller högländerna ännu, men tysken är på över vattendraget söder om dem.  Vissa inringade divisioner på viktiga knutpunkter håller än vilket försvårar tyskens rörlighet framåt med bakre förband.  En fransk kår rör sig upp från söder.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 6 april 2018 kl. 17:08:17 »

I femte arméns område, mellan ARARAS och Somme drar jag ur i södra området för att få en hållbar linje. I norr ganska stillsamt.

Högländerna nedkämpas, slås, dör tappert och tyskarna fortsätter västerut mot nästa snabbt grupperade linje av tillkommande mediokra  förband. En nya Zeeländsk division, den mörkblå, är dock bland dem och den är så bra mina förband blir. Kanadensarna är på plats för att hindra tyskarna att framrycka i sydvästlig riktning och söder om dem är ytterligare en fransk kår på väg norrut.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 7 april 2018 kl. 08:40:07 »

Tyskarna anfaller sydost om ARRAS och kan ha ett genombrott på gång. I södra delen av femte arméns område är det ganska lugnt.

Tyskarna trycker på i västlig riktning mot AMIENS och försvaret vacklar även om Nya Zeeländarna nu är en del av ytterligare en försvarslinje. I söder avlöser fransmännen kanadensarna som rör sig mot nordväst.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
SV: Replay av Nuts! Publishings Somme 191
« Svar #11 skrivet: 8 april 2018 kl. 10:06:28 »

Den tyska offensiven sydost om ARRAS pressar sig fram lite till. Mina tillkommande brittiska och kanadensiska förstärkningar från norr låter mig hålla linjen framför dem, men i södra området är det glest och ett tyskt anfall får ett genombrott. Ett motanfall med kraftsamlade stridsvagnsresurser kastAr tillbaka tyskarna och återupprättar linjen för stunden.

Tyskarna fortsätter pressa sig fram i västlig riktning mot AMIENS. Nya Zeeländarna står i vägen med en brittisk division längs landsvägen. Söder om denna uppnår tyskarna ett genombrott, men mina två tillkommande divisioner kan  gruppera framför dem. Tyskarna iöppnar en ny anfallsriktning mot i sydväst mot fransmännen med förband ur den strategiska reserven. Han uppnår framgång och hotar att  avskära divisionen som försvarar ett av hans anfallsmålet. Han nedkämpar till sist den inringade sega division som förvarat en bro över Somme och bundit resurser. De frigjorda förbanden rör sig mot sydost...
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 8 april 2018 kl. 20:14:13 »

Tyskarna trycker på sydost ARRAS. Den kanadensiska divisionen avlöser gardesdivisionen som rör sig söderut med den australiensiska brigaderna. Det håller ihop än då länge. Längre söderut avvaktar tysken och jag drar ur ostört till en bakre linje. Han har mycket artilleri så att försvara Knutpunkten skulle inte gå utan bara kosta trupp.

Sakta tar tyskarna ytterligare lite terräng längs vägen mot AMIENS, men mina tillkommande förband håller även här. I tyskarna södra flank väger det jämt mellan fransmännen och dem. De tyska förbanden som rörde sig mot sydost fortsätter så jag förstärker försvaret där.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 9 april 2018 kl. 12:08:26 »

Ganska lugnt i hela tredje arméns område. Tysken besätter den terräng jag lämnat, men söker inte stridskontakt.

I femte arméns område fortsätter anfallen längd AMIENS vägen och huvuddelen av den nya zeeländska divisionen skärs av. I sydväst öppnar franska motanfall vägen till den inringade divisionen och slår en tysk division. I sydost inleder tyskarna anfall som är framgångsrika.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 10 april 2018 kl. 17:25:06 »

Tysken anfaller i min center som är svag med två reducerade medelmåttiga divisioner. Han river upp ett hål och ett rejält genombrott i tredje arméns sektor är ett faktum. Jag går till motanfall från genombrottets södra begränsning med en brittisk elitdivision och alla kvarvarande stridsvagnar. Det blir en närmast total katastrof.  Jag skickar alla tillgängliga förband från ARRAS söderut, bland annat en nyanländ australiensisk division. I söder jag dock ingen mer trupp.

I femte arméns sektor, och fransmännens, slår tyskarna den inringade huvuddelen av den nya zeeländska divisionen. Men det ger mig tid att förstärka försvaret av AMIENS. Det franska anfallet i söder rullar på med viss framgång. Inte går det fort, men det är nog klart att vidare tysk framryckning här är utesluten. Tyskarna fortsätter anfallet i sydost, men även här gåt fransmännen till motanfall och kväser hoppet om snabb framgång.
Ola Palmquist