Författare Ämne: Event-akustik!  (läst 2161 gånger)

Delirium

• Major
  • *
  • Antal inlägg: 2860
    • Visa profil
SV: Event-akustik!
« Svar #15 skrivet: 18 maj 2018 kl. 11:00:40 »
Ännu en bit på väg mot en lösning kanske skulle kunna vara att ha en uppdelning där ett rum upptas av kortare spel, casual gaming, multiplayer och liknande där man sitter kortare tid, men ett annat rum är för de långsiktiga projekten som tillåts ta mer plats och förväntas vara lite mer koncentrerade och därmed tystlåtna?
Thunder in the East!

Rydfalk

• Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1132
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 20 maj 2018 kl. 11:43:52 »
Ännu en bit på väg mot en lösning kanske skulle kunna vara att ha en uppdelning där ett rum upptas av kortare spel, casual gaming, multiplayer och liknande där man sitter kortare tid, men ett annat rum är för de långsiktiga projekten som tillåts ta mer plats och förväntas vara lite mer koncentrerade och därmed tystlåtna?

Mmm... men svårt. Tror att uppdelningen är svår av flera skäl. Dels för att vi redan har två Krigsspels-rum, dels för att någon måste göra uppdelningen och slutligen dels för att någon kanske måste ansvara för att uppdelningen upprätthålls.
- Är HiS casual eller styrs det av den som spelar?
- Är bara personer över 35  med lågt blodtryck tillåtna?
- Den där Kålle får alltid andra att skratta, får han vara i det här rummet?
- Gänget som spelar WiF och mot alla odds har kul!?! Ska de visas ut?

Samma problem får man om LinCon skulle ha ett speciellt rum för långa, seriösa spel i ett tyst rum, men det skulle vara deras problem så jag kan föreslå dem det ;)  :up: "Tysta rummet", "Seriösarummet"... ? Lägger förslaget och överlåter det till dem i alla fall.

På FF styr vi själva, känner varandra (och känner förhoppningsvis oss själva också) och kan försöka styra upp det så gott det går. Stora konferensrum för långa tysta spel och små grupprum för de skramligare!

Så...
Jag kommer att försöka hitta en stuv med ett billigt, tjockt, enfärgat murrigt tyg och undersöka upphängningsmöjligheterna. Till nästa år kan vi be deltagare att med flaggor, banderoller, fanor etc som man kan hänga på detta tyg och få den rätta stämningen!
Ska också undersöka om vi kan fixa enkla tärningsbrickor.
Drar kostnaden iväg så får jag väl ordna en insamling.

"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

• Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 20 maj 2018 kl. 17:41:03 »
Fair enough. Vi har ju diskuterat det tidigare och jag antar att jag i teorin är inspirerad av amerikanska konvent där man i en sal kan sätta upp större, i förväg noggrant planerade monsterspel medan man i en andra öppnar för lite lösare förbindelser, casual gaming helt enkelt. Att ha det uppdelat på det sättet räknar jag med leder till olika typer av samkväm å ena sidan och behov av tystnad/koncentration å den andra, men allt är bara i teorin så klart.
Thunder in the East!

Rydfalk

• Löjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 20 maj 2018 kl. 20:46:35 »
Fair enough. Vi har ju diskuterat det tidigare och jag antar att jag i teorin är inspirerad av amerikanska konvent där man i en sal kan sätta upp större, i förväg noggrant planerade monsterspel medan man i en andra öppnar för lite lösare förbindelser, casual gaming helt enkelt. Att ha det uppdelat på det sättet räknar jag med leder till olika typer av samkväm å ena sidan och behov av tystnad/koncentration å den andra, men allt är bara i teorin så klart.

Ja, exakt! Vill vi dessutom känna gemenskap mellan de olika rummen behöver man gemensamma samkväm t ex vid måltiderna. På FF de luxe har vi precis de möjligheterna!

BjornH

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 21 maj 2018 kl. 10:59:08 »
Hej,

Hur ska ni få upp tyget/dämparmaterialet på väggarna. Vi har ju också arrat ett rum på LinCon och jag vet att de är ganska noga med tejpföbudet... I vårat rum tycker jag det är hyfsat bra ljudnivå, det kan ju iofs vara att det inte brukar vara jättefullt.

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 21 maj 2018 kl. 13:02:47 »
Kolla med vaktmästarna / fastighetsserviceteknikerna vi är inget omöjligt släkte   :D
Nu är det spel med Red Barricades samt Red Badge Of Courage i lokalen.

Rydfalk

• Löjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 21 maj 2018 kl. 14:49:16 »
Hur ska ni få upp tyget/dämparmaterialet på väggarna. Vi har ju också arrat ett rum på LinCon och jag vet att de är ganska noga med tejpföbudet... I vårat rum tycker jag det är hyfsat bra ljudnivå, det kan ju iofs vara att det inte brukar vara jättefullt.

Absolut ingen tejp - tejpa tyg brukar dessutom bara vara sådär (i bästa fall...)
Detta blir på långsidan med "fönster" uppe i taket. Under fönstret - fortfarande en bra bit upp - sitter en röd I-balk. Tänkte antingen klämmor på balken eller supermagneter - de senare brukar dock kosta en slant. Sedan nylonlinor eller liknade och klämmor på tyget. Man kan nåla fast fanor etc på tyget.

Mina kidds går fortfarande på LiU så jag tänkte sätta dem på utvärdering av fastsättning etc.

Vaktmästare och sånt tror jag inte LinCon har tillgång till. Det skulle vara Piasava i så fall. Tar första varvet själva.

Niklas S

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 21 maj 2018 kl. 19:55:51 »
Hej alla
Jag arrangerade rummet "Mythos & more" på Lincon år och vi lyckades ganska bra med att dämpa bullret.
Alla spel med tärningar hade Dice trays med tjock mjuk botten
Alla bord (utom ett) hade duk, långbordet i mitten täcktes helt med tunga dukar av röd sammet (passade tematiskt till Blood rage mfl) och det gjorde ganska stor skillnad :-)

Delirium

• Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 21 maj 2018 kl. 20:54:50 »
Bra förslag! Kamouflagemönstrade dukar nästa år? ;)
Thunder in the East!

Rydfalk

• Löjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 22 maj 2018 kl. 06:58:29 »
Mythos rummet var verkligen mycket snyggt!

Hade vi på ett motsvarande sätt kört långbord så... Nu har vi en massa bord som ställs ihop beroende på vad som spelas. Lite olika varje år och ibland varje dag. Fixar man dukar som passar ett (1) bord så funkar det naturligtvis även när man sätter ihop borden. Det blir dock många dukar att fålla. Sedan tror jag att tyg som sitter i huvudhöjd dämpar mer? :insecure:

Vi har gott om dukar i Figgrummet som också har problem men ljudnivån där är nog högre från början.

Kamouflagemönstrat tyg vill vi ju ha, men det blir det bara om det finns till ett bra pris. Är just nu ute beredd på budgetalternativet.

Delirium

• Major
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 22 maj 2018 kl. 07:07:04 »
Finns förstås andra mönster man associerar med krig. Vi kan se till 1700-talets exploderande färgprakter på uniformer som inspiration.:)
Thunder in the East!

Rydfalk

• Löjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 22 maj 2018 kl. 10:19:42 »
Finns förstås andra mönster man associerar med krig. Vi kan se till 1700-talets exploderande färgprakter på uniformer som inspiration.:)

Tror snarare på någon av fyra nyanser av brunt... ;)

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 22 maj 2018 kl. 11:42:09 »
Dukar som glider iväg under kartan  :shock:
Nu är det spel med Red Barricades samt Red Badge Of Courage i lokalen.

Rydfalk

• Löjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 22 maj 2018 kl. 12:10:24 »
Dukar som glider iväg under kartan  :shock:
...mmm... :insecure:
Fortsätter nog med väggplanen...