Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Event-akustik!

Startat av Rydfalk, 14 maj 2018 kl. 13:19:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rydfalk

Är det något att satsa på?

LiU har - som många av er vet - en fruktansvärd akustik i rummen. Tanken (om den finns) är väl att de ska vara fyllda av ljudabsorberande kroppar och att i princip bara en person i taget ska prata - att slå tärningar är det inte tal om!
Är det bara på LiU/LinCon behovet finns?
Skulle det vara värt att försöka hitta något att sätta upp som kan absorbera en del av ljudet?

  • Obligatorisk tärningsdämpning
    Kan vi enkelt och billigt fixa tärningsunderlägg? Scipio-glas kan också fungera.
  • Begagnade ljudabsorbenter
    Verkar ligga runt 600 spänn för typ en kvadratmeter
  • Täcka en vägg med tyg
    T ex 8 meter M90 cammo-tyg skulle kosta i runda slängar 1000:-
  • Andra idéer och tankar?
Om vi har några tankar kan vi fundera på hur vi hanterar ev finansiering. Kan man sälja en reklamplats  ;) annars kanske en Swish-insamling?
"Hoppas det regnar i sommar!"

jerry

ljudabsorbenter............ :ultra:
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Rydfalk

Citat från: jerry skrivet 14 maj 2018 kl. 20:20:41
ljudabsorbenter............ :ultra:
Fruktansvärt extremt osexiga egentligen... :roll:
"Hoppas det regnar i sommar!"

jerry

tja... finns i en del kulörer... men visst lite gamla fanor o tältdukar är ju mer... mer ....  :ultra:
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Rydfalk

Citat från: jerry skrivet 14 maj 2018 kl. 22:20:16
tja... finns i en del kulörer... men visst lite gamla fanor o tältdukar är ju mer... mer ....  :ultra:
:up:
"Hoppas det regnar i sommar!"

tinG

Å andra sidan är krig generellt sett mycket högljudda "event"...  :P
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Rydfalk

Citat från: tinG skrivet 15 maj 2018 kl. 09:11:55
Å andra sidan är krig generellt sett mycket högljudda "event"...  :P

Ja, och även de mer akademiska varianterna. Vi hade folk i år som flyttade ut bord och andra som mådde dåligt av volymen i rummet.
"Hoppas det regnar i sommar!"

jerry

Begagnade absorbenter som man enkelt kan hänga med en ståltråd på baksidan ... likt en tavla.
Har monterat en del sådana i skolans ljudrum o det går fort, visst det blir ett par hål i väggen .... men dom kan ställas på golv också, i alla fall denna modell

Men är det så kalt på väggarna i skolan ?
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Rydfalk

#8
Som jag skrev i inledningen så är det urusel akustik i C-huset på LiU. (Kåken byggdes på tidigt 70-tal för TV-undervisning... ) Två väggar har äldre typer av ljudabsorbenter, en långsida saknar och en kortsida är den med tavlan. Det finns en balk i takhöjd längs långsidan där man kanske skulle kunna sätta fast klämmor.

Min extrema snabbkoll på begagnade ljudabsorbenter visade att de var dyra.
"Hoppas det regnar i sommar!"

jerry

Ja tunga draperier av något slag kan nog få ner volymen
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Björn von Knorring

Jag är för någon form av pengainsamling för att fixa det som behövs.

rensarn

Typ väggar av äggkartonger likt en gammal replokal. :lol:
Rensarn

Delirium

Vi har ju pratat om det här vid några tillfällen, min egen lösning har väl varit att fokusera på krigsspel på de andra konventen där det är bättre förutsättningar (akustik, käk, etc) och spela mindre spel på Lincon (medan andra gör tvärtom :) ).

En lösning vi haft uppe är att byta rum i C-huset. Kanske om man slår ihop blipp och figg till ett annat rum som är bättre ljudisolerat (hur är det med "köket" där scifi och fantasy var i år t ex?).

Men som sagt, personligen är problemet mindre för mig numera eftersom jag krigar på lyxkonventen istället. :)
1914

Hannes

Delirium: gissar att du syftar på zombie- och scifi-rummet. Jag var där och det var inget vidare ljudmässigt, därför lånade vi ett spel bara och gav oss ut i korridoren.

Delirium

Ah, okej, det såg åtminstone lite mysigt ut.

Generellt var ju faktiskt spelmöjligheterna sämre i år eftersom antalet bord som lämpar sig för spel i korridorerna och andra allmäna ytor hade minskat ännu mer i och med allt fler singel-läsplatser ställs ut. Obegripligt ur spelkonventssynpunkt men kanske någon student föredrar det. Mindre socialt måste det ju bli i alla fall? Något jag antar kommer att tas upp i stora Linconledningen, det var ju faktiskt svårt att få plats för spel många gånger...
1914