Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av ATOs Four Roads to Paris

Startat av Strv102r, 17 juni 2018 kl. 15:28:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Systemet för att styra tysken kan innebära att denne inte gör så mycket. Och så blir det GT1. Tysken startar mycket försiktigt. XIX Pzkåren framgrupperar in i Luxemburg, och luftlandsätter i Holland. Men det är allt! Belgaren framgrupperar liksom britten. Som fransman är jag lite avvaktande. Ser helst att tysken får genom Belgien och mot norra kanalkanten och håller sig långt från Paris och den södra kartkanten som mon seger hänger på. Britten ser det inte riktigt så.







GT 2 får jag spela tysken. Nu får jag tysken trycka på lite. Holland körs nästan helt över. De frontnära belgarna slås när de tyska pansartäterna rullar in och överlevande belgare samlas i Antwerpen.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag får köra tysken igen. Jag fortsätter med den övergripande idén att gå genom Belgien mot kanalkusten. Belgarna och de sista holländarna trashas. Tyskarna når den belgiska kusten vid Oostende. Britterna slås tillbaka.






Britten får köra tysken. Men systemet slår till igen och tyskarna blir inaktiva såtillvida att de omgrupperar men inte anfaller. Halt-order? Jag börjar ana att min övergripande ide kanske inte är felfri. Britterna visade mindre motståndskraft än jag trodde förra rundan, ochbom de inte håller så kanske tyslken hinner rensa kusten och ändå hinna ner i söder? Jag omgrupperar lite förband mot nordväst för att ha beredskap för just det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag får köra tysken igen! Han trycker på mot kusten i Belgien och britten, och de franska förbanden i Dunkerque, tvingas vika mot sydväst. Jag börjar skifta förband från Maginotlinjen västerut.






Bruten får köra tysken.  Denne trycker på mot kusten efter britterna. Dessa börjar evakuera från Le Havre långt ner i sydväst och börjar backa mot hamnen. Jag börjar inse att britten kommer förlora för snabbt. Det kommer finnas tid för tysken att kvadda mig också. Detta accentueras av att brit ten låter tysken anfalla rakt söderut i centern. Han skär som en varm kniv i smör. Illa. Mycket illa.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Britten evakuerar så fort han kan. Jag försöker omgruppera för att täcka upp det hål han lämnar, men med ett accelererande dåligt läge i centern är det svårt.







Britten är ute ur spelet. Tysken pressar på. Det finns inte en chans i h-vete att jag kan uppnå mina segervillkor med det antal GT som är kvar.

Det här var inte i samma klass som de andra spelen som spelupplevelse. Men det kan bero på att vi tog för lätt på det. Det är ganska stort djup i det här med samarbetet. Man spelar inte bara mot varandra för att vinna ensam. Man måste spela tillsammans för att inte tysken ska vinna. Den balansen är inte snuten ur näsan. Det här fordrar nog lite mer av spelarna än vad vi lade in. Vore kul att höra vad någon annan som provat tycker.




Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Det fjärde spelet på temat, The Seeds of Disaster,  är ännu mer annorlunda ur en aspekt. Det startar 1934. Under fredskedet är varje GT ett år och man sysslar med att skapa sina armeer, pansarkårer, flygflottor med mera och spionerar på varandra. Vid armed belligerence, kanske vi skulle kalla det kris, så övergår det till månadsturer. Vid krig så är det veckoturer. Vi tar det efter France 1940 och Victory in the West.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget 1934. Tysken har tre ursvaga arméer i västra Tyskland. Fransosen tre väsentligt starkare i nordvästra Frankrike, och belgarna och holländarna var sin kår.






Under 1934 stärktes tyskarna två av sina arméer medan de allierade låter belgarna reagera på Hitlers maktövertagande. Två kavallerikårer mobilseras. Någon fransk armé stärks också.






1935 reagerar holländarna efter belgisk förebild. Hann städa undan det kortet innan fotot. Annars mest uppbyggnad av redan befintliga infanteriförband.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



1936. Fransmännen satsar på flygvapnet. Tyskarna bygger infanteri. Inmarschen i Rhenlandet driver upp konfliktnivån till opposition.







1937. Spanska inbördeskriget rasar. Tyskarna satsar på flygvapnet och motoriserade kårer. Fransmännen på infanteri. Tyskarna börjar genomföra stora övningar.



Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



1938. Anschluss och Sudetkrisen. Konfliktnivån ökar till military preparations. Jag drabbas av dispyter om flygplansdesign så jag får inte investera i flyg. Blir pansar och infanteri istället. Tysken bygger Westwall till del och ppansarkårer. En tysk armé lämnar garnisonen och rör sig mot fransk-tyska gränsen.






1939. Tjeckoslovakienkrisen. Armed belligerence. Tysken grupperar två till  arméer vid gränsen. Jag svarar också med att gruppera ut förband. Tack vare en deal med USA kan jag kompensera förra årets bortfall i flygproduktion.






1940. Tyskland invaderar Polen på vintern. Alla förband utom tre arméer deltar i invasionen. Jag har superkortet som medger att jag kan spela tre kort. Fransmännen beslutar att satsa på mer pansar, en effektivare doktrin och tysken drabbas av brist på stål och aluminium, men det kompenserar han med att prioritera pansarförbanden. Jag börjar fältgruppera förbanden.







Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De tyska förbanden börjar återkomma från Polen. BEF anländer i norra Frankrike. Min utgångsgruppering är i stort sett klar. 1 och 7 arméerna mot belgiska gränsen, 4 som reserv. Mot Ardennerna 9 och 2 och nere mot tyska gränsen i Maginotlinjen 5, 8 och 3 arméerna. De tre senare är svagare än de övriga.






Resten av tyska armen återkommer. Jag finjusterar. Den polska kårengrupperar i sydost.






Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nu är det nog klart... Pansarförbanden är alla grupperade som taktisk reserv vilket är det närmsta begrepp jag hittar för det speltekniska "poised".






Så börjar det. I Holland går det fort. Anfallet inni Belgien rullar på och BEF, 1 och 7 arméerna rör sig för att möta tyskarna. I Belgien. I ardennerna lämnar 5 pansarkårer de två arméerna bakom sig och rullar i förväg. De anfaller 9 armen i Sedan, men hejdas. Min 3 armé anfaller mot sydvästra Tyskland, men hejdas 18 tyska armen. Min armé ör väsentligt starkare och kan nog på sikt nöta ner tysken. Polackerna får över gränsen.






Holland faller och Belgien är på fallrepet. BEF viker. Fransmännen grupperar dör att försvara la patrie. I söder håller tyska 18 än, men det börjar se illa ut.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Belgien faller. Och dessutom tvingas 9 armen att vika uppriven från Sedan. 7 armen håller norr Sedan mot två tyska arméer. 18 håller än. Jag går till motanfall mot den tyska framgången vid Sedan med både 7 och 4, reserven, arméerna. Det misslyckas.








BEF håller Lille men tyskarna närmar sig. Den tyska framgången vid Sedan utvecklas. Men 7 armen håller än!

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nu kollapsar de nötta franska 4 och 7 arméerna ovh tysken rinner mot Paris! Tre pansarkårer ilar i förväg. Jag omgrupperar kårer med strategisk förflyttning och gör vad jag kan med arméerna. BEF skyddar Dunkerque och 1 franska tar över Lille. I söder ger en nött 18 tyska armen upp och retirerar österut, ger upp Stottgart, men med stöd av flyg och pansarkåren från 16 i Holland spöar man upp den förföljande 3 armen rejält.






Lille faller och 1 armen viker mot Paris där de tyska arméerna kommeit ikapp och tagit norra Paris. BEF är instängd i Dunkerque. Min 5 armé anfaller tyska 2 i Siegfriedlinjen, men slås tillbaka. Tyska 18 återtar Stuttgart, men min 3 går till motanfall och slår 18 helt.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Övriga delar av Paris håller. BEF håller Dunkerque ovh min 3 rör sig österut in i Tyskland mot Wiesbaden.
Slutläge. Oavgjort.

Intressant ide. Men genomförandet brister. Själva kriget saknar en del mekaniker. Exempelvis finns inga underhållsregler vilket får stora effekter.



Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.