Författare Ämne: Replay av ATOs Four Roads to Paris  (läst 557 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7841
    • Visa profil
SV: Replay av ATOs Four Roads to Paris
« Svar #15 skrivet: 3 juli 2018 kl. 16:22:25 »
Systemet för att styra tysken kan innebära att denne inte gör så mycket. Och så blir det GT1. Tysken startar mycket försiktigt. XIX Pzkåren framgrupperar in i Luxemburg, och luftlandsätter i Holland. Men det är allt! Belgaren framgrupperar liksom britten. Som fransman är jag lite avvaktande. Ser helst att tysken får genom Belgien och mot norra kanalkanten och håller sig långt från Paris och den södra kartkanten som mon seger hänger på. Britten ser det inte riktigt så.

GT 2 får jag spela tysken. Nu får jag tysken trycka på lite. Holland körs nästan helt över. De frontnära belgarna slås när de tyska pansartäterna rullar in och överlevande belgare samlas i Antwerpen.

Ola Palmquist

Spelar nu: Hexasims Marie 1918, Friedensturm, därefter GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 4 juli 2018 kl. 19:10:03 »

Jag får köra tysken igen. Jag fortsätter med den övergripande idén att gå genom Belgien mot kanalkusten. Belgarna och de sista holländarna trashas. Tyskarna når den belgiska kusten vid Oostende. Britterna slås tillbaka.

Britten får köra tysken. Men systemet slår till igen och tyskarna blir inaktiva såtillvida att de omgrupperar men inte anfaller. Halt-order? Jag börjar ana att min övergripande ide kanske inte är felfri. Britterna visade mindre motståndskraft än jag trodde förra rundan, ochbom de inte håller så kanske tyslken hinner rensa kusten och ändå hinna ner i söder? Jag omgrupperar lite förband mot nordväst för att ha beredskap för just det.
Ola Palmquist

Spelar nu: Hexasims Marie 1918, Friedensturm, därefter GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 5 juli 2018 kl. 21:55:02 »

Jag får köra tysken igen! Han trycker på mot kusten i Belgien och britten, och de franska förbanden i Dunkerque, tvingas vika mot sydväst. Jag börjar skifta förband från Maginotlinjen västerut.

Bruten får köra tysken.  Denne trycker på mot kusten efter britterna. Dessa börjar evakuera från Le Havre långt ner i sydväst och börjar backa mot hamnen. Jag börjar inse att britten kommer förlora för snabbt. Det kommer finnas tid för tysken att kvadda mig också. Detta accentueras av att brit ten låter tysken anfalla rakt söderut i centern. Han skär som en varm kniv i smör. Illa. Mycket illa.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 6 juli 2018 kl. 21:50:57 »

Britten evakuerar så fort han kan. Jag försöker omgruppera för att täcka upp det hål han lämnar, men med ett accelererande dåligt läge i centern är det svårt.

Britten är ute ur spelet. Tysken pressar på. Det finns inte en chans i h-vete att jag kan uppnå mina segervillkor med det antal GT som är kvar.

Det här var inte i samma klass som de andra spelen som spelupplevelse. Men det kan bero på att vi tog för lätt på det. Det är ganska stort djup i det här med samarbetet. Man spelar inte bara mot varandra för att vinna ensam. Man måste spela tillsammans för att inte tysken ska vinna. Den balansen är inte snuten ur näsan. Det här fordrar nog lite mer av spelarna än vad vi lade in. Vore kul att höra vad någon annan som provat tycker.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 17 juli 2018 kl. 09:08:14 »
Det fjärde spelet på temat, The Seeds of Disaster,  är ännu mer annorlunda ur en aspekt. Det startar 1934. Under fredskedet är varje GT ett år och man sysslar med att skapa sina armeer, pansarkårer, flygflottor med mera och spionerar på varandra. Vid armed belligerence, kanske vi skulle kalla det kris, så övergår det till månadsturer. Vid krig så är det veckoturer. Vi tar det efter France 1940 och Victory in the West.
Ola Palmquist