Författare Ämne: Replay av S&T Twilight of the Hapsburgs  (läst 1209 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7991
    • Visa profil
Replay av S&T Twilight of the Hapsburgs
« skrivet: 17 juli 2018 kl. 09:17:05 »

Under den tidsperiod som täcks av Marne 1918 Friedensturm genomförde Österikarna sin sista offensiv mot italienarna. Spelet fokuserar på detta ganska misslyckade företag. Då kartområdet täcker en sor yta som finns det dessutom med senarion för Caporetto oktober 1917 och den sista italienska offensiven, Vittorio Veneto, i spelet.

Verkar vara ett ganska standardspel med något undantag för att förbanden kan vara nedgrävda, med 0 offensibförmåga och rörlighet med bra försvarsförmåga, eller "rörliga" med förmåfa till offensiv strid och rörlighet, men sämre försvarsförmåga. De bästa förbanden i spelet är inte tyska, utan österrikiska, med ett par bra itelienska i nästan samma klass. Designers, Mike Bennnghof (Avalanche press), har österrikisk härkomst.

Ola Palmquist

Spelar nu: S & T The Great Northern Wars, därefter Fields of Battle, the Great Northern War, S & T on to Moscow, SGPs Holowzyn, the Wargamers Lesnaja och Peter the Great. GMTs Pax Baltica,  ATOs A Thunder upon the Land. Sedan GMTs the Burning Blue.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
SV: Replay av S&T Twilight of the Hapsburgs
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2018 kl. 20:27:20 »

Kartan. Inte vacker kanske . Förhoppningsvis funkis. Oroar mig lite för skalan... upplösningen känns grov.
Ola Palmquist

Spelar nu: S & T The Great Northern Wars, därefter Fields of Battle, the Great Northern War, S & T on to Moscow, SGPs Holowzyn, the Wargamers Lesnaja och Peter the Great. GMTs Pax Baltica,  ATOs A Thunder upon the Land. Sedan GMTs the Burning Blue.

Elias Nordling

• Generalmajor
  • *
  • Antal inlägg: 4959
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2018 kl. 10:38:07 »
Jag minns det som att spelet utspelade sig i en hex, typ.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2018 kl. 18:03:24 »
Jag minns det som att spelet utspelade sig i en hex, typ.

Just det med att största delen av kartan är utfyllnad känns som ett potentiellt problem. Men den österrikiska offensiven 1018 genomfördes ju två olika avsnitt en bit från varandra och vill man ha med dem båda på samma karta så kanske det blir så. Frågan är då om det inte varit ett bättre val att ha en karta (kanske tryckt på båda sidor) vardera med två scenaror?  Vi får se!
Ola Palmquist

aegneus

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 677
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2018 kl. 12:20:46 »
Får man gissa att Habsburgs generalstab tänker försöka bryta igenom och marschera ut trupper från södra delen - och italienska staben vill få ut trupper i öst / norr ?  Skulle förklara kartomfånget i alla fall :)

Klas Malmström

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
    • http://www.klasm.com
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2018 kl. 12:27:10 »
Om jag minns korrekt från boken "The White War" så var inte den österrike-ungerska befälhavaren (Svetozar Boroević) särskilt pigg på denna offensiv, men Ö-U pressades av tyskarna att genomföra den.
Klas Malmström
Linköping

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2018 kl. 23:26:46 »

Utgångsläget för Caporetto oktober 1917. Skalan är 6 km/hex vilket är det dubbla mot Marne 1918 Friedensturm. Stacking tillåter det dubbla. Check so far. Österrikiska 11 armén har ett enormt områdesansvar, 10 not so much, men den har bara två divisioner. Tyska 14 armén innehåller också österrikiska och bajerska förband. I sydost 1. resp 2. Isonzo arméerna.
« Senast ändrad: 31 juli 2018 kl. 23:31:31 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 1 augusti 2018 kl. 15:22:44 »

Efter GT1 har 14 armen tagit sig in ett par hex över den italienska fronten. 2 italienska armen har lidit så stora förluster att panikregeln träder i kraft och de måste fly en förrlyttning mot väster eller söder.  Det är bara därför italienarna framför 2 Isonzo armen har vikit. I väster har 11 armen gjort ett lyckat, men kostsamt anfall. Mina anfall i sydväst med 1 armen i nordlig riktning har växlat mellan fiasko och katastrof.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 1 augusti 2018 kl. 22:36:10 »

Efter GT2 har den italienska 2. armén panikflykt lagt sig och förbanden återgår till att försvara sig effektivt i den svåra terrängen. 14 armens GT1 bonusar är borta vilket gör det i princip omöjligt att få mer än 1-1 i odds och CRT är hårda (det finns olika typer av anfall) mot den offensive , och dessutom är hela armen out of command då det inte finns någon depå eller går någon järnvägslinje upp i bergen till dem. De får nu bara en aktivering per GT vilket gör det hart när omöjligt att komma framåt då det inte finns någon "advance after combat" i detta system.  Isonzo arméerna är i command, men mot det kompakta motståndet är det vansinne att anfalla. Historiskt slutade den italienska reträtten först vid floden Piave, där de röda skyttegravslinjerna är markerade för 1918 scenariona, men det är ju helt obegripligt för mig hur det ska kunna uppnås i det här systemet. I väster får 10 armén små framgångar.

Nu vidtar en massa GT där inget rör sig mer än enstaka hex för 14 armén och inget alls i söder. Allt annat än probe-anfall är potentiellt självmord på de aktuella oddsen. Probe är meningslöst om man är out of command då man inte tillfogar förluster på de oddsen utan bara kan ta terräng. Som man inte kan rycka fram i utan en andra aktivering och motståndaren kan återbesätta terrängen. Efter ett katatsrofanfall ( i utfall alltså, inte i sannolikhet då 1-1 på assault CRT ger 66% chans för katastrof) så avbryter österrikaren allt offensiv aktivitet i öst och för över förband till 10 armén som faktiskt tar terräng. Jag kontrar så klart på samma sätt. Näst sista GT blir random event German disaster in the west, i Frankrike alltså, så alla tyska och bajerska förband dras ur. Tja, det var ju egentligen redan klart, sedan 10 GT av 14, men det blir ju lite definitivt när österrikaren måste lappa ihop luckorna efter att huvudddeln av 14 armén drar. Slutläget nedan.

Någon vidare simulering av Capoertto känns det inte som. Systemet kanske gör ett bättre jobb med att skildra sommaroffensivern 1918, som ju är huvudscenariot? Så jag slår inte fast att det är ett kasst spel, utan kanske bara ett kasst scenario?

Hur det gick? Österrikisk seger. Jo! Jag lovar! Det beror på förlusterna. Jag tappade 20 steps, 12 första GT. Det räckte.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2 augusti 2018 kl. 21:06:07 »

Utgångsläget inför den österrikiska sommaroffensiven 1918. Tillika Slutläget efter Caporetto. Som vi inte kom i närheten av sist. I italienska 6 armen ingår en brittisk kår med tre divisioner och fransk ned två dito. I 9 armen ingår en tjeckisk exilstormdivision.  Österrikiska anfallsriktningen är 11 armen och Isonzo arméns östra flygel.

Vi börjar! Omedelbart märker vi problemet med  CRT och systemet. Man kommer som bäst upp i 2-1, för det mesta bara 1-1 och båda är sannolikt självmord med stormanfall, även om fienden också sannolikt tar stora förluster.  Utfall Bloodbath som uppstår ca 50% av tiden på 2-1 där båda tappar hälften av sina steps är ohållbart mer än enstaka gång med hänsyn till att anfallaren i det stora inte är så vidare överlägsen. Övriga utfall är ännu sämre, utom i ett av sex fall där man sommoffensiv undgår förluster. Med probeanfall minskar risken för stora förluster radikalt, för båda, men då det inte finns någon advance after combat kan man bara nyttja en fientlig reträtt om man är i Command och får en uppföljningsomgång.  I uppföljningsomgången är probe meningslöst, om man inte har sådana odds att man kan tillfoga förluster ändå. Men då kör man ju assault? Flera CRT är sällan en bra ide.

Österrikaren vil spara truppen, ett par statistiskt sannolika blodiga utfall så är spelet över då anfallskraften tvärdör, så han kör i huvudsak probe. Isonzoarmen kommer inte en millimeter framåt.

I väster genomförs flera anfall där ett probe, längst i väster, faktiskt tvingar min 36 bergsjägardivision bakåt och han kan gruppera fram under uppföljningsomgången. Uppföljningsanfallet mot 54 jägardivisionen ger dock ingenting. Längre österut lyckas han faktiskt i två anfall, ett uppföljningsanfall, helt slå en brittisk division helt, men det kostar 50% i anfallakraft i tre av fyra elitdivisioner. Och jag kan gruppera in en 34 infdiv i luckan som ju han inte kan nyttja då britterna slogs i uppföljningen. Ingen advance after combat....

« Senast ändrad: 3 augusti 2018 kl. 12:47:44 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 3 augusti 2018 kl. 12:39:22 »

Österrikaren väljer nu att ta större risker och väljer assault även på 2-1 och ibland på 1-1. Tärningsslag på 1-2 är katastrof, 3-4 katastrof på sikt men viss lokal framgång, och 5-6 är bra. Han lyckas slå en imponerande radda femmor och sexor!  Även i väster tar han terräng, men jag går till motanfall och återupprättar frontlinjen.

Fortsatta femmor och sexor gör att hans anfalllskraft bibehålls snarare än dör snabbt vilket den statistiskt borde. Jag för över delar av 9 armen till väster. I öster avvaktar han tillåtelse att använda gas.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 4 augusti 2018 kl. 11:34:37 »

Min motspelare verkar uppmuntrad av de lokala framgångarna tack vare de våghalsiga men hittills sällsamt lyckade stormningarna. Så han fortsätter! Lyckan står den djärve bi och femmor och sexor trillar in. Längs Garda-sjöns östra strand tar han mer terräng medan han ägnar sig åt att slå britterna snett bakom sig på andra sidan bergsmassivet. Jag tillför huvuddelen av 9 armen och låter dess stab ta över vid Gardasjön.

Till sist kommer statistiken ikapp honom i en stormning vid Gardasjön och hans anfallskraft bryts. Han övergår till försvar och drar en bergsjägardivision bakåt för att förstärka i den kvarvarande riktningen. Där har han kastat om anfallsriktning och slagit min division uppe i massivet och desutom nästan utplånat den brittiska kåren i öster. Han har nu en bred bas att utgå från med tryggade kommunikationslinjer bakåt. Men under tiden som detta tagit har jag tillförs nya förband och frågan är hur länge han kan trotsa statistiken? Kommer han ner till Vicenza innan han är slut. Ytterst osannolikt.

I öster lyckas han med hjälp av en gasinsats bryta sig genom mitt försvar. Jag går till motanfall, men kastats tillbaka vilket öppnar viss manövermöjlighet när det blir hans tur igen.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 4 augusti 2018 kl. 18:52:56 »

Men så kastar han om och anfaller från massivet åt väster i samordning med förbanden öster om Garda-sjön. Han slår en elitdivision, igen osannolikt, men det tillåter mig att bygga upp ett nytt försvar öster massivet.

I öster grupperar österrikaren fram för att skydda sin bergjägardivision i söder. Jag drar ur bra förband ur försvarslinjen norr och väster om avsnittet och går till motanfall. Det lyckas och plötsligt ser det lite pyton ut för bergsjägarna.
« Senast ändrad: 5 augusti 2018 kl. 09:47:28 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 5 augusti 2018 kl. 10:22:18 »

I väster övergår österrikaren till försvar. Han kommer inte  närmare sina mål och det handlar just nu bara om utnötning, vilket på sikt i det här systemet kräver stor överlägsenhet för att inte med ganska stor säkerhet gynna försvararen. I synnerhet uppe i den svåra terrängen.

I öster försöker han dra ur bakåt men mitt motanfall rullar på. I den öppna terrängen mot en fiende som inte är nedgrävd är det lättare att uppnå resultat.

Efter ännu ett GT är frontlinjen inöst återupprättad. Allt österrikaren har uppnått är att ta 12 x 60 km uppe i bergen i väst. Kanske inomhus för sig inte så dåligt för VK1 i den terrängen, men knappast nog för att slå Italien ur kriget.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 5 augusti 2018 kl. 18:46:05 »

Jag samlar ihop för en motoffensiv i öster, men första GT kommer jag ingenstans.

Nästa GT lyckas jag ta en hex i den österrikiska Piave-linjen.

Med lite knaprande börjar jag bryta upp försvaret.

Det tar lite fart. Hade det inte varit för den österrikiska 3 bergsjägardivisionen Edelweiss hade katastrofen för österrikaren i öster varit total.

Slutläge. Ganska likt startläget frånsett dödhögen.

Det här scenariot känns mer relevant mot den historiska förlagan än Caporetto. Men det händer inte mycket i spelväg och känns lite ointressant. Som spel. Som komplement till den utmärkta historiska bakgrundsartikeln i tidningen ökar värdet avsevärt. Normalt är de väl tvärtom, att spelet är grejen och historiken ska öka värdet av spelet. Här blir det lite tvärtom. Funkar för mig som är så historieintresserad, men jag hade nog nått det syftet lika bra om jag kört solitärt. För de som vill spela spännande spel, släpp skräpet.
Ola Palmquist