Författare Ämne: Replay av GMTs France 40  (läst 382 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7873
    • Visa profil
Replay av GMTs France 40
« skrivet: 4 augusti 2018 kl. 18:14:38 »

Åter till temat västfälttåget 1940.Jag vill minnas att det kom ut samtidigt som Case Yellow vilket gjorde att GMT fick frågan om de inte konkurrerade med sig själva som gav ut två spel samtidigt om samma fälttåg. De svarade visst att Case Yellow är hela fälttåget geografiskt från Holland till Paris och tidsmässigt från början till och med Case Rot medan France 40 bara är själva stöten från Meuse till kanalen. Alltså två olika teman. Tja, de är ju på samma sätt i Four Roads to Paris. Om Case Yellow temamässigt motsvarar Springtime for Hitler i Four Roads to Paris så motsvarar France 40 Strange Victory. Temamässigt i alla fall. Strange Victory är ju ett solitärspel där allt fokuserar på pansarkårerna och divisionerna i dem. France 40 har divisionsbrickor för alla förband, och några mindre som brigader, regementen ( för de tyska Pzdiv) och även bataljoner. Brickorna nedan. De är väldigt lika de i Case Yellow. Mycket märkligt!  :insecure:

Ser fram mot det här!
« Senast ändrad: 4 augusti 2018 kl. 18:16:29 av Strv102r »
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Micke G

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Replay av GMTs France 40
« Svar #1 skrivet: 4 augusti 2018 kl. 19:52:22 »
Detta skall bli intressant, har alltid varit sugen på det här spelet men inte kommit mig för att köpa det  :)

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 4 augusti 2018 kl. 20:52:18 »
Gillar bilden på den brittiske skyttesoldaten i övre högra hörnet. Han finns med i tecknad version på Avalon Hills Squadleadermodul Crescendo of Doom.
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Elias Nordling

• Generalmajor
  • *
  • Antal inlägg: 4950
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 5 augusti 2018 kl. 08:33:00 »
Det är ett väldigt bra spel!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 464
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 5 augusti 2018 kl. 17:56:53 »
Ett av mina favoritspel, ska bli kul att följa!

Solospelar Simonitchs Normandy 44 just nu, så jag är i rätt stämning.

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 509
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 5 augusti 2018 kl. 18:13:02 »
Oj då!  :o

Mitt intryck efter att spelat igenom detta var väldigt negativt. Så pass att det är ett av få spel jag någonsin sålt. Ingen nerv, en massa odds-maximerande och sjukt krystade "victory conditions". Med brasklapp att jag körde det solo och det är 3 år sedan.

Värt att tillägga är att Ardennes '44 är ett av mina favoritspel! En lite för ambitiös AAR som inte gick hela vägen finns här: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3410.0

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 7 augusti 2018 kl. 00:37:14 »

Utgångsläget är strax innan slutläget i SPIs Sedan 1940 scenario i Battles for the Ardennes Quad. Tyskarna står omedelbart öster om Meuse. Rheinhards XXXXI kår har bara 6 Pzdiv. ( Pz ansluter senare, som i de andra spelen beroende på tidsskala).
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 7 augusti 2018 kl. 11:50:24 »

Det går sådär för tysken. Vid Sedan så tar sig 1 och 10 Pzdiv över med lätthet, mem 6 Pz hejdas liksom 5 och 7 vid Dinant. I norr jagar XVI kåren de två franska DLM bakåt.

Vis Sedan försvarat 10 Pz och GD södra flanken, mycket historiskt, medan 1 och 2 Pz anfaller västerut. XIX kåren alltså OK. 6 Pz tar sig över Meuse men är ganska tilltufsad. XV kåren står och stampat trots förstärkning av två infdiv då också jag förstärkt försvaret. I norr fajtas XVI kåren med de två DLM och en infdiv. En DLM rivs upp fullständigt.

XIX kåren kämpar på mot envist försvar. Jag har haft bra tur med mina determinera defence måste jag säga, och den tur min motståndare hade med tärningarna i förra spelet, den österrikiska sommaroffensiven i Italien 1918, har han absolut inte här. Så det går lite segt. 6 Pz exploaterat västerut, men är nu nere på nästan halvt stridsvärde.  XV kåren med 5 och 7 Pz tar sig till sist över vid Dinant,men möts av en DCR. I norr har båda mina DLM decimerade, men nu står han inför Dyle-linjen.
« Senast ändrad: 7 augusti 2018 kl. 22:00:37 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 7 augusti 2018 kl. 22:15:54 »

10 Pz avlöses av infanteri söder Sedan och XIX Pz kåren kan utöka brohuvudet med hjälp av 6 Pz som tillbakatryckta för att hjälpa till att få det att lossna. En motoriserad skyttedivision ansluter också framåt. XV kåren se4 också ut att få ett genombrott till stånd.XVI kåren och en del infanteri avbryter striderna norr Namur och rör sig östervom staden för att ansluta bakom XV kåren. 8 Pz är på väg framåt och bistår infanteriet att öppna underhållsvägarna till täterna. XV kåren rusar västerut i hålet och når strax söder Mauberge. XVI kåren är på vag framåt bakom. Infanteri skyddar norra flanken.

XIX pansar utökar brohuvudet åt nordväst, men jag samlar en hel del förband, bla två DCR (den ena De Gaulles) i söder och går til motanfall. 6 Pz tappar stort, men det gör De Gaulles 4 DCR också. Det ser ut som om XIX kåren får svårt att lösgöras in närtid. Jag går också till anfall i norr där en tysk infdiv nästan utplånas men den vägrar ge terräng.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 8 augusti 2018 kl. 12:10:40 »

Rommel & Co drar vidare västerut till Cambrais, och BEF tät gör entre i norr. XVI ansluter till Mauberge bakom XV. XXXI och XIX slåss mot de starka franska förbanden i söder. 2 armen inleder ett motanfall sydväst Charleville-Mezier där en motoriserad infanteridivision hejdar dem men med stora förluster. I norr nedkämpas den envisa tyska infdiv helt, men det finns fler.

Fokus för tysken är nu att öppna underhålsvägarna så XV står still. XXXXI och XVI lyckas öppna vägarna helt. 1 armens anfall i norr fortsätter söderut och i söder fortsätter 2 också. 9 och XIX pansarkåren är fastlåsta i en hård kamp.

Med öppnade underhållsvägar kan XV rulla igen, men hotet från BEF har växt så 7 div drar mot sydväst medan 5 håller Cambrais. XVI kåren är på väg västerut.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 9 augusti 2018 kl. 11:31:47 »

XV far västerut och har underställts SS Totenkopf och en motoriserad infdiv. XVI har nått Cambrais. XXXXI och XIX håller på att lösgöra sig från 9 armén. Söder Charlerois går tysken till motanfall och kastar tillbaka mina mest framskjutna delar.

XV kåren tar är längst i väster. XVI anfaller BEF som hotar flanjen och kastar tillbaka två divisioner norrut. Jag lyckas få fram en fransk spaninsgbataljon och en infdiv från 6 armén som faktiskt avkär XV och XVI underhållsvägar, men XXXXI och XIX är nu på väg västerut mot dessa uppnosiga enheter. I norr anfaller tusen från teräänhegn söder Namur mot 1 arméns östra flank och tar terräng. 1 armén å sin sida genomför ett nytt anfall med rester av en DLM och en fräsch DCR längre västerut, sydväst Charlerois, och lyckas slå ett hål som hiotar tyskens underhållslinjer igen. I söder anfaller tysken söderut från Charlesville-Mezier och nedkämpar svaga förband vilket tvingar 2 armen att omgruppera.

Här har det gått 10 GT och scenariot är slut. Tysken har 0 VP och jag 14. Allierad seger. Men han är ju just på väg att avskära förbanden i norr och i Belgien vilket gör att vi utlöser optionen att köra "the extended game" med 4 GT till.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 9 augusti 2018 kl. 18:53:36 »

Tysken satsar på Abbeville. XV kåren drar så det ryker medan XVI håller BEF borta i norr. XXXXI och XIX öppnar underhållsvägarna . 9 startar ett nytt anfall i nordlig riktning medan den från Holland anlända 9 Pz hanterar 1 arméns anfall.

Efter Abbeville fall lämnas en motoriserad div i sydväst medan XV kåren rör sig norrut mot XVI och XIX kårerna som fajtas med britterna runt Lille. XXXxI försvarar i söder där jag börjat bygga upp en ny motanfallstyrka. 9 armen har viss framgång, men inget radikalt.
Ola Palmquist

Elias Nordling

• Generalmajor
  • *
  • Antal inlägg: 4950
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2018 kl. 06:26:20 »
Det där med att fransmannen lyckas hålla linjen i flera omgångar har jag sett i ett parti. Kräver en dos tur omgång ett.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2018 kl. 08:50:28 »
Det där med att fransmannen lyckas hålla linjen i flera omgångar har jag sett i ett parti. Kräver en dos tur omgång ett.

Jajamen! Men en bra marskalk har tur!
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 10 augusti 2018 kl. 13:16:29 »

XV kåren drar norrut av kartan längs kusten mot Bologne och Calais. XVI kåren håller dess flank medan XIX anfaller norrut in i Lille för att komma åt slutpunkterna för de bruittiska förbanden från norr (N-ytorna i rött) I söder fortsätter 9 armén sina lokala anfall och inringar en tysk division som dock vägrar vika. Lokala framgångar som inte påverkar det hela i stort är jag rädd.

BEF genomför ett lokalt motanfall mot en kraftigt reducerad Pzdiv ur XVI kåren med flera divisioner och en pansarbrigad med Matilda II nordost om Arras. Tyskarna viker med förluster. En division ur XIX besätter slutpunkterna, vilket i kombination med XV kårens röresle innebär att BEF hotas inringas utan kontakt med kusten om man zoomar ut lite. En annan division ur XIX försöker hålla underhållsvägarna öppna och i öster anfaller 9 Pz norrut för att öppna en laternativ väg om det skulle misslyckas. Detta drar på sig anfallsförbanden ur 1 armén. 9 armen slår den inringade tyska divisionen.

Slutläge. Nu har tysken plötsligt 18 VP mot 7 för mig. Tysk seger.

Spännade in i det sista. Den tyska framgången känns aldrig garanterad som i många spel om det här fälttåget och hotet mot flankerna är i högsta grad reellt. Detta är något extra!

Ola Palmquist