Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Victory in the West

Startat av Strv102r, 8 augusti 2018 kl. 23:21:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Så lossnar det för tysken i Holland. SSVG och LSSAH bryter genom och fortsätter ända till HAAG. Fästning Hollands skal krossas och UTRECHT faller. 9 Pz kör dock fast med stora förluster och är i praktiken slut. Sämsta Pzdiv ever...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

XVI Pzkåren får ett genombrott i norra Belgien  och når nästan BRYSSEL. belgarna drar sig mot sydväst och in i ANTWERPEN och BRYSSEL. Men MAASTRICHT och del av LIÈGE håller än. Däremot slår sig tyskarna genom mellan LIÈGE och NAMUR.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tyskarna rockar loss och krossar brittiska 48 och 50 div samt ett antal franska förband varav 3 DCR är en. XV kåren anfaller från väst och övriga från öst. De allierade, främst britterna slår tillbaka och slår XXXXI Pzkåren. De avskär dessutom de mest västliga förbanden igen. Dessutom slår allierat bombflyg ut broarna över Meuse...

Strv102r

Liège håller ut! Men Maastricht faller. XVI Pz kåren tar sig in i västra Bryssel. Tyskarna slår sig loss i söder och kvaddar stora delar av BEF. Men man kommer inte närmre kusten. Jag slår tillbaka och den slutkörda 5 Pzdiv slås. Då var hela XV Pzkåren inkasserad. 1 franska armen och BEF norra delar backar mot sydväst. En fransk division sänds fram och skär åter av den tyska pansartäten.

Strv102r

Regn. Begränsar flyget vilket drabbar tyskarna mycket värre. 18 armen påbörjar anfallet mot ANTWERPEN. 4 och 6 arméerna rör sig mot BRYSSEL efter Lieges fall. 12 och 16 arméerna anfaller mot väst för att nå pansarkårerna i täten. Dessa genomför strid i samma terräng. Jag nyttjar det tyska bortfallet i flyg till att återupprätta fronten framför de tyska pansartätrena. En ny fransk arméstab, 10, tar befälet över förbanden vid REIMS. Reservdivisioner från Maginotlinjen börjar röra sig mot stridsomdet.

Strv102r

Efter ett till GT med reg där inte mycket händer, sedan klarnar vädret och tysken börjar rocka igen. Men XVI Pzkåren drabbas nu av Panzer fatigue regeln och blir stående. XIX Pz däremot är ganska utsatt, men med stöd av Luftwaffe genom den en serie blixtanfall river de nästan upp resten av BEF och franska 7 armen utplånas. 12 armen lyckas äntligen bryta sig loss och rör sig för att skydda XIX Pz södra flank. I norr forsar nu 6, 4 och 16 arméerna fram medan 18 fortsätter kriga i ANTWERPEN. 2 armen tar över det defensiva avsnittet bakom 12.

Fredrik H

Jag tycker att det här är ett intressant parti, lite som Adolfs farhågor besannats. Om blixtkriget inte funkat som det var tänkt så kanske det gått som det ni spelar ut.

Strv102r

Citat från: Fredrik H skrivet  4 oktober 2018 kl. 22:19:07
Jag tycker att det här är ett intressant parti, lite som Adolfs farhågor besannats. Om blixtkriget inte funkat som det var tänkt så kanske det gått som det ni spelar ut.

Jag har också reflekterat över det. Hur hade det påverkat organisation och planering av Barbarossa?

Strv102r

Belgarna håller ut i ANTWERPEN. Men i övrigt rasar tyskarna fram genom Belgien i något dom kanske kan liknas vid en Schlieffen-rörelse. BEF är helt utraderad utom en brigad och divisionen som fanns i Maginotlinjen-linjen. Franska 1, 7/och 9 är krossade. Terrängmässigt är vi där man historiskt var efter Dunkerque. Vi är ett par dygn senare än det, men utfallet är i slutändan inte olikt. Dock har båda mycket större förluster. Det tyska infanteriet i Belgien är slitet. Tysken gör halt på pansaret för återhämtning.

Jag förklarar nödläge vilket gör att jag kan börja ta i förband från Narvik, Nordafrika och alperna för att bygga upp en nu vänsterflygel.

Strv102r

Tysken gör ingen operativ halt bara för att pansaret återhämtar. Infanteriet marscherar mot Paris och anfaller därefter över vattendragen vid de två färgade cirklarna. I båda fallen kommer de över. Pansaret har återhämtat rekordsnabbt och försöker exploatera framgångarna genom att anfalla genom de egna infanteriförbanden,  men i båda områdena slås de tillbaka. I den röda cirkeln lyckas jag dessutom därefter kasta tyskarna tillbaka över vattendraget med ett motanfall med 1 DCR och 2 DLM i spetsen. Efter anfallet återgår 1 DCR som reserv medan 2 DLM försvarar återtagen terräng. I den gula cirkeln stoppas mitt motanfall.

Men det håller inte länge. XIX och XVI Pzkårerna anfaller sig över strax väster om den röda cirkeln och jag börjar dra tillbaka västra flygeln till nästa vattendrag. 14 motoriserade kåren, som hittills inte haft en så framträdande roll utan inkluderats i XIX Pzkåren av praktiska skäl anfaller nu över vattedraget igen med hjälp av armeartilleri den gula cirkeln . Nu lyckas det och brittiska 51 skrotas.

Strv102r

Se tyska pansarförbanden, om än få, gör slarvsylta av min vänstra flygel och täten tar sig dessutom över nästa vattendrag. Resterna av min flygel drar sig bakåt efter över den redan förlorade vattendragstsällningen som skulle skydda PARIS i väster. Norr Paris kollapsar försvaret och delar av 6 armen inringas. Kvarvarande delar tar ställningar i PARIS. I norr anländer 18 armen från Holland, eller i alla fall infanteriet. XXXIX Pzkåren är tillsammans med XVI och XIX väster PARIS sedan ett tag. Frågan är om jag ska förklara PARIS som öppen stad, och överge den? Eller om jag ska skapa ett Stalingrad on the Seine?

Jag ska slåss om PARIS. Det tyska pansaret svänger runt söder om staden och avskärningen är på gång. Min vänster upphör helt att existera och de sista resterna av BEF, en div och en brigad, rör sig mot LE HAVRE för evakuering. Delar av 6 armen binder tyska styrkor norr PARIS i ett helt heroiskt försvar och tillfogar tyskarna oproportionerliga förluster. 18 tyska armen rör sig ner mot luckan mellan PARIS och min 10 armé.

Strv102r

Britterna evakuerar sin sista division, och den enda, från LE HAVRE. Bara en brigad kvar. I hasorna kommer en tysk armé...  PARIS innesluts från söder och norr även om vägarna österut ännu är öppna. Anfallen inleds i söder, men hejdas. Faktiskt fortsätter en del av franska 6 armen att hålla ut norr om PARIS. Franska 10 armen vike4 aningen mot öster när trycket på södra flanken ökar. 18 tyska är på väg söderut. Ska den omfatta franska 10 armen? Eller innesluta PARIS från öster?

18 tyska innesluter PARIS från öster. En ny fransk front, om än gles, snickras ihop öster PARIS och söder om 10 arméns flank. Tysken har nu allt fokus på PARIS och bryr sig inte om att anfalla mot 10 armen trots att den sannolikt skulle kollapsa ganska snabbt. Speltekniskt hänger allt på om Frankrikekapitulerar, och det kan kan inte ske  innan tyskarna tagit PARIS. Så egentligen är det spel för galleriet att gå mot 10...

Nu anfalls PARIS från norr, väster och söder. Men försvaret håller och tyskarna tar förluster de med. LE HAVRE faller och den brittiska brigaden slås.

Strv102r

Delar av PARIS tas, men det kostar på. Två av de pansar och motoriserade divisioner som deltagit i anfallen mot södra staden dras ur för återhämtning söder om staden

Till sist faller staden. Tysken samlar allt pansar söder staden får återhämtning och för en nådastöt vid behov? Nu börjar kontrollen varje GT för att se om Frankrike kapitulerar. 30% chans per GT.  Fyra GT kvar. Inget tysken gör i övrigt kan påverka det. Så han nöjet sig med att låta GT gå och bara genomföra kapitulationskontrollen. Hans kulle lätt kunna ha krossat 10 redan nu och vara på väg in i ryggen på Maginotlinjen, men det vet vi ju båda. BEF har inte evakuerat utom en div, utan krossats. Frankrike faller, oavsett kapitulation. Tyskarna har avsevärt större förluster både i pansar och infanteri.

Frankrike kapitulerar inte.

Förlusterna och avsaknad av fransk kapitulation medför allierad seger.

Spännande och fartfyllt. Bra system med mycket krom i själva mekaniken som inte tynger ner spelet. Känns ganska komplett och har det mesta. Hela fälttåget med Holland och Fall Rot. Divisionsnivå. Får ni tag på det så är det att rekommendera.

jerry

hade det................ o sålde det.........................
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Strv102r

Citat från: jerry skrivet 14 oktober 2018 kl. 20:06:55
hade det................ o sålde det.........................

Nå... Någon blev ju glad i alla fall.