Författare Ämne: Taktiskt sjökrig under första världskriget, vad rekommenderar ni?  (läst 187 gånger)

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 513
    • Visa profil
Taktiskt sjökrig under första världskriget, vad rekommenderar ni?
« skrivet: 18 augusti 2018 kl. 23:35:21 »
Om ni skulle rekommendera ett spel med taktisk sjökrigföring under första världskriget, vad skulle det vara?

Lagom avancerat. Inte omöjligt med miniatyr-regler för den delen heller. Och i sånt fall, vart köper man 1:6000-modeller?

Jag frågar naturligtvis åt en vän!  :|

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7894
    • Visa profil
SV: Taktiskt sjökrig under första världskriget, vad rekommenderar ni?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2018 kl. 09:31:18 »
Det enda jag provat är APs Great War a Sea: Jutland. Det är faktiskt ganska bra, men själva effektueringen av eldgivningen kan bli ganska mekanisk, vilket ju är naturligt, men också repetitiv. I synnerhet vid större drabbningar. Finns en förenklad mekanik som jag inte provat.
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 513
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2018 kl. 21:55:13 »
Det enda jag provat är APs Great War a Sea: Jutland. Det är faktiskt ganska bra, men själva effektueringen av eldgivningen kan bli ganska mekanisk, vilket ju är naturligt, men också repetitiv. I synnerhet vid större drabbningar. Finns en förenklad mekanik som jag inte provat.

Okej. Jag tänkte att den var mer operationell än taktisk. Vilken nivå är striderna på? Vilka beslut tar man? Såg att den innehöll svenska skepp, det är aldrig fel.

tinG

• Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1779
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2018 kl. 22:23:37 »
Om ni skulle rekommendera ett spel med taktisk sjökrigföring under första världskriget, vad skulle det vara?

Lagom avancerat. Inte omöjligt med miniatyr-regler för den delen heller. Och i sånt fall, vart köper man 1:6000-modeller?

Jag frågar naturligtvis åt en vän!  :|

Jag hoppas på Naval Thunder från Steel Dreadnaught Games skall rädda mig från Clash of Arms Fear God Draught Naught och
Dawn of the Rising Sun.

You've got mail...  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 7894
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2018 kl. 06:13:07 »

Okej. Jag tänkte att den var mer operationell än taktisk. Vilken nivå är striderna på? Vilka beslut tar man? Såg att den innehöll svenska skepp, det är aldrig fel.

Det har både en operativ del och en taktisk del. Jag tycker den operativa är mer intressant. Den taktiska handlar mest om effektuering av vapenverkan. Vilket nog stämmer.
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs France 1940 och GMTs Victory  in the West, ATOs Four Roads to Paris, varvat med speltest av Troubles Come Thundering Down.

Micke G

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 7 september 2018 kl. 02:38:59 »
Jutland: Fleet Admiral II som är på gång via Compass Games lär bli något i hästväg!

http://talk.consimworld.com/WebX/.1dda9a61/382