Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Vae Victis La fronde, les dernieres batailles.

Startat av Strv102r, 3 november 2018 kl. 19:31:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Temamässigt bra som komplement till Avec honneur et panache, om än med ett annat system som har samma skala.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Till och med för någon som är så patologiskt intresserad av krigshistoria som jag så är fronden, eller var fronden, ett blint fält. Och dessa två slag ur frontens slutskede har ju ingen utanför Frankrike hört talas om. Wikipedia saknar ju artiklar om dem utom på franska. Nu är ju min hjärna lite klibbig så saker utan relevans tenderar att fastna. Således kommer jag säkert att efter att ha spelat dessa obskyra slag kunna exemplifiera någon taktisk princip med dem varpå alla kollegor förundrat skakar på huvudet. Och vem vet? Det kanske är guldkorn ur spelsynpunkt?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Systemet har chitaktivering istället för ordersystemet. Men i reglerna finns mycket som är mycket likt Musket and Pike och Avec infinit regret systemen.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Slaget vid Bleneau 1652. Turenne, lojalist/rojalist vid det här laget, har grupperat sin lilla armé bakom en svacka med ett vattendrag. Conde, frondör vid det här laget, väljer att inte anfalla när han når terrängen utan vila ut armen först. Så småningom anfaller han ändå. Nedan utgångsläget.



Bara lojaliserande på plats. Och GT 1 kommer inte frondörerna in utan Turenne kan justera sin gruppering. Det blir som nedan.



Turenne låter påbörja framgruppering av sitt artilleri och den röda flygeln rör sig mot åsvackan.






GT2 anländer Conde med sin tät. Även Turenne får förstärkningar till gul och röd flygel (namnen på flygelcheferna är för mig helt okända)





GT 3 fortsätter Condes anmarsch. Turennes röda flygel börjar komma på plats.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De mina börjar komma på plats.






Min vänster anfaller med Turennes höger, och det med viss framgång. Fiendens kavalleri i skogen hamnar i oordning. Min höger rör sig framåt för anfall ner för slänten och vissa hinner inte reformera igen.






Turenne genomför ett begränsat motanfall på sin höger, men tappar ett förband helt. Som tur är för honom så anländer ytterligare en styrka precis bakom hans höger genom skogen. Min höger börjar bli klar för ett anfall mot byn.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den nyanlända flygeln går till motanfall mot min vänster. Tror nog att det är kört där nu. Men min högers anfall mot byn går långt bättre än förväntat!






Han pressar på mot min vänster så klart, och även om det inte är kollaps på gång än så kommer den nog. Min höger pressar också på och försöker omfatta hans vänster. Han vänderom sitt kavalleri och går till halvlyckat motanfall. Men det öppnar i sin tur en lucka i centern.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Min högers kavalleri störtar in i ryggen på han vänsters kavalleri som ju gick till motanfall mot min omfattning. Kort sagt, hans höger är under kollaps. Men min vänster är inte långt efter.







Slutläget. Min vänster är inte kollapsad. Men det är hans höger. Den är nästan utplånad. Resterna har fallit tillbaka och jag har följt efter så gott det går. Med främst kavalleri Det finns en rest av hans vänsters infanteri bakom min tät, men den överlever aldrig ett GT till. På det hela taget har jag ett övertag, men segervillkoren säger otherwise. Känns märkligt på ett sätt. Ett par GT till och han skulle vara uppenbart slagen.

Systemet är lite enklare än Avec infinit regret och i synnerhet Musket and pike. Mwn ändå mycket likt. Det ger liknande förlopp och känsla vilket är bra. Kan rekommenderas.

Det finns ett slag till i tidningen. Det utkämpas i Paris utkant och Bastiljen finns på kartan. Louis XIV finns med som bricka som barn. Verkar spännande. Men jag slarvade med klistringen avbrickorna och orkar inte skanna och skriva ut och göra om, göra rätt.



Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.