Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av SGPs Holowzyn.

Startat av Strv102r, 13 januari 2019 kl. 18:28:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Det tog lång tid innan jag fick tag på en kopia av Peter Englunds spel om Holowzyn.

Nedan kartor och brickor, tidstypiska kanske, men knappast vackra. Och regelhäftet! Ett par sidor till hade ju medgett ett större teckensnitt. Nu behövde man ju både läsglasögon och förstoringsglas!
U


Man känner verkligen igen kartan från Fields of Battle scenariot.



Värdena på brickorna är styrka och moral, förflyttning är fast för de olika truppslagen. Alltid kul med de historiska benämningarna på förbanden, vilket ju Fields of Battle inte hade.



Systemet består av ändring av grupperingsform, förflyttning, defensiv eld, offensiv eld, moralcheck innan närstrid för anfallaren, moralcheck för försvararen innan närstrid, närstrid, rally.

Ganska likt SPIs Terrible Swift Sword alltså, men utan facing.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

och det är väl DEN Peter Englund.... om jag minns rätt....
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

ErikLj

Citat från: jerry skrivet 14 januari 2019 kl. 00:14:58
och det är väl DEN Peter Englund.... om jag minns rätt....
Ja, den som gjorde spelet Peter the Great. Sen har han visst skrivt några böcker och varit i TV också.

Strv102r



Utgångsgruppering. Alla svenskar gör entré som förstärkningar.






Livgardets infanteri, östgötarna och dalkarlarna går rakt fram med två pontonbroar. Artilleri i kolonn (pilarna) följer efter. Två kosackförband rider in i byn Novoje Selo.






Pontonerna lanseras. Upplänningarna och västmanlänningarna anländer och rör sig norrut (högerut) med en pontonbro. Artilleriet rör sig mot Novoje Selo. De ryska grenadjärerna var grupperade på min höger och rör sig mot broslagningsplatsen. Även de rostovska, tobolska och koporska infanteriregementena rör sig högerut.






Livgardet möter de ryska grenadjärerna vid övergången. Den ryska muskötelden är rimligt effektiv och decimerar gardisterna. Och Karl XII träffas av en förlupen kula och är borta ur händelseförloppet. Upplänningarna lanserar sin bro längre högerut. Det svenska kavalleriet börjar anlända och grupperar i vänteläge.

De ryska grenadjärerna och rostovska går till motanfall mot gardisterna, som slår tillbaka huvuddelen i flykt. En grenadjärbataljon lyckas dock tränga en gardesbataljon tillbaka och når brofästet. Frågan är om det var så bra när alla andra flydde... Ryska dragoner anländer precis i tid i norr för att nå upplänningarnas brofäste. Kavallerihruppen på min vänster börjar röra sig åt höger. Tur! Bara 16% chans GT3 för det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Dem framskjutna grenadjärbataljonen nedkämpas, men därmed fördröjer den svenskarna ett GT till. Jag formerar en ny linje med stöd av höjden. Dragonerna i andra linjen. I norr nedkämpar upplänningarna mina dragoner, men två bataljoner ur Ingermanlands regemente anländer från norr och framrycker i skogen mot broläget.






Svensken anfaller inte omedelbart utan för fram östgötarna och dalkarlarna för stt ersätta två bataljoner ur gardet som tagit stryk. Artilleriet fortsätter hamra över floden med god verkan. I norr driver upplänningarna och västmanlänningarna mina ingermanlänningar bakåt.






Mina ingermanlänningar jagas av kartan i flykt. Anfallet i huvudriktningen krossar inte min linje, men den krackelerar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Men linjen faller så klart. Iflands dragoner är grupperade bakom beredda att fånga upp fienden.






De krackelerar också. Men svensken tar också förluster. Jag omgrupperar mer bataljoner från centern mot högern, och två batterier. De kommer ge bra effekt...






Svensken får fram sitt förstklassiga kavalleri och jag får en ny höger grupperad. I den krocken ger min eldkraft stor verkan. Mycket tack vare batterierna.






Svensken pressar på och visst kommer han fram, men han föröder sitt kavalleri.






Sista GT avbryter han anfallen och backar ur port'e för artilleriet och musköterna. Han är till del slutkörd och jag har en stabil höger, utom längst nere i kanten, men det är för sent.

Stora förluster på båda sidor, mest för mig. Men ingen slagen armé. Swedish minor victory, snudd på oavgjort.

Men så inser jag att vi glömt DN regel som gynnar honom. Efter de första GT glömde vi kolla moral inför närstrid! Det gynnar den som har bättre moral, svensken, i och med att han sällan viker för närstrid, vilket mina gör. Det medför rout ofta utan strid. Minskar förlusterna på båda men mer för honom.

Spelet är värt att prövas rätt. Vi gör om.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Svensken går in på kolonner denna gång. Kommer således fram till floden med täterna direkt.






Broarna lanseras. Artilleriet grupperar. Även denna gång går en styrka norrut med en bro.






Grenadjärerna går till motanfall som sist. Yetterligsre två regementen rör sig norrut. Men Iflands dragoner står still.






Motanfallet fördröjer den svenska övergången. De andra två regementenas bataljoner hinner gruppera för försvar med två batterier på höjden. I norr rinner svensken österut. Ifland sätter fart.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Svenskarna gör upp med mina grenadjärer, men underctiden hinner jag gruppera en ny linje i den bättre terrängen. Iflands dragoner grupperar åter som en bakre linje. Ingermanlänningarna anländer i norr, men rör sig för att ansluta till huvudlinjens yttersta höger.






Stridspaus med rangering på båda sidor.







Svensken anfaller min höger, i huvudsak i alla fall.






Min höger sviktar. Svensken går på i centern också.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Svensken pressar på. Jag faller tillbaka och grupperar fram artilleri. Det gjorde ju susen sist.







Svensken avbryter anfallet i väster, nära floden, men fortsätter i öster. Jag är inte säker på att jag gillar vart det här är på väg... Skulle kunna bli innesluten med ryggen mot floden om det här får fortsätta.






Men svensken viker av västerut i en mindre ambitiös rörelse. Kanske mer realistisk med hänsyn till tillgängliga förband. Jag tar ändå och grupperar förband i min nya högerflank.






Svensken pressar på längs hela linjen igen. Jag sätter artilleriet på rull bakåt för att rädda det och backar lite med övriga för att skydda urdragningen.






Svensken är slutkörd och kan inte åstadkomma mer utan att det kostar minst lika mycket som det smakar. Han avbryter anfaller och låter mig dra ur. Det var ända sista GT.

Det slutade med oavgjort. Större förluster för svensken än sist, och de var inte dåliga då heller. Jag har färre nedkämpade, men fler av kartan flydda förband.

Spelet är balanserat och spännande. De taktiska variationerna känns dock lite begränsade. Man spelar det nog inte varje dag i ett årtionde utan att bli less.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.