Författare Ämne: Replay av 3Ws Peter the Great.  (läst 578 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8630
    • Visa profil
Replay av 3Ws Peter the Great.
« skrivet: 21 januari 2019 kl. 18:52:25 »

Också av Peter Englund. Samma system som Lesnaja. Liknande brickor.

Stor karta. Detalj nedan.

Ola Palmquist

Spelar nu: TCS Black Wednesday, därefter GMTs Clash of Monarchs, kanske...

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
SV: Replay av 3Ws Peter the Great.
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2019 kl. 20:27:11 »

Utgångsläget. Det ryska lägretvär väl enkelt att urskilja i nermanat av bilden. Snett upp till höger från lägret finns två linjer dragoner och därefter sex refutter parallella med dragonerna. Sedan fyra refutter vinkelrätt ut mot det svenska infanteriets utgångsgruppering. De två yttersta är inte färdiga och är bara bemannade av arbetsstyrkor. Av kartan bakom det svenska infanteriet finns det svenska kavalleriet.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2019 kl. 09:53:07 »

Det svenska infanteriets höger kör snabbt över den halvfärdiga knappt försvarade redutten. Huvuddelen av infanteriet ser ut att gå vänster om redutterna. Kavalleriet under Rhenskiöld rider framåt ännu längre till vänster medan dragonerna under Creutz går till höger om infanteriet.

Andra halvfärdiga  och tredje färdiga redutten faller till infanteriet, men nu börjar step loss trilla in på svensken. Kavalleriet ser ut att söka en kringgång av hela försvaret med redutter och dragoner. Jag avdelar stor del av bakre dragonlinje för att rida ut i flanken och möta hotet.

Det svenska infanteriets stormanlopp hejdas. Men en omfattning är på gång genom skogen med hans infanteris yttersta vänster.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2019 kl. 18:43:26 »

Den sista längsgående redutten faller, men trots att den yttersta till höger nästan är omringad av de svärmande svenskarna så håller den! Hans kavalleri lämnar del och fortsätter i en större kringgång, men jag möter upp med dragoner även där. De fem första infanteriregementena lämnar lägret och rör sin ut på högern som säkerhet om det svenska kavalleriet gör slarvsylta av mina dragoner.

Redutterna har hejdat svensken. Dragonerna på hans höger anfaller mina speglande dragoner och driver dem bakåt. Ute på högern pressar hans ryttare mig sakta bakåt.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2019 kl. 07:50:10 »

Två av tre redutter till höger i linjen betvingas, men en håller ut omringad. Dragonerna har ännu en skärm bakom redutterna även om den backat på högern. Ute på min höger betvingar det svenska kavalleriet mina dragoner, men infanteriet har hunnit fram och grupperar i fyrkanter. Nu lämnar resten av truppen i lägret skyddet där, och huvuddelen rör sig mot redutterna, och en mindre del mot högern.

De svenska dragonerna tvingar kollegorna på min yttersta vänster bakåt lite. Redutten som är omringad håller ut! Dragonerna som utgör flankskydd till reduttlinjens höger skingras till sist i flykt, men infanteriet når fram och inleder motanfall mot svenskarna.

Den inringade redutten faller, men mitt motanfall accelererar och tar form. Motståndet krossas eller flyr.  Svensken verkar vilja bjuda motstånd med stöd av de tagna redutterna.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2019 kl. 18:05:12 »

Mitt motanfall mot reduttlinjen rullar vidare, men jag hejdas vid redutterna. På högern drar sig den yttersta svenska kringgångsstyrkan tillbaka till huvudstyrkan.

På grund av brist på  befäl, två är utevpå högern, så kan jag inte anfalla över hela linjen mot reduttlinjen. Jag satsar på min höger. Två redutter återtas och fienden nedgörs, men Lewenhaupt och det intakta livgardet slår tillbaka två starka regementen.

Nu kollapsar det svenska försvaret när redutt efter redutt faller och försvararna slaktas. Kung Karl tas tillfånga när den mest högra redutten faller. Men Lewenhaupt och livgardisterna slår åter tillbaka de svärmande horderna runt dem. Inte för att det kommer hjälpa. Ett GT och svebskarna har bara kvar kavalleriet på vänstern och dragonerna på högern.

Men det var det sista GT. En enda styrke poängs förlust till och svensken hade blivit demoraliserad och jag vunnit minst en marginal victory, jag har mycket förluster också, men nu blir det oavgjort. Tekniskt i alla fall.

Bra spel! Inte så snyggt, men det är ju trettionde gammalt också. Jämnare än man kan tro. Inte slaget kanske, men spelet.

Nedan dödhögen.

Ola Palmquist